قدیمی ترین شهرهای فرانسه زیبا نیستند؟

کشور فرانسه با تاریخ طولانی‌اش یکی از قدرتمندترین کشورهای دنیاست. از شواهد تاریخی هم مشخص شده که اجداد قبل-انسانی حدود ۱.۶ میلیون سال قبل در فرانسه امروزی ساکن بودند. قبیله‌های ماقبل تاریخی زیادی برای چند قرن در اطراف فرانسه زندگی می‌کردند، اما این ملوانان یونانی و قبیله‌های سلتیک بودند که در حدود قرن هفتم قبل از میلاد مسیح در بیشتر قدیمی‌ترین شهرهای فرانسه حضور داشتند و بخشی از ریشه تاریخی‌شان به آن‌جا برمی‌گردد.

سلت‌ها یا یونانیان بعد از رومیان در تمام شهرهای تاریخی فهرست امروز ساکن بودند. جالب است که قبل از پاریس، بسیاری از این شهرها در دوره‌های مختلف پایتخت فرانسه بودند و برای امپراتوری مقدس روم و پاپ کاتولیک همچنین نقش مهمی داشتند. امروزه تمام این شهرها به نوعی برای فرانسه مهم هستند و به عنوان مراکز اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و تاریخی برجسته‌ای در نظر گرفته می‌شوند.

۸- شهر کاله

سال تاسیس / سال سکونت: حدود قرن اول قبل از میلاد مسیح

منطقه: هاوتس-دی-فرانسه

مساحت: ۱۲.۹ مایل مربع (۳۳.۵ کیلومتر مربع)

جمعیت فعلی: ۷۵.۷۱۹ (آخرین سرشماری در سال ۲۰۱۶ میلادی)

قدیمی ترین شهرهای فرانسه

با اینکه انسان‌ها به احتمال زیاد قبل از ظهور رومی‌ها در قرن اول قبل از میلاد مسیح در این شهر ساکن بودند، اما اولین تاریخچه شناخته‌شده، قدمت این شهر را فقط به زمانی برمی‌گرداند که ساکنان رومی به کالتیوم شناخته می‌شدند.

موقعیت استراتژیکی شهر کاله که مشرف بر تنگه دوور (باریک‌ترین نقطه در کانال انگلیسی) است، این شهر را برای فرمانروایان مختلف آماده می‌کرد تا کمپین‌های نظامی‌شان را در آن‌جا مستقر کنند. یکی از آن حاکمان هم ژولیوس سزار بود که برای حمله به بریتانیا، ۸۰۰ تا ۱.۰۰۰ قایق بادبانی و ۵ ارتش و حدود ۲.۰۰۰ اسب در کالایس آماده کرده بود. البته خود این شهر باستانی هم در طول تاریخ خود در قرن‌های چهاردهم و پانزدهم و شانزدهم و بیستم، چه با موفقیت و چه با ناموفقیت محاصره می‌شد.

آیا می‌دانستید؟

شهر کاله علاوه بر اینکه قطب باربری و بندر ماهیگیری کلیدی به حساب می‌آید، به خاطر تورهای خود شهره است که در اوایل قرن نوزدهم و زمانی به این شهر آمده بودند که گروه‌های مختلفی از انگلیس فرار می‌کردند و از آن تورها برای آوردن صنایع دستی‌شان به شهر استفاده می‌کردند.

۷- شهر پاریس

سال تاسیس / سال سکونت: حدود ۲۵۹ سال قبل از میلاد مسیح

منطقه: ایل-دی-فرانسه

مساحت: ۴۰.۷ مایل مربع (۱۰۵.۴ کیلومتر مربع)

جمعیت فعلی: ۲.۱۴۰.۵۲۶ (تخمین سال ۲۰۱۹ میلادی)

قدیمی ترین شهرهای فرانسه

تاریخ شهر پاریس به اواسط قرن سوم قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد که یگ گروه سلتیک به عنوان پاریسی در سواحل رودخانه سین ساکن شدند. این شهر باستانی مانند بیشتر مهم‌ترین و قدیمی‌ترین شهرهای فرانسه همیشه محل توقف مسیرهای تجاری بزرگی بود. بعد از اینکه رومی‌ها بخش‌های مختلفی از فرانسه را فتح کرده بودند، سکونتگاهی در ساحل سمت چپ شهر پاریس بنا کردند و نامش را لوتیتیا گذاشتند.

