طنینی جدید از سازهای قدیم

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا عبدالمجید شریف
زاده 
رئیس پژوهشکده هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی
روز دوشنبه در دوازدهمین نمایشگاه نگاره های چوبی
هیما
و رونمایی از ساز ابداعی مُراژ که
در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد، گفت: هنرهای سنتی هنر
ماندگار در زمان است اما صنایع دستی محصولات کاربردی در زمان
معاصر به شمار می روند. خلاقیت و منحصر به فرد بودن از جمله ویژگی
های هنرهای سنتی است.

وی در ادامه با بیان اینکه پژوهشکده هنرهای سنتی میراث فرهنگی سال
ها در صدد حفظ و احیای هنرهای سنتی در حوزه های مختلف از جمله
موسیقی، هنرهاب نمایش آیینی، معماری و دیگر هنرهای وابسته است،
افزود: انجام پژوهش در حوزه هنرهای سنتی نیز از جمله
فعالیت‌های این پژوهشکده است.

شریف زاده گفت: بسیاری از هنرهای سنتی کشور در حال نابودی است و
ما تلاش داریم با برگزاری این قبیل نمایشگاه ها به حفظ
و احیا و معرفی این هنرها توجه کنیم همچنین آموزش هنرهای
سنتی به افراد بخصوص جوانان می‌تواند به احیای این
هنرها کمک زیادی کند. پژوهشکده به ایجاد کارگاه های تولید
این هنرها نیز توجه کرده است.

وی برگزاری ۱۲ دوره نمایشگاه نگاره های چوبی را در این راستا
ارزیابی کرد و گفت: هنرهای وابسته به چوب تنوع زیادی
دارد، دلیل گستردگی این  هنر در ایران نیز، سابقه
تاریخ طولانی کشور و همچنین در دسترس بودن آن افراد مختلف از
ابتدای تاریخ است. 
شریف زاده با اشاره به اینکه آثار تاریخی چوبی پیش از اسلام
کمتر در کشور موجود است: گفت یکی از این آثار که شانه چوبی
با هنر جازنی است متعلق به پنج هزار سال پیش و  شهر
سوخته می باشد.

شریف زاده معرق را با سابقه تاریخی در کشور دانست و گفت:
خوشبختانه جوانان با استعداد زیادی در حوزه معرق مشغول به کار
هستند و امید داریم با برگزاری این گونه نمایشگاه امکان نمایش
بیشتر کارهایشان و فضای تبادل اطلاعات و تجربیات برای آنها را
مهیا کنیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در خصوص دوازدهمین
دوره نمایشگاه نگاره های چوبی هیما گفت: در این دوره ۲۲۰ اثر از
۱۷۰ هنرمند عرضه شده است که در پایان این دوره نیز نفرات برتر
اعلام می شوند. 
وی در خصوص رونمایی از ساز ابداعی مراژ گفت: سازسازی نیز یکی از
هنرهای سنتی مرتبط با چوب است در طی سال های متمادی تحول بزرگی در
خصوص ساز سازی نداشته ایم و امیدواریم با ایجاد و ساخت این سازهای
جدید تحول در این حوزه ایجاد شود.

این استاد دانشگاه افزود: ابداع سازهای جدید می تواند، ضمن حفظ
اصالت هنرهای سنتی، صدای تازه ای از سازهای سنتی به گوش
برساند.

محمدرضا ایلدارژاله مبدع ساز مراژ با
اشاره به اینکه سال ها به کار تعمیرات ساز پرداخته ،گفت: ۴ هزار و
۴۲۶ ساز را تعمیر کردم و اشراف کاملی بر عیب ها و ایرادهای
سازها دارم؛ سعی کردم با ابداع این سازها آن ایرادها را
حذف و رفع کنم.
وی در خصوص انگیزه ابداع سازهای جدید گفت: من دلسوز وطن و کشورم
هستم و علاقمندم با سراییدن شعر و ابداع ساز، با صداهای جدید،
کشور و فرهنگ را به جهانیان نشان دهم.

فرهنگ و هنر برای زندگی امید بخش است

رییس اکو در ایران نیز در این مراسم با اشاره به همه گیری ویروس
کرونا در سراسر جهان و به ویژه ایران، گفت: برگزاری چنین مراسمی
ضروری است  زیرا فرهنگ و هنر برای زندگی امید بخش است و
برگزاری مراسم فرهنگی نیاز این روزهای جوامع است.
سرور بختی در ادامه با اشاره به حضور استاد ژاله
در این مراسم و تجلیل از هنر وی اضافه کرد: هنر بی نظیر استاد
ژاله طراوت بخش است و از آن لذت می بریم.

تاکید بر حفظ هنر ارزشمند منطقه اکو

رئیس اکو در جمهوری اسلامی ایران به تلاش برای معرفی هنر کشورهای
منطقه اکو اشاره کرد و گفت:  تلاش داریم هنر ارزشمند منطقه
اکو را حفظ کنیم.

به گفته وی وظیفه داریم هنر ایران زمین و این مرزو بوم را علاوه
به معرفی و تبیین برای جهانیان به آیندگان این هنر ارزشمند را
تحویل دهیم.

رئیس اکو در ایران در عین حال تاکید کرد: دنیا و آیندگان باید
بدانند و به خوبی درک کنند که در این منطقه از خاک کره زمین از چه
گوهری برخوردار است که هم ارزشمند و هم در نوع خودش بی نظیر و
چشمگیر است.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام عبادی مدیر
فرهنگی و جونیور پنیالور کودو دبیر سوم و رییس
دفتر کنسولی و مطبوعاتی سفارت کوبا و عبادرضا اسلامی رئیس
فرهنگسرای نیاوران نیز به ایراد سخن پرداختند.

وی تاکنون موفق به ابداع ۱۷ ساز شده است. ساز مراژ از مجموعه
سازهای ابداعی استاد ژاله نخستین‌بار در سال ۱۳۸۴ ساخته شد.
مراژ که از سر واژه نام سازنده وام گرفته، سازی زهی
مضرابی دارای ۱۶ پرده و سه سیم از سری سیم های ویولن سل است. کاسه
از چوب درخت توت و دسته از چوب گردو ساخته شده است. سیم گیر از
جنس فولاد است تا در برابر فشار حاصل از سیم های قطور توان مقاومت
داشته باشد و مانند سایر سازهای ساخت استاد  از گوشی‌های
پایه برنجی بهتر ‌برده است.

اندازه کاسه و نقاره ۳۸ سانتی متر و طول دسته ساز ۳۴ سانتیمتر
است. در مراژ خرک روی پوست قرار گرفته تا صدایی با طنین
بیشتر تولید شود.

نمایشگاه نگاره های چوبی هیما از دوم بهمن‌ماه آغاز به کار
کرده و تا جمعه هفدهم بهمن ماه در فرهنگسرا نیاوران آماده بازدید
از علاقمندان است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.