حوادث آب‌وهوایی تهدیدی برای محصولات کشاورزی

دانشمندان گروه Met Office اخیرا با استفاده از مدل‌سازی آب‌وهوای پیشرفته تحقیقاتی انجام داده‌اند که نشان می‌دهد، حوادث شدید آب‌وهوایی اگر همزمان در چندین منطقه مهم رخ دهد، می‌تواند به تولید مواد غذایی حیاتی آسیب برساند. و این موضوع در نهایت به قطحی گسترده در جهان منجر می‌شود.

محققان انگلیسی بر این باورند که دولت‌ها خطرات ناشی از حوادث شدید آب‌وهوایی و تاثیر آنها بر محصولات کشاورزی را نادیده گرفته‌اند.

به گزارش سرویس اخبار تاریخ ما، دانشمندان گروه Met Office اخیرا با استفاده از مدل‌سازی آب‌وهوای پیشرفته مطالعاتی انجام داده‌اند که نشان می‌دهد، حوادث شدید آب‌وهوایی اگر همزمان در چندین منطقه مهم رخ دهد، می‌تواند به تولید مواد غذایی حیاتی آسیب برساند. و این موضوع در نهایت به قطحی گسترده در جهان منجر می‌شود.

این دانشمندان تلاش‌های خود را بیشتر بر موضوع چگونگی تاثیر حوادث آب‌وهوایی بر تولید ذرت –یکی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی در جهان- متمرکز کرده‌اند. گرما، خشکسالی و سیل از عوامل مهم مورد مطالعه در این تحقیق هستند.

آنها دریافته‌اند که طی هر یک دهه، در کشورهای آمریکا و چین 6 درصد احتمال وقوع حوادث طبیعی که تهدیدی برای تولید ذرت است، وجود دارد.

لازم به ذکر است، این دو کشور از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان ذرت در جهان هستند.

مشکل در تولید و برداشت محصولی مثل ذرت، خطرات بسیاری به خصوص در مناطقی مثل آفریقا و جنوب آسیا به دنبال خواهد داشت. ذرت غذای اصلی مردمان این مناطق محسوب می‌شود.

کریس کنت یکی از محققان این گروه معتقد است: تاثیر این موضوع در سطح جهانی بسیار مهم و حساس است. این اولین بار است که محققان موفق شده‌اند میزان خطرات احتمالی برای محصولات مهم کشاورزی را اندازه‌گیری کنند.

به عنوان مثال بروز خشکسالی در قاره آفریقا، سال گذشته بسیاری از کشورهای این منطقه را با مشکل مواجه کرد. موانع به‌وجودآمده بر سر برداشت ذرت در کشورهای زیمبابوه، کنگو، زامبیا، موزامبیک و ماداگاسکار، 6 میلیون نفر را در معرض گرسنگی شدید قرار داد.

چنین اتفاقی در آمریکا و یا چین، قطعا نتایج به مراتب بدتری را به دنبال خواهد داشت.

با در نظر گرفتن خطرات موجود برای تولید و برداشت ذرت، این گروه از محققان در حال ادامه مطالعات خود در مورد اثرات آب‌وهوایی بر دیگر محصولات اصلی کشاورزی به خصوص گندم، برنج و دانه‌های سویا هستند.

به گفته سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد، ذرت، برنج و گندم 51 درصد از کالری مصرفی در جهان را تشکیل می‌دهد. زندگی میلیاردها انسان به تولید این محصولات بستگی دارد و هر گونه اختلال در تولید آنها، می‌تواند اثرات بسیار ناگواری داشته باشد.

کنت می‌گوید: مشکل این است که روش‌ها و مکان‌های رشد محصول در طول زمان به شکل قابل توجهی دستخوش تغییر شده‌اند. از سوی دیگر تغییرات آب‌وهوا و احتمال وقایع شدید هم افزایش یافته است. این بدان معناست که تعداد مشاهدات مربوط به رشد روزافزون محصولات پایدار کاهش یافته است. و این توانایی ما را در برآورد خطرات برای این محصولات محدود می‌کند.

سیاست‌های کشاورزی فعلی می‌تواند به طور قابل توجهی خطر واقعی شوک‌های مرتبط با آب‌وهوا را در رشد و عرضه محصولات کشاورزی کاهش دهد.

برای حل این مسئله، این تیم 1400 مدل آب‌وهوا را توسط ابرکامپیوتر Met Office شبیه‌سازی کرده است تا پیش‌بینی کند در چند سال آینده تغییرات آب‌وهوایی چگونه خواهد بود. دانشمندان دریافته‌اند که سیاست‌های کشاورزی فعلی می‌تواند به طور قابل توجهی خطر واقعی شوک‌های مرتبط با آب‌وهوا را در رشد ذرت و عرضه مواد غذایی کاهش دهد. لازم به ذکر است احتمال خشکسالی در آینده بسیار شدیدتر از آن است که در گذشته برآورد شده است.

یکی از خطراتی که توسط این گروه از دانشمندان مورد مطالعه قرار گرفته، وقوع اختلالات فاجعه‌بارِ همزمان در چین و ایالات متحده است. در سال 2014، مجموع تولید ذرت در جهان حدود 1 میلیارد تن بوده است. در این میان تولید ایالات متحده آمریکا 360 میلیون تن و تولید چین 215 میلیون تن بود. اگر تولید این محصول در این دو کشور با وقایع همزمان شدید آب‌وهوایی به خصوص خشکسالی مواجه شود، بیش از 60 درصد از تولید ذرت در جهان تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

گرچه چنین اتفاقی تاکنون رخ نداده است اما تحقیق Met Office نشان می‌دهد که احتمال وقوع چنین حوادثی در آینده بالاست. به علاوه، حالا احتمال وجود چنین خطرهایی برای محصولات دیگر مثل برنج و گندم و دانه‌های سویا هم وجود دارد.

محققان چینی هم در حال حاضر با گروه Met Office همکاری می‌کنند تا تاثیر خطرات اقلیمی را بر تولید محصولات کشاورزی بررسی کنند.

با توجه به اینکه در حال حاضر هیچ ابزاری برای کاهش خطرات طبیعی در دست نداریم، بهتر است پیش از هر چیز به شناسایی آنها بپردازیم.

کریستی لوئیس مدیر علمی تیم امنیتی آب‌وهوا در Met Office می‌گوید: به تازگی دریافته‌ایم که میزان مقاومت و انعطاف‌پذیری ما در صورت بروز چنین مشکلاتی بسیار پایین است. با توجه به اینکه در حال حاضر هیچ ابزاری برای کاهش این خطرات طبیعی در دست نداریم، بهتر است پیش از هر چیز به شناسایی آنها بپردازیم. در غیر این صورت با خطری واقعی مواجه خواهیم شد.

 

منبع: گاردین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.