باشگاه‌ها تنها برای رفع تکلیف به ورزش بانوان می‌پردازند

سیمین علیجانی در گفت‌وگو با خبرگزاری تاریخ ما، با بیان این‌که توجه به ورزش زنان از ورزش همگانی آغاز شد و از دل ورزش همگانی نیز ورزش قهرمانی تقویت شد، اظهار کرد: مسلم است که ورزش بانوان در مقایسه با چند دهه اخیر پیشرفت زیادی داشته و شرایط خیلی تغییر کرده است. بانوان پتانسیل خیلی خوبی برای پیشرفت دارند و باتوجه به موفقیت‌هایی که ورزشکاران خانم چه در بخش انفرادی و چه در بخش تیمی به دست آورده‌اند، انگیزه‌ها در بین خانواده‌ها بالا رفته و آن‌ها علاقه‌مند هستند تا دختران‌شان ورزش کنند. ضمن این‌که والدین وقت و هزینه زیادی برای ورزش فرزندان‌شان صرف می‌کنند و این اقدامات آن‌ها به رشد و پویایی ورزش زنان منجر می‌شود.

نگاه ویژه مسوولان از دلایل پیشرفت ورزش زنان

وی بیان کرد: به هر حال هم تعداد علاقه‌مندان به ورزش در بین زنان بیشتر شده و هم کیفیت کار آن‌ها نسبت به سال‌های قبل افزایش پیدا کرده است، چرا که تعداد قهرمانی‌ها و سهمیه‌ها در رشته‌های مختلف زیاد شده است. البته پیشرفت ورزش زنان دلایل متعددی داشته که مهمترین عامل نگاه ویژه مسوولان است. همچنین برای رشد ورزش بانوان در رشته‌های گروهی نیز بهتر است مسابقات با کشورهای دیگر را بیشتر کنیم یعنی دیدارهای تدارکاتی با کشورهای خارجی داشته باشیم زیرا این پتانسیل وجود دارد که زنان در این رشته‌ها هم رشد کنند.

انگیزه چند برابر در بانوان با رعایت عدالت بین خانم‌ها و آقایان ورزشکار

این کارشناس ورزشی ادامه داد: رعایت عدالت بین خانم‌ها و آقایان ورزشکار باعث می‌شود بانوان انگیزه‌ای چند برابر برای اثبات توانایی‌های خود داشته باشند. در واقع آن‌ها در تمامی رشته‌ها به دلیل این‌که بخواهند خودشان را به اثبات برسانند مجبورند بیشتر از آقایان تلاش کنند. همیشه در ذهن خود یک علامت سوال داشته‌ام که چرا به خانم‌ها بها داده نمی‌شود، در حالی که با کمی بها دادن به آن‌ها، بهتر از مردان نتیجه می‌گیرند؟ حمایت همه جانبه وزارت ورزش، موفقیت‌های ورزش بانوان را در مسابقات داخلی و خارجی هموارتر از گذشته خواهد کرد و برنامه‌های ورزشی می‌تواند به مقابله با تفکرات غلط درباره شایستگی زنان و کاهش تبعیض و همچنین رشد و توسعه نقش زنان کمک کند. ضمن این‌که ورزش، آموزش زندگی ایده‌آل را مهیا می‌کند و مهارت‌ها و ارزش‌های آموخته شده از ورزش نیز به ویژه برای دختران مهم بوده است و به آن‌ها که فرصت‌های کمتری نسبت به پسران برای فعالیت‌های اجتماعی خارج از خانه دارند، اجازه می‌دهد که مهارت‌ها و ارزش‌ها را در سطحی فراتر از خانواده آموزش ببینند.

تاثیر ورزش در توسعه پایدار اقتصادی

وی عنوان کرد: اطمینان از این‌که دختران دسترسی مساوی برای آموزش کیفی داشته باشند، اساس توسعه محسوب می‌شود زیرا توسعه پایدار مبنی بر توسعه انسان است. البته توسعه پایدار نیاز به آن دارد که بتوان برای تمامی اعضای جامعه فرصت‌های بیشتر و شرایط لازم برای زندگی سالم، طولانی‌تر و پرمحتواتر را فراهم کرد. در این راستا برنامه‌های ورزشی در جهت تامین اهداف توسعه پایدار اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ثبات محیطی کمک می‌کند.

علیجانی با بیان این‌که هر سازمان ورزشی برای پیشبرد برنامه‌ها و پروژه‌های خود نیاز به حمایت مالی دارد، افزود: این حمایت‌ها موجب می‌شود تا سازمان ورزشی به آرمان‌هایش دست پیدا کند. بخش مهم این منابع از محل منابع دولتی تامین می‌شود که این خود ضعف امروز بیشتر فدراسیون‌های ورزشی است؛ تغییر نگرش استفاده از منابع مالی دولتی یکی از مهم‌ترین مباحث امروز ورزش است که باید با داشتن برنامه‌ای مشخص و استفاده از ظرفیت‌های بیرونی ورزش به سمت خودکفایی و استقلال مالی رفت، وگرنه با تکیه بر کمک‌های مالی وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک، توفیق جدی و تاثیرگذاری حاصل نخواهد شد.

