جشن تیرگان در فراهان برگزار می‌شود

به گزارش «تاریخ‌ما» به نقل از میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، سید محمد حسینی مدیرکل میراث فرهنگی این استان امروز  چهارشنبه  30 خرداد 97 با اعلام این خبر گفت: «اجراي مراسم روز اول تابستان (جشن تيرگان) براساس تقويم وگاهنگاري خورشيدي يعني درنخستين روز آغاز تابستان هرساله برگزار مي شود واو به خبرنگار تاریخ ما گفت:: «حوزه هاي جغرافيايي مرتبط با اين جشن، اهالي روستاهاي بسياري ازتوابع شهرستان هاي فرمهين، تفرش، كميجان، آشتيان و اراك است.»

او به خبرنگار تاریخ ما گفت:: «دربين شهرستان هاي مذكور، شهروندان شهرهاي كميجان، آشتيان، فرمهين، تفرش و همچنين اهالي خنجين در اجراي اين آيين شركت مي كنند واز روزگاران ديرين اقوام و صاحبان گويش و زبان هاي گوناگون همانند خلج ها، چهره قاني ها، فارس ها و ترك ها از مجريان مراسم مذکور هستند.»

حسینی گفت: «بسياري از اهالي براين باورند كه درنخستين روزتابستان نبايستي زيرسقف خانه بسر برد و يا در اين روز دست به كاري زد بلكه بايد در باغ ها و طبيعت سيروسياحت نمود و در زيارتگاه ها به دعا و نيايش پرداخت و اين را امري نيكو و ضروري مي‌دانند.»

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی اظهار کرد: «پيش از فرارسيدن نخستين روز تيرماه، سرپرستان خانواده ها، درتدارك وسايل و تهيه غذا هستند و برخي از آنها به صورت فاميل بزرگ شامل پدر، مادر، فرزندان و نوه ها ازخانه هايشان بيرون مي آيند.»

او گفت: «درسال‌هاي گذشته و پيشين آبادي هايي همچون مشهد ميقان، تبرته، نظام آباد، شاهواروق، علي بلاغي، سياوشان وزلف آباد واقع درفرمهين ازكانون هاي تجمع شركت كنندگان بودكه درسايه درختان مي آسودند و در زيارتگاه ها به دعا و نيايش مي پرداختند، همچنين ازبازارهاي روزآمدي كه درنظام آباد يا شاهواروق برپامي شدند، مايحتاج خودرا تأمين مي کردند و سپس عصرهنگام، عازم منازل خود مي شدند.»

   حسینی افزود:«از حدود 20 سال پيش، مكان بقعه احمد بن علي (ع) و اطراف آن به صورت مركزتجمع اهالي روستاهاي مختلف تبديل شد. پس از ثبت این آیین در سال 1389 توسط میراث فرهنگی استان مرکزی، هرساله این جشن با شکوه و جمعیت افزون تری برگزار می‌شود.»

او گفت:«يكي از رسوم مردم در اين روز، پاشيدن آب برسر و چهره و بدن يكديگر بوده است كه به آن “آب پاشونك” ويا”سرشوران” مي گويند به شكلي كه اهالي دركنارجوهاي آب و مظهركهريزها حضورمي يافتند و با پياله و كاسه بريكديگرآب مي پاشيدندكه براي جوانان نوعي خواستگاري تلقي مي شد.»

حسینی وی در گفتگو با تاریخ ما تصریح کرد: «رسم ديگردر اين روز آن بود كه در زيارتگاه، گوسفند و بز بعنوان نذورات قرباني مي كردند. در قلمرو تحقيقات متون و مطالعات مآخذ تاريخي مي توان گفت كه انگيزه و ريشه هاي برپايي اين جشن ملي به دوران پيش ازظهوراسلام مي رسد، بطوري كه نويسندگان و مورخين همانند ابوريحان بيروني، گرديزي، قمي وصاحب مجمل التواريخ و القصص باين مهم اشاره و پرداخته اند. قابل ذکر است پس از پايان روزنامبرده و ازفرداي آن، كشاورزان دروي محصولات خود را آغاز مي كنند.»

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی خاطرنشان کرد: «به رسم سال های گذشته این مراسم از 31 خرداد تا 1 تیرماه از ساعت 8 تا 20.30 در محل امامزاده احمدبن علی فراهان برگزار می‌شود.»

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.