انحصار علت گرانی ذرت است

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران تخم‌گذار کشور علت اصلی گرانی ذرت را قیمت‌گذاری برخی انحصارگران دانست و گفت: نرخ بالای غیر عادی ذرت روند کاهشی به خود گرفته است و به زودی متعادل می‌شود.

رضا ترکاشوند افزود: در هشت روز گذشته به یک باره قیمت ذرت 30 درصد افزایش یافت؛ به طوری که نرخ ذرت اوکراین از 6 هزار و 200 ریال به هشت هزار و 500 ریال و ذرت برزیلی از هفت هزار و 500 ریال به 9 هزار و 300 ریال رسید.

ترکاشوند ادامه داد: در این مدت قیمت جهانی این محصول تغییری نکرد و هیچ یک از مولفه‌های تولید یا قیمت‌گذاری داخل کشور نیز افزایش نیافت.

وی اضافه کرد: اتحادیه با پیگیری و نامه‌نگاری با وزارت جهاد کشاورزی این موضوع را پیگیری کرد و مشخص شد علت گرانی این محصول برخورد انحصاری برخی واردکنندگان و قیمت‌گذاری بدون برنامه‌ریزی بود.

تخصیص سهمیه 60 هزار تنی ذرت به مرغداران از سوی شرکت پشتیبانی امور دام کشور

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران تخم‌گذار کشور گفت: شرکت پشتیبانی امور دام کشور با هماهنگی‌های صورت گرفته و تخصیص سهمیه 60 هزار تنی ذرت به مرغداران تخم‌گذار و گوشتی توانست گرانی را شکسته و باعث کاهش روند نرخ این محصول شود.

ترکاشوند اضافه کرد: امروز قیمت این محصول حدود یک هزار ریال کم شد و این روند کاهشی ادامه می‌یابد.

وی گفت: طبق برنامه وزارت جهاد کشاروزی، شرکت پشتیبانی امور دام موظف است تا زمان تنظیم بازار این محصول و تعادل قیمت‌ها، سهمیه عرضه ذرت با نرخ مصوب دولتی را ادامه دهد.

به گفته این مسئول صنفی، صنعت طیور کشور سالیانه به هشت میلیون و 500 هزار تن ذرت و کنجاله سویا نیاز دارد که 65 درصد آن از طریق واردات تامین می‌شود.

در دولت یازدهم قیمت ذرت در دامنه هفت هزار تا هشت هزار ریال و نرخ کنجاله سویا به طور متوسط 12 هزار و 500 تا 15 هزار ریال تثبیت شد.

این محصول در این سال‌ها تغییر قیمتی چندانی نداشته است.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.