رومی‌ها نام این شهر را در قرن چهارم میلادی به پاریس تغییر دادند. پاریس تا حدی به رونق رسید که توجه آتیلا هون و ارتش او را جذب کرد و نتیجه‌اش هم حمله آن‌ها به این شهر تاریخی بود. اما پاریس در برابر هجوم آن‌ها در سال ۵۰۸ میلادی دوام آورد و کلوویس اول، اولین شاه فرانک‌ها، پاریس را به عنوان پایتخت فرانسه اعلام کرد. همانطور که حاکمان زیادی روی کار می‌آمدند، پایتخت فرانسه به شهرهای مختلفی جابه‌جا می‌شد و چند بار هم به خود پاریس می‌رسید. با این حال، بعد از آزادی این شهر در سال ۱۹۴۴ میلادی، پاریس عنوان پایتختی کشور فرانسه را تا به امروز حفظ کرده است.

آیا می‌دانستید؟

در افسانه‌ها آمده که به لطف قدیس ژنویو که به قدیس حامی این شهر شناخته می‌شود، شهر پاریس از حمله هون‌ها در قرن چهارم جان سالم به در برد.

۶- شهر بوردو

سال تاسیس / سکونت: حدود قرن چهارم قبل از میلاد مسیح

منطقه: نیو-آکیتن

مساحت: ۴۵۲.۸۲ مایل مربع (۱.۱۷۲.۷۹ کیلومتر مربع) (شهری)

جمعیت فعلی: ۷۶۰.۹۳۳ (شهری) (آخرین سرشماری در سال ۲۰۱۱ میلادی)

قدیمی ترین شهرهای فرانسه

افرادی که از لیوان‌های شراب قرمز لذت می‌برند، احتمالا نام شهر بوردو برای آن‌ها نام آشنایی است. این را به خاطر این می‌گوییم که نام این شهر/منطقه که در انحنای رودخانه گارون قرار گرفته، روی مشهورترین شراب گذاشته شده است. موقعیت این شهر که به خوبی بین اقیانوس اطلس و دریای مدیترانه و شبه جزیره ایبری واقع شده، شرایطی مناسبی را برای تولید باکیفیت‌ترین شراب‌های دنیا فراهم می‌کند.

این شهر همیشه به خاطر موقعیت استراتژیکی که داشته، مهم بوده و اصلا یک قبیله سلتیک، بیتوریگ‌های ویویسکی به خاطر همین موقعیت در قرن چهارم قبل از میلاد مسیح در آن‌جا ساکن شده بودند. آن‌ها حتی نام بوردیگالا را روی سکونتگاه گذاشتند که در ۶۰ سال قبل از میلاد مسیح به دست امپراتوری روم افتاد و آن‌ها هم این شهر را به سرعت به قطب تجاری مهمی تبدیل کردند و اولین درخت انگور را در آن‌جا کاشتند. از همین‌جاست که فرهنگ شرابخوری در این منطقه جاری و ساری شد. بوردیکس امروزه یکی از پیشروهای جهان در صنعت شرابسازی و اقتصاد شراب منطقه است که هر ساله حدود ۱۴.۵ میلیون یورو (معادل ۱۶.۱۶۸.۶۶۰ دلار) درآمدزایی می‌کند.

آیا می‌دانستید؟

بوردو به عنوان یکی از تاریخی‌ترین و قدیمی‌ترین شهرهای فرانسه در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته و بعد از پاریس با داشتن ساختمان‌های تاریخی در دومین رتبه قرار می‌گیرد.

۵- شهر متز

سال تاسیس / سال سکونت: حدود قرن پنجم قبل از میلاد مسیح

منطقه: گرند اِست (شرق بزرگ)

مساحت: ۱۶.۱۹ مایل مربع (۴۱.۹۴ کیلومتر مربع)

جمعیت فعلی: ۱۱۷.۸۹۰ (آخرین سرشماری در سال ۲۰۱۶ میلادی)

قدیمی ترین شهرهای فرانسه

شهر متز تاریخ مشابهی با بسیاری از قدیمی‌ترین شهرهای فرانسه دارد و قبیله سلتیک منتسب به مدیومتریک در حدود قرن پنجم قبل از میلاد مسیح در آن‌جا ساکن بودند که نام شهر هم از آن‌ها گرفته شده و تا ظهور رومی‌ها مدت‌ها بر این شهر حکمفرما بودند. همین که رومیان آمدند، شهر را تسلیحاتی کردند و دین مسیحیت هم در همان قرن سوم سروکله‌اش پیدا شد. با اینکه متز در زمان خودش شهر پر رونقی بود، اما هون‌‌ها به رهبری آتیلا آن‌جا را در سال ۴۵۱ میلادی سوزاندند و با خاک یکسان کردند.