نبود اماکن اختصاصی در خوزستان برای بانوان

وی بیان کرد: در استان خوزستان نیز طی چند سال گذشته ورزش بانوان افت محسوسی داشته است و اگرچه در یک سال اخیر تاحدودی موفقیت‌هایی حاصل شده است اما بازهم این بخش نیاز به کار بیشتر و جدی‌تری دارد. در شرایطی که طی سال‌های اخیر حضور و موفقیت بانوان در رشته‌های ورزشی چشمگیر بوده است اما در کنار این همه قهرمانی و مدال‌آوری‌ها، نبود امکانات، سالن‌های ورزشی و فضاهای مناسب تمرینی در خور شان بانوان، در بسیاری از مواقع باعث شده است، حتی ورزشکاران و قهرمانان نیز از عرصه ورزش دور شوند. در این زمینه مشکل زیاد وجود دارد و اماکن اختصاصی در خوزستان که مختص بانوان باشد را نداریم و از این نظر بانوان بسیار محدودیت دارند که امیدواریم متولیان ورزش با اختصاص بودجه‌ای خاص در این زمینه بتوانند به پیشرفت این مساله کمک کنند.

کم‌لطفی در حق ورزش بانوان خوزستان

این کارشناس ورزش بانوان با اشاره به دلایل افت ورزش بانوان خوزستان، عنوان کرد: برخی از شرکت‌های صنعتی و تولیدی خوزستان بسیار ثروتمند هستند و حتی در رده سنی نونهالان آقایان نیز در لیگ برتر کشور تیم دارند ولی برای یک دختر ۲۰ ساله ارزشی قائل نیستند، در حالی که ظرفیت‌ها و قابلیت‌های خوبی داشته‌ایم ولی طی سال‌های اخیر کم‌لطفی‌هایی در حق ورزش بانوان استان شده است که امیدواریم با توجه به تغییراتی که در چارت سازمانی امور بانوان ادارات‌کل ایجاد شد و این حوزه به معاونت تبدیل شده است، تغییرات خوبی را شاهد باشیم. همچنین امیدوارم با نگاه مثبت روسای هیات‌ها و شهرستان‌ها، ناملایمت‌ها وکم‌لطفی‌هایی که در حق بانوان شده است، از بین برود و شاهد باشیم که استان خوزستان مدال‌های رنگین‌تری را در حوزه بانوان کسب کند.

نبود فرهنگ ورزش، مشکل اصلی در ورزش بانوان

وی افزود: مشکل اصلی در ورزش بانوان نبود فرهنگ ورزش است، فرهنگ حضور بانوان در ورزش؛ این‌که بانوان ورزش را در اولویت‌های زندگی خودشان قرار دهند و در سالن‌های ورزش و در ورزش‌های همگانی حضور پیدا کنند. در خانواده‌های ما اولویت اول به فرزند و بعد به پدر داده می‌شود. یعنی مادران همیشه نیازهای آن‌ها را در اولویت قرار می‌دهند و نسبت به خودشان غفلت می‌کنند. ما هنوز نتوانستیم این اولویت را به بانوان بقبولانیم. این‌که ورزش برای بانوان لازم است و چه اثرات مفیدی در کاهش افسردگی و بیماری‌های مختلف دارد. مشکل عمده ما در این حوزه عدم حضور بانوان در عرصه‌های ورزشی است. بانوان ما هنوز به اثرات ورزش در بارداری، در سلامتی و کاهش بیماری‌ها باور پیدا نکرده‌اند.

اصلی‌ترین موانع در راه توسعه ورزش بانوان

علیجانی در ادامه نیز با بیان این‌که ورزش بانوان خوزستان نیازمند جمع‌آوری بانک اطلاعاتی از ورزشکاران است، افزود: بیشتر هیات‌های ورزشی در بحث اعتبارات مشکلات یکسان داشته و از نبود توجه کافی رنج می‌برند. مشکلات ورزش بانوان در خوزستان تنها معطوف به کمبود اماکن و وسایل ورزشی نیست، بلکه ضعف آموزشی و کم‌ توجهی به ورزش بانوان و نبود مربی و داور زن در بعضی رشته‌های ورزشی استان از دیگر مشکلات این قشر است. کمبود تجهیزات و امکانات ورزشی مخصوص بانوان، اختصاص سرانه فضای ورزشی محدود به بانوان، مشکلات فرهنگی و کم توجهی رسانه‌ها به حضور بانوان در عرصه‌های ورزشی و نادیده گرفتن موفقیت‌های چشم‌گیر بانوان ورزشکار و کمبود زیرساخت‌ها و عدم فرهنگ‌سازی مناسب برای ورزش بانوان را می‌توان از اصلی‌ترین موانع در راه توسعه ورزش بانوان تلقی کرد.

در بیشتر باشگاه‌ها، باقی‌مانده بودجه صرف ورزش بانوان می‌شود

وی گفت: وضعیت فعلی نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در ورزش بانوان هیچ زمانی در اولویت باشگاه‌های ورزشی نبوده و تنها از سر رفع تکلیف به فعالیت در ورزش بانوان پرداخته‌اند و در بیشتر باشگاه‌های ورزشی نیز تخصیص بودجه برای بانوان تنها پس از تامین اعتبار برای آقایان انجام شده است و باقی مانده بودجه، صرف ورزش بانوان خواهد شد. از اداره‌کل ورزش و جوانان خوزستان انتظار داریم با تمام توان از ورزش بانوان در دوران کرونا حمایت کند و امیدواریم در سال آینده با تدابیر وزارت بهداشت، ریشه ویروس کرونا کنده شود و فعالیت‌های ورزشی به خوبی از سر گرفته شوند.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.