به شهر “نقی معمولی” خوش آمدید!

به گزارش «تاریخ‌ما»، مردمان مهمان‌نواز اینجا شما را تا لوکیشن موردنظر همراهی خواهند کرد، البته زیرآب و شیرگاه جاذبه‌های بسیار دیگری نیز دارد. وجود رودخانه در وسط شهر زیرآب و محصور بودن آن در بین کوه‌های سرسبز البرز آن را به نگین انگشتری مازندران تبدیل کرده است.

*آستان امامزاده عبدالحق

اگر رفتن به مشهد برایتان مقدور نیست و دل‌تان هوای زیارت کرده است، به امامزاده عبدالحق شهر زیرآب بیایید. این امامزاده در مرکز شهر زیرآب و در کنار راه آهن سوادکوه به فاصله 100 متری راه آهن شمال قرار دارد، می توانید با قطاریک سفر زیارتی کوچک داشته باشید و دلتان در زلال آرامش اینجا آرام بگیرد.

اگر می خواهید شب را در آستان امامزاده بگذرانید اصلا نگران نباشید، زائرسرای امامزاده عبدالحق پذیرای شما خواهد بود.

*شورمست عروس فیروزه ای

برای لذت بردن از طبیعت زیبای سوادکوه پیشنهاد می کنیم حتما سری به دریاچه “شورمست”بزنید. از شهر زیراب به سمت پل سفید برانید؛ در مرکز این شهر مسیر آسفالتی به سمت روستای شورمست می‌رود. با ورود به این مسیر و طی 5 کیلومتر به دو راهی می‌رسید که راه سمت راست به روستای شورمست و سمت چپ به دریاچه می‌رسد.

انعکاس کوه‌های پوشیده از درخت در چشمان عروس فیروزه‌ای چشم انداز زیبایی را  خلق کرده است. می‌توانید در این دریاچه  همراه با تجربه قایق سواری لذت ماهیگیری را نیز بچشید. اگر شب قصد ماندن در این مکان بکر را دارید می‌توانید در چادرهای اقامتی خود بساط کنید یا به اقامتگاه‌هایی که در اطراف این دریاچه قرار دارد بروید.

*جاذبه‌ای ذغالی!

87 سال پیش در منطقه سوادکوه رگه‌هایی از زغال سنگ پیدا شد و از آن دوران به بعد این منطقه با نام زغال سنگ پیوندی دیرینه دارد.

اگر معادن زغال سنگ برایتان جذابیت دارد و دوست دارید سفری با طعم زغالی داشته باشید در 185 کیلومتری محور سوادکوه سری به کوه های سیاه بزنید. حتما تجربه ای جدید برای شما خواهد بود.

*شهری بر فراز مه

اگر زمان بیشتری دارید و می خواهید سفری خاطره انگیز برای خود و خانواده رقم بزنید پیشنهاد ما اقامت در شهر مه آلود “آلاشت”است. طبیعت سرسبز، آسمان مه گرفته، کوچه های باریک و خانه های روستایی نوید یک سفر هیجان انگیز را می دهند. در جاده فیروزکوه 5 کیلومتر پس از پل‌سفید به یک پاسگاه پلیس‌راه می‌رسید اینجا آغاز مسیر فرعی آلاشت است. طبق تابلوی راهنما از جاده اصلی خارج شوید و به خروجی سمت چپ بروید.

این مسیر 26 کیلومتری را با احتیاط برانید، جاده بسیار پرپیچ و خم و سرکش است. در این مسیر فرعی در نیمه راه جاده دو شاخه می شود، شما باید راه سمت راست را انتخاب کنید. در آلاشت خنکای دل انگیزی در پوستتان می دود که در هیچ کجای دیگر چنین حسی به شما دست نخواهد داد. از دور که این شهر را نظاره می کنید گویی در درون مه غوطه‌ور است.بافت این شهرسنتی  و دارای خانه های خشتی شیروانی دار و کوچه های سنگفرش و تنگ آشتی کنان است.

برای آشنایی با زندگی سنتی مردمان اینجا حتما به موزه مردم شناسی آلاشت بروید. راستی بازدید از رصدخانه این شهر را فراموش نکنید؛ یکی از جذاب ترین مکان هایی که در اینجا می توانید به بدون وجود آقایان به تماشا بنشینید “زیارتگاه دختر پاک” است. برای اقامت می توانید از کلبه های بوم‌گردی آلاشت استفاده کنید و برای خرید سوغات نیز ناب تر وجذاب تر از “جاجیم”آلاشت که شهرت جهانی دارد نمی توانید یافت کنید.

*سه شنبه بازار زیرآب

اگر سه شنبه از شهر زیراب در حال عبور هستید سری به “سه شنبه بازار” بزنید. از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در این بازار محلی پیدا می شود. می توانید عسل کندویی، کشک و ترشی و انواع مربا را به عنوان سوغات بخرید.

*برج لاجیم

در مرکز شهر زیراب میدانی وجود دارد که سمت شرق آن به جاده‌ای جنگلی و در نهایت چند روستای زیبا می‌رسد. کمی که وارد این مسیر شوید و سربالایی‌های آن را طی کنید، وارد جنگل‌های “بهمنان” می‌شوید.

در انتهای مسیر و پس از پشت سر گذاشتن روستای “اتو” روستای زیبایی به نام “لاجیم” وجود دارد که برج تاریخی آن باعث شهرتش شده است. بنایی 1000 ساله باقیمانده از حکمرانی آل زیار که 85 سال پیش ثبت ملی شده است.

انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.