این شهر در پی نابودی‌اش در قرن پنجم میلادی به پایتخت پادشاهی اتریش در فرمانروایی مرووینگ‌ها تبدیل و بعدها به بخشی از امپراتوری مقدس روم ملحق شد و فرهنگ خود را در قرن دهم میلادی در حکومت کارولینژها احیا کرد. منتها بعد از اینکه در قرن دوازدهم به جمهوری مستقلی در آمد، به خصوص در قرن پانزدهم میلادیه شهر بسیار موفق و کامیابی تبدیل شد.

آیا می‌دانستید؟

صرف‌نظر از فرانسوی‌زبان بودن شهر متز، امپراتوری آلمان آن را در سال ۱۸۷۱ میلادی به خود ضمیمه کرده و تا بعد از جنگ جهانی دوم هم کنترل آن را برعهده داشته بود.

۴- شهر تولون

سال تاسیس / سال سکونت: حدود قرن‌های ششم تا پنجم قبل از میلاد مسیح

منطقه: پراونس-آلب-کوت-دازور

مساحت: ۱۶.۵۴ مایل مربع (۴۲.۸۴ کیلومتر مربع)

جمعیت فعلی: ۱۷۱.۶۴۳ (آخرین سرشماری در سال ۲۰۱۶ میلادی)

قدیمی ترین شهرهای فرانسه

ریشه تاریخی شهر تولون که در ساحل مدیترانه قرار گرفته، به زمان ظهور فنیقی‌ها در قرون ششم تا پنجم قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. این شهر تاریخی به عنوان قدیمی‌ترین شهرهای فرانسه همیشه به شهر مهم بندری در راستای مسیرهای تجاری در نظر گرفته می‌شد و رومیان بعد از یونانیان در آن‌جا ساکن شدند و نامش را به تلو مارتیوس تغییر دادند.

زمانی که پراونس که شهر تولون هم در آن است در قرن پانزدهم به بخشی از کشور فرانسه تبدیل شد، شاه چارلز هفتم تصمیم گرفت که آن را به بندر نظامی استراتژیکی علیه ایتالیا تبدیل کند. اما غافل از اینکه ایتالیایی‌ها که تجارت بخشی از دریای مدیترانه را در اختیار داشته بودند، تلاش‌های او را خنثی کردند. با این حال، یکی از قدیمی‌ترین شهرهای فرانسه یعنی شهر باستانی تولون در دوره‌های مختلف تاریخ فرانسه به مکان نظامی استراتژیکی شناخته می‌شد.

آیا می‌دانستید؟

شهر تلو مارتیوس در زمان خودش در حکومت رومانیان، یکی از دو مرکز اساسی تولید رنگ رومی داشت که رنگ ارغوانی جذابی برای رنگ لباس‌های شاهنشاهی در آن‌جا تولید می‌شد که از حلزون دریایی مورکس محلی و میوه درخت بلوط به دست می‌آمدند.

۳- شهر بورژ

سال تاسیس / سال سکونت: حدود قرن شانزدهم قبل از میلاد مسیح

منطقه: سنتر-وال دی لویر

مساحت: ۲۶.۵۴ مایل مربع (۶۸.۷۴ کیلومتر مربع)

جمعیت فعلی: ۶۷.۸۴۱ (آخرین سرشماری در سال ۲۰۱۶ میلادی)

قدیمی ترین شهرهای فرانسه

شهر بورژ که در مرکز فرانسه و در راستانی رودخانه یور قرار گرفته، به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای فرانسه و اولین سکونتگاه دائمی در نظر گرفته می‌شود که به خاطر رودخانه‌اش، پای انسان‌ها در قرون ششم و پنجم قبل از میلاد مسیح در آن‌جا باز شد و روستایی شکل گرفت و در نهایت به شهر کوچکی تبدیل شد. سلت‌ها که برای چند قرن در آن‌جا ساکن بودند، از همان روزهای شکل‌گیری این شهر را به آواریکن می‌شناختند.

ژولیوس سزار و نیروهای رومی این شهر را در ۵۲ سال قبل از میلاد مسیح تسخیر و آن را در زمان محاصره‌اش سوزاندند و با خاک یکسان کردند تا آن را با عنوان آواریکوم به شهر رومی تبدیل کنند. شاه فرانسه، چارلز هفتم در جنگ صد ساله در این شهر پناه گرفت و آن‌جا را پایتخت فرانسه اعلام کرد، چون برای پس گرفتن کنترل کشور فرانسه آماده بود. شهر بورژ از جهتی هم مانند شهرهای تاریخی فرانسه یک مرکز فرهنگی و هنرمندانه برجسته‌ای به حساب می‌آید.

