سودای سرکوب شده بازیگری در استان‌های کوچک کشور

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، آموزشگاه‌های بازیگری یکی از راهکارهایی است که می‌تواند مسیر رسیدن به رویای بازیگری را در استان‌های کوچک کشور هموار کند، عموما افرادی که در پایتخت‌ ساکن هستند و سودای بازیگری در سر دارند، می‌توانند از محضر اساتید بزرگ بازیگری که تصاویرشان بر سر در سینماها نقش می‌بندد برای رسیدن به آرزوی بازیگری بهره ببرند، این در حالی است که در شهرستان‌های کوچک و محروم علاقه‌مندان به حرفه بازیگری در اغلب اوقات از نعمت یک مدرس کارکشته برای آموزش بازیگری محروم هستند.

بازیگری، حرفه‌ای است که باید بر روی صحنه نمایش به منصه ظهور برسد، آموزش بازیگری با دیکته کردن مطالب تئوری سودمند نیست، اگر هنرآموزان نتوانند آموخته‌های خود را بر روی صحنه نمایش تئاتر و یا در جلوی دوربین یک کارگردان پیاده کنند، این آموزش هیچ نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت، متولیان هنر سینما، فیلم و سریال باید در رابطه با هدف خود یک بازبینی داشته باشند و رسالت خود را مرور کنند.

قطعا اگر در توزیع امکانات فرهنگی و هنری در کشور عدالت برقرار نشود، افرادی که سودای بازیگری در سر دارند، اما نمی‌توانند در شهرهای کوچک برای رسیدن به آرزوی خود تلاش کنند، امکان دارد برای این کار در دام کار چاق‌کن‌ها و … بیوفتند و حتی در این راه سرمایه خود را نیز از دست بدهند.

مباحث مالی از عمده مشکلات آموزشگاه‌های بازیگری است

محمدی مسئول یکی از آموزشگاه‌های بازیگری در شهرکرد در خصوص مشکلات حوزه بازیگری در آموزشگاه‌های سینمایی در چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: مسائل مالی همه جوانب را در این موضوع تحت تاثیر خود قرار می‌دهد، هزینه اجاره بهای آموزشگاه‌های بازیگری در استان زیاد است، زمانی که نرخ اجاره‌بها زیاد باشد، دستمزدی که برای مربی در نظر گرفته شده نیز کاهش پیدا می‌کند، پس آموزشگاه نمی‌تواند از دانش اساتید حرفه‌ای بهره‌مند شود.

وی افزود: از طرفی نرخ بالای اجاره‌بها باعث می‌شود آموزشگاه‌های بازیگری برای تامین هزینه‌های خود مجبور به جذب هنرآموزان با تعداد بالا شوند، بنابراین تعداد زیاد هنرآموز باعث پایین آمدن کیفیت آموزش در این کلاس‌ها می‌شود.

این مسئول آموزشگاه بازیگری با بیان اینکه کمبود بودجه، آموزشگاه‌ها را از هدف اصلی خود یعنی بازیگری فاصله داده است، ادامه داد: این مسئله باعث شده تا از اساتید حوزه تئاتر برای هنرآموزان بازیگری به‌ کارگیری شود، مسلما استادی که تجربه فعالیت در سینما را در پرونده خود دارد، بهتر از یک استاد تئاتر می‌تواند مطالب را به هنرجو انتقال دهد.

محمدی یادآور شد: هنرجو حق دارد حرفه بازیگری را به درستی یاد بگیرد، نباید تفاوتی میان هنرجوی بازیگری در استان کوچک با هنرجوی استان وجود داشته باشد، اصل بازیگری، یادگیری اصول حرفه‌ای آن است درصورتی که اصول مبانی آن را حتی می‌توان با یک جست‌وجو در اینترنت، پیدا کرد، اصل بازیگری این است که هنرجو پس از اتمام دوره بتواند ایفای نقش کند و از ترم دوم به بعد بتواند آموخته‌های خود را روی صحنه ببرد.

این مسئول آموزشگاه بازیگری در ادامه با اشاره به اینکه تنها نباید مسئولان را مقصر کم‌کاری‌ها دانست، گفت: یک مسئله مربوط به خود هنرمندان است، این افراد باید تا اخر پای کار باشند، اما برخی از آن‌ها در ابتدا و یا حتی میانه کار از انجام کار هنری دلسرد می‌شوند.

وی با اشاره به نبود حامی مالی برای ساخت فیلم در چهارمحال و بختیاری، تصریح کرد: اگر یک حامی مالی وجود داشته باشد، این حامیان می‌توانند از برخی از فیلم‌ها به‌صورت سفارشی حمایت کنند، برای ساخت فیلم باید حامی مالی شناخته شده وجود داشته باشد و هر فیلم‌سازی بتواند با حامی مربوطه ارتباط برقرار کند، برای ساخت یک فیلم، تنها تجهیزات مدنظر نیست در واقع باید گفت که نقش حامی هنر بسیار تعیین‌کننده است که در این استان فقدان این مسئله به‌شدت احساس می‌شود.

