پیش‌بینی قیمت دلار امروز 20 آبان 99 / دلار ارزان می‌شود؟

روز دوشنبه، اسکناس آمریکایی، 1200 تومان افزایش یافت و به بهای 26 هزار و 500 تومان رسید. اما قیمت دلار امروز چه تغییری می‌کند؟ امروز برای دلار چه پیش‌بینی‌هایی می‌شود؟

به گزارش سرویس اخبار تاریخ ما، روز دوشنبه، اسکناس آمریکایی، 1200 تومان افزایش یافت و به بهای 26 هزار و 500 تومان رسید. اما قیمت دلار امروز چه تغییری می‌کند؟ امروز برای دلار چه پیش‌بینی‌هایی می‌شود؟

خبر واکسن کرونا چین در راه ایران به همراه اعلام خبر ساخت واکسن کرونا در آمریکا  هرکدام می‌توانند از نااطمینانی‌های در بازارها را کاهش دهند که با اثرگذاری این اخبار می‌توان منتظر کاهش تقاضا در بازار ارز و کاهش احتمالی قیمت دلار بود.

در این مورد اقتصادنیوز هم نوشت: به نظر می‌رسد که بازارساز با بهره‌گیری از ابزارهای خود تلاش‌دارد تا قیمت ارز را تعدیل کند. بازارساز برای رسیدن به این هدف قاعدتا نیازمند تزریق حواله ارز در بازار نیما است، در مقابل  معامله‌گران فردایی تلاش دارند با ایجاد نوسان موجب افزایش قیمت دلار دربازار شوند

با توجه به روند دیروز بازار پیش‌بینی می‌شود، معامله‌گران ارزی نگاهی به کانال 27 هزار تومانی داشته باشند.

شواهد امرحکایت از آن دارد که بازار ساز نیز تلاش دارد که دلار را به مرز کانال 25 هزار تومانی بکشاند،  با توجه به قیمت نیما به نظر می‌رسد بازار به صورت واقعی کشش دلار بالای 25 هزارتومانی را نداشته باشد.. با توجه به فضای هیجانی مبتنی بر خبرحاکم بر بازار این امکان وجود دارد که هر خبر مثبت یا منفی روند بازار ارز را دگرگون کند. در واقع این وضعیت سبب شده است که به احتمال زیاد فارغ از جهت، شاهد نوسان در بازار باشیم.

همچنین دنیای اقتصاد نوشت: با وجود روند افزایشی دلار در دو روز گذشته، برخی از فعالان اعتقاد داشتند که سرعت رشد قیمت دلار با همین شدت ادامه پیدا نخواهد کرد و بازار ممکن است با هر خبر مثبتی، ریزش دوباره‌ای را تجربه کند. از نگاه این گروه، قیمت دلار بیشتر تحت‌تاثیر اخبار سیاسی جابه‌جا می‌شود و با توجه به جو روانی بازار، خبرهای مثبت می‌توانند ریزش‌های جدیدی را ایجاد کنند. در چنین شرایطی، نقش بازارساز بسیار اهمیت دارد که با تنظیم انتظارات بتواند مانع از وقوع نوسانات شدید در بازار شود. بازار تا زمانی که پرنوسان باشد، نوسان‌گیران از وسوسه حضور در آن دست نخواهند کشید. تنها ثبات قیمت‌هاست که به تدریج سفته‌بازان و نوسان‌گیران را از بازار خارج می‌کند. کاهش‌ها و افزایش‌های شدید بازار، سد راه ثبات در بازار هستند و موجب می‌شوند که توجه افراد مرتب به سوی این بازارها معطوف شود.

در این میان، برخی تحلیلگران عنوان می‌کنند، درست است که افزایش سرعت رشد نقدینگی در بالا رفتن قیمت دلار موثر است؛ با این حال، اگر سمت و سوی انتظارات تغییر پیدا کند، اثر رشد نقدینگی هم با سرعت کمتری به بازارها منتقل می‌شود. در واقع در صورتی که فشارهای حداکثری کاهش پیدا کند و فروش نفت ایران از سر گرفته شود، انتظار می‌رود که قیمت دلار نتواند به راحتی در سطوح فعلی باقی بماند. با این حال، ادامه فشارها و تحریم‌ها، می‌تواند کشور را از لحاظ ارزی تحت فشار بیشتری قرار دهد. در این میان، گروهی از تحلیلگران باور دارند که با اصلاحات اقتصادی هم می‌توان مانع از اثرگذاری بیشتر تحریم‌ها بر نرخ ارز شد.

گروهی از تحلیلگران هم برای رشد قیمت دلار در روزهای اخیر به عوامل بنیادی دیگری اشاره کرده‌اند. به گزارش اقتصاد نیوز، عامل نخست، افزایش تقاضای تجاری برای دلار است. با اینکه سطح عرضه دلار در سامانه نیما طی هفته جاری، با رشد قابل‌توجهی نسبت به هفته گذشته مواجه شده، اما نرخ فروش حواله دلار از 25 هزار تومان پایین‌تر نیامده است. این یعنی، سطح تقاضا در این سامانه به اوج خود رسیده است. یک دلیل هم می‌تواند این باشد که به دلیل انتظار گشایش‌ در آینده میان‌مدت، تقاضای وارداتی برای کالاهای اولیه تولید، شدت گرفته است. علاوه بر این، برخی آزادی واردات بدون انتقال ارز را نیز مزید بر علت می‌دانند تا تقاضای تجاری را در این شرایط افزایش دهد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.