نخستین همایش نوآوری در طراحی طلا و جواهر در مشهد برگزار شد
به گزارش «تاریخما» به نقل از میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث
فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، محمد مطیع معاون
صنایع دستی این اداره کل در این باره گفت: «این همایش یک روزه با
حضور بیش از 200 نفرازطراحان حوزه های طلا و جواهرات و
هنرهای ایرانی در موزه بزرگ خراسان برگزار شد.»
او ادامه داد: «برگزاری 35 کارگاه تخصصی هنرهای ایرانی، طراحی طلا
و جواهر،مدل سازی سه بعدی و ساخت طلا و جواهرات از برنامه های این
همایش است.»
مطیع اظهار کرد: «نیای طراحی گسترده و بازار طلا و جواهر
هر روز در حال توسعه است.»
معاون صنایع دستی خراسان رضوی به ظرفیت هنرهای ایرانی اشاره کرد
و افزود: «تلفیق طلا و جواهر با هنرهای ایرانی، بسیار سخت و
پیچیدهای است؛ اما با ظرفیتی که ما داریم، به طوریقین در این
زمینه موفق خواهیم شد.»
او یادآور شد: «انتخاب مشهد به عنوان شهر جهانی گوهر سنگها موضوع
کوچکی نیست، ساختارهای بین المللی امتیازی را به ما واگذار کرده
اند اما خود ما متاسفانه آن را آن طور که شایسته است نشناخته و
قبول نکردهایم و از ظرفیت های آن به خوبی بهره مند نشده ایم این
در حالی است که اروپاییها هنر ایران و ایرانی را
پذیرفتهاند.»
معاون صنایع دستی خراسان رضوی برضرورت همکاری و تعامل همه جانبه
همه بخش ها و دست اندرکاران تاکید فروان کرد و گفت: «دربازدید شورای
جهانی گوهرسنگها، طراحی خلاقانه را به ما یادآورشدندکه اقداماتی
هم در این زمینه انجام شده و این همایش نیز در این راستا برگزار
شده است.»
مطیع از آغاز عملیاتی اجرایی ساخت مرکزملی گوهرسنگها درآینده
نزدیک در مشهد خبرداد و افزود: «به همان اندازه که ایجاد ساختمان
نیازمند زمان و اهمیت دارد به همان اندازه نیز طراحی و تامین
محتوی مناسب زمان بر و مهم است.»
مطیع هنرهای ایرانی را از حمله معماری را زمینه ای قابل الهام
برای طراحی زیورالات عنوان کرد و گفت: «بحث زیوآلات بحث ظریفی است
و باتوجه بهاینکه مخاطب بانوان هستند باید ظرافت و دقت را
مورد توجه قرار داد.»
معاون صنایع دستی خراسان رضوی در پایان بیان کرد:
«امیدواریم با همکاری آموزش و پرورش رشته طلا و جواهر را بهصورت
آکادمیک در مشهد ایجاد کنیم.»
در ادامه این همایش ملیحه سلطانی مسئول دبیرخانه دائمی
شهرجهانی گوهرسنگها با اشاره به ضرورت تلفیق بین هنرهای ایرانی و
طراحی طلا و جواهر اظهار کرد: «ما در کنار خودمان قطبی قوی از
طراحان هندسه نقوش، نگارگر و تذهیب داریم که باید از آن ها برای
طراحی جواهر آلات استفاده کرد.»
او با اشاره به سرعت رشد علم اظهار کرد: «مهارت های دستی تا
سال 2022 میلادی کاهش پیدا خواهد کرد اما خلاقیت، اصالت و ابتکار
جایگاه خود را هم چنان خواهند داشت و ما نمی توانیم مانع پیشرفت
های تکنولوژی شویم بنابراین باید خلاقیت، اصلات و ابتکار را در
کارها اضافه کنیم.»
او به خبرنگار تاریخ ما گفت:: «طراحان سنتی بهشدت قوی در اطراف خود داریم که باید با
همکاری آنان خلق اثر کنیم.»
دبیر شهرجهانی گوهرسنگ ها خطاب بهطراحان دستی، گفت: «امیدواریم
با همکاری طراحان سنتی و وی در ادامه اضافه کردن نوآوری اولین گام در نوآوری و
توسعه را برداریم.»
هم چنین نیلوفر میرشهیدی دبیراجرایی اولین همایش نوآوری
طراحی در طلا و جواهر از طریق تلفیق با هنرهای ایرانی، بیان کرد:
«بیش از شهرهای اصفهان، طرقبه، گلبهار، نیشابور، سمنان، کیش،
تهران، آمل، اهواز و غیره در این همایش شرکت کرده اند.»
او با بیان اینکه طراحان دستی و کارشناسان هنری شرکت کنندگان این
همایش هستند، ارتباط بین کشف استعدادهای جدید، برگزار مسابقه برای
ایجاد انگیزه بین گروهها، تغییر و تحول در بازار ساخت و تولید
جواهرات و برگزاری نمایشگاه در مشهد، تهران و اروپا را از جمله
اهداف این مراسم برشمرد.
او یادآور شد: «در این دوره محسن محمد ولی از تایلند مدرس رسمی
مدل ساز 3 بعدی راینو و حمیدرضا بیگدلی طراحی مفهمومی مد از
دانشگاه لندن به آموزش شرکت کنندگان می پردازند.»