ضعف ها را قبول داریم/ ترکیه یک شبه ترکیه نشد

به گزارش «تاریخ‌ما»، محمد محب‌خدایی با پایان یافتن نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته اظهار کرد: نمایشگاه فرصتی است برای معرفی جاذبه‌ها و ایجاد انگیزه برای سفر. این نمایشگاه عوامل انگیزشی سفر را در مردم ایجاد کرد. برای ما هم مهم این بود که برنامه‌های سفر در این نمایشگاه عرضه شود و در کنار آن، بخش‌های تخصصی به ارائه محتوا بپردازند.

وی با اشاره به استقبال زیاد مردم از یازدهمین نمایشگاه گردشگری تهران، بیان کرد: این نمایشگاه شور و شعفی داشت که متخصصان از آن برای ارائه مباحث خود و عرضه محصولاتشان بهره بردند. برای همین تصمیم گرفته شد سال آینده از کل فضای نمایشگاه بین‌المللی تهران استفاده شود.

به گفته او، نمایشگاه گردشگری سال آینده نیز در چهار روز برگزار خواهد شد و برنامه‌ریزی‌های آن از این هفته شروع می‌شود، ضمن آنکه برای ترغیب مراجع دیگر و ارتقاء سطح مشارکت در این نمایشگاه تلاش خواهد شد.

معاون گردشگری سپس درباره ضعف‌های این نمایشگاه بیان کرد: ما در برخی بخش‌ها گام‌های اول را برداشته‌ایم. تا همین حد که مثلا در گردشگری غذا پیش رفته‌ایم، یعنی ۶۰ درصد راه را رفته‌ایم. معتقدم استقبالی که از نمایشگاه امسال شد برای شرکت‌کنندگان فرصت بزرگی را فراهم آورد تا با حداقل هزینه، خود را معرفی کنند. همچنین انگیزه‌ای خواهد شد تا بخش‌هایی که نقش کلیدی در گردشگری دارند وارد رقابت شوند. اتفاقی که امسال نیز رخ داد. در مقطعی از این نمایشگاه استان‌ها وارد رقابت شدند. همچنین مشارکت بخش خصوصی و شهرداری‌ها این نوید را می‌دهد که در آینده میزان مشارکت سطوح مختلف در صنعت گردشگری بیشتر شود.

وی ادامه داد: ما موضوع شهر گردشگر را خیلی وقت است که مطرح کرده‌ایم و اختلافِ درک آن را در این نمایشگاه شاهد بودیم. شهردارانی که به این مفهوم رسیده بودند با تغییر نگرش، پویایی اقتصادی را در شهرهایشان ایجاد کردند و آن را در این نمایشگاه به نمایش گذاشتند.

محب‌خدایی با بیان اینکه ضعف‌های این نمایشگاه را قبول داریم و برای رفع آن تلاش خواهیم کرد، گفت: درخواست تکرار دوباره چنین نمایشگاهی از سوی مردم نشان از جذابیت آن دارد، هرچند اصل نمایشگاه‌ها بر این است که سالی یک بار برگزار شوند ولی برنامه داریم در طول یک سال نمایشگاه‌های محصول محور را در سایر استان‌ها برای توزیع سفر برگزار کنیم.

وی سپس درباره کمرنگ ظاهر شدن گردشگری گُل، غذا و سلامت در این نمایشگاه اظهار کرد: به دلیل فرصت کم، خیلی از محصولات گردشگری را نتوانستیم نشان دهیم و استان‌های همدان و مازندران که مسؤولیت گردشگری کودک و گُل را به عهده داشتند ضرب‌العجلی وارد عمل شدند. ما این نمایشگاه را یک ماه مانده به تاریخ آن و با فشارهای شخصی برگزار کردیم. توجه کنید که این تغییرات و تنوعی که در نمایشگاه امسال بوجود آمد در یک ماه و با هزاران محدودیت اتفاق افتاد.

او در واکنش به انتقادهایی که به نمایشگاه گردشگری تهران به خاطر از دست رفتن رشته کلام و آشفتگی در روزهای پایانی و تبدیل آن به یک فستیوال و یا جشنواره مردمی وارد شد، گفت: تاکنون توجه نداشته‌ایم که گردشگری، رویداد محور است. خیلی از مواقع فکر می‌کنیم محتوای گردشگری باید خشک و خالی باشد. شاید یکی از دلایل ناموفق بودن مان در این صنعت هم بی‌توجهی به رویدادها است. مردم صرفا برای اسکان در هتل سفر نمی‌کنند، آن‌ها می‌خواهند با فرهنگ‌های جدید آشنا شوند که این فرصت در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران فراهم شد.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: گردشگر دنبال محیط زنده، شاد و پرنشاط است. ما نمی خواستیم فستیوال برگزار کنیم بلکه می‌خواستیم ظرفیت‌های فرهنگی را که همان مراسم‌های آیینی و رقص‌های سنتی، تنوع اقلیم و اقوام است را نشان دهیم.

او همچنین درباره سردرگمی مردم به خاطر نبودن تابلوهای راهنما و تفکیک نشدن فضاها از یکدیگر، گفت: برنامه داشتیم از راهنماهای تور در محیط نمایشگاه استفاده کنیم، ولی محدودیت زمان اجازه این برنامه‌ریزی را نداد. ضعف‌هایمان را قبول داریم، ولی در بازه زمانی کوتاه سعی کردیم حداکثر تغییرات را ایجاد کنیم. دقت کنیم که ترکیه هم یک شبه ترکیه نشده است.

محب خدایی در ادامه درباره حضور کمرنگ کشورهای خارجی با توجه به اظهارات قبلی مبنی بر شرکت ۲۱ کشور توضیح داد: کشورهای خارجی از یک سال قبل برای حضور در چنین نمایشگاه‌هایی برنامه‌ریزی می‌کنند. آن‌هایی که آمده بودند این برنامه را از قبل داشتند. ضمن اینکه ما شاهد حضور همه آن‌ها بودیم و فقط دو شرکت خارجی برای حضور در این نمایشگاه انصراف دادند.

انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.