برای حضور در فیلم‌های کارگران مطرح به‌عنوان بازیگر باید هزینه پرداخت کنیم

 مهاجر یکی از هنرجویان آموزشگاه‌های بازیگری در چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرگزاری تاریخ ما با بیان اینکه دو دوره در کلاس‌های بازیگری شرکت کرده‌ام، اظهار کرد: بنده در تست‌های بازیگری که مربوط به فیلم یکی از کارگردانان کشوری بود، پذیرش شدم، اما برای اینکه بتوانم در نقش مکمل ایفای نقش کنم، باید ۱۵ میلیون تومان به‌عنوان ورودی پرداخت می‌کردم، بازگیر نقش اصلی نیز باید ۴۵ میلیون تومان پرداخت می‌کرد که من توانایی پرداخت این مبلغ را نداشتم.

وی با بیان اینکه بسیاری از هنرآموزان حاضر در آموزشگاه‌های بازیگری به این حرفه علاقه فراوانی دارند، افزود: اگر برای جذب بازیگران برای حصور در فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی رانت و پارتی وجود داشته باشد، تمایل هنرجو برای ادامه مسیر کم و گاهی به صفر می‌رسد.

این هنرجو ادامه داد: افرادی که در چهارمحال و بختیاری علاقه‌مند به آموزش‌های بازیگری هستند، باید به استان‌های بزرگ مهاجرت کنند، مسلما این مسئله برای بسیاری از این افراد مقدور نیست، پس مجبور هستند از علایق خود صرف نظر کنند.

مهاجر درخصوص کیفیت کلاس‌های بازیگری در چهارمحال و بختیاری، توضیح داد: کیفیت کلاس‌های بازیگری در استان مطلوب و در سطح استان‌های بزرگ نیست، اما در عین حال از کیفیت کمی هم برخوردار نیستند.

وی با بیان اینکه برای ساخت فیلم در استان سرمایه‌گذاری صورت نمی‌گیرد، گفت: متاسفانه برای ساخت فیلم در استان حمایت چندانی صورت نمی‌گیرد، همچنین اگر فیلمی نیز در استان ساخته شود، از افراد بازیگر یا عواملی استفاده می‌شود که سابقه کار ندارند و تنها دارای تحصیلات دانشگاهی در رشته‌های این حوزه هستند.

این هنرجو در پایان یادآور شد: اگر شرایط بازیگری در چهارمحال و بختیاری بهبود پیدا کند، این حرفه را به‌عنوان شغل اصلی خود انتخاب می‌کنم، در غیر این‌صورت مسیر دیگری را برمی‌گزینم.

۱۰ تا ۱۵ درصد از هنرآموزان بازیگری جذب کارهای تولیدی در چهارمحال و بختیاری می‌شوند

شهرام فرجی معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرگزاری تاریخ ما با بیان اینکه به‌کارگیری هنرآموزان در ساخت فیلم، بستگی به میزان تولیدات فیلم در استان دارد، اظهار کرد: متاسفانه تولیدات آزاد در استان زیاد نبوده و تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد از هنرآموزان جذب کارهای تولیدی در استان می‌شوند.

وی با اشاره به بالا بودن هزینه‌های ساخت فیلم، بیان کرد: قیمت تجهیزات افزایش یافته است و به‌خصوص شیوع ویروس کرونا سبب شده است که اعطای مجوز ساخت فیلم به فیلم‌سازان به سختی صورت بگیرد.

معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه باید حمایت مالی از تولیدات فیلم صورت بگیرد، یادآور شد: البته حمایت‌هایی به‌صورت کشوری برای ساخت فیلم در استان صورت می‌گیرد، اما کافی نیست، در ابتدای ساخت هر فیلم، یک برآورد هزینه صورت می‌گیرد و تهیه‌کننده باید از لحاظ مالی شرایط را برای ساخت فیلم بسنجد، در هر حال مسئله کمبود حامی مالی برای ساخت فیلم در استان وجود دارد.

فرجی خاطرنشان کرد: یکی از کارگردانان بومی چهارمحال و بختیاری که سابقه ساخت فیلم‌های مطرح در کشور را داشته، هم‌اکنون در منطقه بازفت در حال ساخت فیلم است، اما سازمان میراث فرهنگی استان مساعدت لازم را با این گروه فیلم‌ساز ندارند، باید گفت قدرت ریسک‌پذیری برای حمایت مالی از فیلم‌سازی در استان صفر است، در حالی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجوز حمایت مالی را صادر کرده است.

وی با تاکید بر اینکه کیفیت فیلم‌نامه برای در جذب حامی مالی در فیلم‌سازی موثر است، گفت: گاهی یک فیلم ارزش بین‌المللی دارد و قرار بر این است که در جشنواره‌های مطرح دنیا نمایش داده شود، بنابراین چنین فیلمی ارزش سرمایه‌گذاری را دارد.

معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه مردم استان، اهل پذیرش آثار هنری نیستند، تصریح کرد: به‌عبارت دیگر اهالی استان با مقوله هنر بیگانه هستند و هنر در سبد خانوار آنان تعریف نشده است، البته اطلاع‌رسانی و تبلیغات لازم نیز صورت می‌گیرد و در طول سال نیز برای افزایش رغبت، جشنواره‌های متعدد در استان برگزار می‌شود.

فرجی با بیان اینکه هشت آموزشگاه بازیگری در چهارمحال و بختیاری وجود دارد، اضافه کرد: این آموزشگاه‌ها به‌صورت خصوصی اداره می‌شوند و به‌دلیل شیوع کرونا، چهار آموزشگاه در سطح استان تاکنون تعطیل شده‌اند، سال گذشته، سه میلیون تومان کمک بلاعوض برای ۱۲۷۰ نفر از هنرمندان استان که عضو صندوق اعتباری هنر هستند، پرداخت شد.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.