آیا می‌دانستید؟

بیش از ۵۰۰ خانه نیمه چوبی در بورژ وجود دارد که بیشترشان در تمام شهرهای فرانسه دیده می‌شوند.

۲- شهر اوینیون

سال تاسیس / سال سکونت: حدود قرن ششم قبل از میلاد مسیح

منطقه: پراونس-آلپ-کوت-دازور

مساحت: ۲۵.۰۱ مایل مربع (۶۴.۷۸ کیلومتر مربع)

جمعیت فعلی: ۹۴.۲۰۰ (آخرین سرشماری در سال ۲۰۱۶ میلادی)

قدیمی ترین شهرهای فرانسه

با اینکه شهر کوچک اوینیون به تاریخش به عنوان پایتخت کلیسای کاتولیک قرن چهاردهمی شناخته می‌شود، اما قدمت آن به سال‌ها قبل، حداقل قرن ششم قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد و قدیمی‌ترین شواهد از سکونتگاه‌های دائمی هم به همان سال‌ها می‌رسد، منتها مصنوعاتی با قدمت ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در دوران نوسنگی آن‌جا پیدا شده که در خارج از شهر اوینیون کشف شدند. با این اوصاف، هنوز هیچ‌کس نمی‌داند که چه زمانی به اولین سکونتگاه دائمی تبدیل شده بود.

شهر اوینیون هم مانند بسیاری از شهرهای قدیمی فرانسه در کنار مسیرهای تجاری یک موقعیت استراتژیکی  بود که یونانیان و رومیان از آن بهره می‌بردند. در زمان رومیان بود که این شهر در قرون‌وسطی به یک شهر مستحکم و برای مدتی به دژ اعراب شده بود. اما طولی نکشید تا مسیحیت به این شهر آمد و تا انقلاب فرانسه در قرن هجدهمی به تملک پاپ درآمد و آن‌جا آقایی می‌کردند.

آیا می‌دانستید؟

مراکز تاریخی شهر اوینیون مانند کاخ پاپ، کلیسای جامع اوینیون و پونت دی اوینیون در سال ۱۹۹۵ میلادی به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه و به جاذبه گردشگری بزرگی تبدیل شدند.

۱-شهر مارسی

سال تاسیس / سال سکونت: ۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح

منطقه: پراونس-آلپ-کوت-دازور

مساحت: ۶۶۸.۶۹ مایل مربع (۱.۷۳۱.۹۱ کیلومتر مربع) (شهری)

جمعیت فعلی: ۱.۵۷۸.۴۸۴ (شهری) (آخرین سرشماری از سال ۲۰۱۴ میلادی)

قدیمی ترین شهرهای فرانسه

ملوان‌های یونانی از فوکیا در آسیای صغیر این شهر بندری را در ۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح تاسیس کرده بودند و همین قدمت شهر مارسی است که آن را به یکی از قدیمی‌ترین شهرهای فرانسه تبدیل می‌کند. ملوانان در آن زمان به شهر جدید خود را ماسالیا نامگذاری کرده بودند که نام امروزی‌اش از همان سال‌ها آمده است. با تمام این حرف‌ها، در بعضی از شواهد باستان‌شناسی گفته شده که فنیقی‌ها احتمالا قبل از ملوانان یونانی در این شهر ساکن بودند و زندگی می‌کردند.

از زمانی که شهر مارسی به شهر برجسته و در طول قرن‌ها به مرکز تجاری بزرگی تبدیل شد، با فراز و نشیب‌های متنوعی روبه‌رو شد که یکی از آن‌ها در اواخر قرن هجدهم ظهور کرد؛ انقلاب کبیر فرانسه که مارسی مرکز کانونی آن بوده است. امروزه این شهر باستانی به بزرگ‌ترین شهر سواحل مدیترانه و بزرگ‌ترین بندر تجاری، باربری و کشتی‌های کروز در نظر گرفته می‌شود.

آیا می‌دانستید؟

نام سرود ملی فرانسه، لا مارسی (La Marseillaise) از نام مستعار نیروهایی شهر مارسی گرفته شده است که در حین انقلاب این کشور از مارسی به پایتخت کشور، پاریس راهپیمایی کرده بودند. درضمن، کلود ژوزف روژه د لیزل در شهر استراسبورگ سال ۱۷۹۲ میلادی نوشته بود.

منبع oldest

بهترین از سراسر وب

[toppbn]
ارسال یک پاسخ