«ممنوعیت خروج» باعث می‌شود مسئولین بیشتر مواظب رفتارشان باشند

عباس برزگر در گفت‌وگو با خبرگزاری تاریخ ما، در رابطه با “طرح ممنوعیت خروج مسئولین از کشور پس از پایان مسئولیت”، اظهار کرد: از دو دیدگاه می‌توان به این مساله نگاه کرد؛ دیدگاه اول از دید مسئولین است که اولا مسئولین به تعبیری منتخب خود ملت هستند که اعم از رئیس جمهور، رئیس مجلس و سایر مسئولین می‌باشند. انتخاب رئیس قوه قضائیه هم که به شکل دیگری است و توسط رهبری انتخاب می‌شود، رهبری هم در واقع توسط خبرگان منتخب رهبری تعیین می‌شود و نمایندگان خبرگان رهبری نیز توسط ملت انتخاب می‌شوند.

وی افزود: با این دیدگاه ممکن است مسئولین بگویند که ما منتخب ملت هستیم و اینگونه برخورد و این طرح نوعی اهانت به مسئولین تلقی می‌شود، اما از دیدگاه دیگر نه، از این دیدگاه به نفع مردم است و آنها کسی را مثلا به عنوان رئیس جمهور انتخاب می‌کنند که مستقیم با رای مردم و تنفیذ رهبری به ریاست جمهوری می‌رسد.

این کارشناس مسائل حقوقی یادآور شد: در گذشته کشورمان هم رئیس جمهوری داشتیم که در زمان جنگ خیانت کرد و بعد هم با منافقین فرار کرد. بنی صدر رئیس جمهور بود و همین مردم او را انتخاب کردند، اما نمایندگان همین مردم در یک مقطع کفایت ایشان را برای ریاست جمهوری زیر سوال بردند و رای به عدم کفایت سیاسی ایشان دادند و او را از ریاست جمهوری عزل کردند که بعد هم‌ از کشور فرار کرد.

برزگرخاطرنشان کرد: این مساله ممکن است به اشکال دیگری برای بعضی از مسئولین اتفاق بیفتد. البته نه به این سطح، ولی به هر حال ممکن است عملکرد یک مسئول به نوعی جرم بوده و لازم باشد که بررسی شود و در مقابل خساراتی که به مردم، مملکت و یا نهادهای کشور وارد می‌شود پاسخگو باشد.

وی با بیان اینکه “این طرح در رابطه با مسائل اقتصاد، کشاورزی و سایر موضوعات مملکت می‌تواند مثبت باشد”، تصریح کرد: طرح ممنوعیت خروج مسئولین از کشور می‌تواند کاری کند که فرد قانونا و مثلا تا سه سال نتواند از کشور خارج شود. البته این مساله بستگی به این دارد که چه مدتی برای این قضیه در این طرح پیش بینی شود و اینکه آیا تصویب شود یا خیر. چون طرح‌ها ممکن است بررسی و بعد رد شود و همچنین ممکن است واقعا تصویب شود و دسترسی به مسئولین را راحت‌تر کند.

این کارشناس مسائل حقوقی گفت: حال اگر این فرد دوره مسئولیتش تمام شد و به خارج از کشور رفت برگرداندن او مشکل می‌شود. بعد هم ممکن است کسانی با همین بهانه حتی طرف را از بین ببرند و بعد خود این مساله تهمتی بر نظام تلقی شود که بگویند خود نظام این فرد را از بین برده است، در حالی که ممکن است خود دشمنان این کار را انجام دهند ولی به پای نظام بگذارند که اینها تبعاتی است که اگر یک فراری به خارج از کشور را بخواهند برگردانند این مشکلات را نیز دارد.

برزگر خاطرنشان کرد: هر چند که اگر طرحی هم تصویب شود ممکن است فرد از راه‌های غیر قانونی از کشور خارج شود. چون طرح و ممنوعیت خروج، خروج از طریق قانونی است اما الی ماشاءالله از طریق غیر قانونی هم مجرمین از کشور در رفته و فرار می‌کنند.

وی تصریح کرد: در هر حال به نظر می‌رسد که اگر بخواهیم نفع ملت و حتی نظام را در نظر بگیریم، طرح ممنوعیت خروج مسئولین از کشور پس از پایان مسئولیت، طرح مثبتی است. هر چند که مسئولین تلقی کنند که نوعی بی اعتمادی و توهین به مسئول تلقی می‌شود و نوعی از ناامیدی را برای یک مسئول در پی داشته و یا ممکن است کم کردن اقتدار یک مسئول در عملکرد را باعث شود.

این کارشناس مسائل حقوقی در ادامه مطرح کرد: معتقدم این امر برعکس است، چون اگر مسئولی بداند که بعد از پایان مسئولیتش رفتار و عملکرد دوره مسئولیتش بررسی می‌شود بیشتر مواظبت می‌کند و حواس خود را بیشتر جمع خواهد کرد. همچنین توجه بیشتری دارد که‌ تخلف و جرمی انجام نداده و کاری بر خلاف مصالح ملت و کشور انجام ندهد.

برزگر گفت: بنابراین معتقدم طرح ممنوعیت خروج مسئولین از کشور پس از پایان مسئولیت، طرح مثبتی می‌تواند باشد.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.