نشست تخصصی و رونمایی کتاب «نوروزنامه خیام نیشابوری» برگزار شد
به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، خسرو روشن مازندرانی، در این نشست که با همت پژوهشکده زبان شناسی، کتیبه ها و متون و بنیاد فرهنگی رودکی برپا شد گفت: «سنگ بنای کار فرهنگی هنری بنیاد رودکی را اصغر امیرنیا گذاشت و به پیشنهاد او کار نوروزنامه خیام آغاز شد.»
این استاد خوشنویسی با اشاره به تغییر مدیریت بنیاد رودکی و متوقف شدن کار نوروزنامه در حدود 5سال گفت: «در زمان مدیریت جدید علی اکبرصفی پور، کتاب با پژوهش و مقدمه ای از نادر کریمیان سردشتی منتشر شد.»
او حسن استقبال خوانندگان اهل ذوق از کتاب نوروزنامه را دلیلی واضح بر بلوغ ذوق و استعداد مطالعه کنندگان دانست و گفت: «عمر خیام بسی سرافراز است که ان بخش از مندرجات نوروزنامه که همواره اسطوره نامیده می شد تحقیق شبه طبیعی آن را اثبات کرد گرچه اسطوره و تجسم غالبا پدیده های طبیعی انسانی است.»
او افزود: «عمر خیام تفکر آنی داشت و ناگاه فریاد بر می آورد که این اشعار و رباعیات به رمز و تمثیل است برای زندگی حال یعنی زندگی در آن.»
روشنی گفت: «پیدایش و درخشش نوروزنامه خیام شاید مثل شاهنامه فردوسی، هزاران سال قبل از ظهور اسلام در فرهنگ ایرانی ها وجود داشته و حکیم عمر خیام آن را به رشته تحریر درآورده و ثبت و ضبط این میراث فرهنگی و ادبی با آمیخته شدن به هنر خوشنویسی به زیباترین شکل ماندگار شده و به زمان حال رسیده است.»
کارهای پژوهشی بر روی کتیبه ها و متون
داریوش ذوالفقاری، رئیس پژوهشکده زبان شناسی ، کتیبه ها و متون گفت: «پژوهشکده زبان شناسی ، کتیبه ها و متون دارای سه گروه، «فرهنگ و زبان باستانی یا کتیبه ها و متون پیش از اسلام»، «زبان و گویش»، «کتیبه ها و متون دوران اسلامی» است.»
او در توضیح وظیفه اصلی 2گروه «کتیبه ها و متون پیش از اسلام» و «کتیبه ها و متون دوران اسلامی» گفت: «در این گروه ها روی هر چیز تاریخی نوشته اعم از کتیبه ها،اسناد تاریخی و تصویری، سکه، مهر، سنگ نوشته و … کارهای پژوهشی و مستندنگاری انجام می شود.»
او افزود:« وظیفه گروه «زبان و گویش»، پژوهش، تحقیق و مستند نگاری، زبان ها و گویش های ایرانی است که یکی از مشهورترین کارهای این گروه تدوین اطلس زبانی ایران است که امیدواریم به زودی رونمایی شود.»
انجمن خوشنویسان با 300 شعبه فعال
در ادامه نشست محسن میرحسینی، مدیر روابط عمومی انجمن خوشنویسان ایران، این انجمن را قدیمی ترین سازمان های مردم نهاد (NGO) و انجمن هنری ایران معرفی کرد و گفت: «انجمن خوشنویسان ایران با بیش از 60 سال سابقه کار به رغم همه مشکلات در بالغ بر 300 شعبه فعال در سطح کشور به کار خود ادامه می دهد و بزرگترین شعبه این انجمن با مدیریت استاد سپهری در تهران فعال است و یکی از بهترین دوران های خود را با مدیریت ایشان سپری می کند.»
میرحسینی با ابراز خرسندی از روی آوردن جوانان به خوشنویسی، این هنر را عرصه بسیار مقدسی دانست.
او افزود: «استاد خسرو روشن تنها استادی است که در عرصه نوشتن مفاهیم قرانی، آیات و روایات، آثار بی بدیلی را خلق کرده است.»
در ادامه علی اکبرصفی پور، مدیرعامل بنیاد فرهنگی رودکی در زمینه حمایت و چاپ آثاری در حوزه موسیقی و نمایش اعلام آمادگی کرد.
در ادامه مینا اکبری، مدیر انتشارات بنیاد فرهنگی هنری رودکی گفت: «نوروزنامه خیام کتابی است درباره جشن و آداب و رسوم نوروز که به بیشتر زبان های دنیا ترجمه شده است.»
او افزود: «پیشینه های فرهنگی به ویژه آداب و سنن در این کتاب بسیار خوب و به جا ترسیم شده است که نشان دهنده پشتوانه غنی ایرانی ها در گذشته های دور است.»
او با بیان این نکته که این اثر ارزشمند از سده پنجم و ششم هجری دارای نثری روان و شیوا است، گفت: بعد از یادداشت ناشر که سرآغاز پژوهش و مقدمه را در خود جای داده، در سه گفتار به زندگینامه خیام، آثار و تالیف او و شناخت نامه نوروز نامه پرداخته شده و بعد از کتابنامه متن نوروزنامه آمده است.
عضویت 750 هنرمند در موسسه هنرمندان پیشکسوت
در ادامه نشست سیدعباس عظیمی، مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت گفت: «این موسسه از سال 1391 با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی راه اندازی شد و یکی از موسسات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که وظیفه تکریم هنرمندان باسابقه کشور را در همه رشته های هنری برعهده دارد.»
او از عضویت بیش از 750 نفر از هنرمندان بالای 60سال با دکتری هنری در این موسسه خبر داد و گفت: «سطح تخصصی اعضا حتما باید درجه یک هنری یا معادلش دکتری هنری باشد.»
او از برگزاری جشن تولد برای اعضا موسسه و سفرهای گروهی به عنوان برخی از برنامه های موسسه هنرمندان پیشکسوت نام برد و تاکید کرد: «تلاش می کنیم این هنرمندان پیشکسوت همراه با همسر و خانواده خود در این برنامه ها شرکت کنند.»
نادر کریمیان سردشتی، عضو هیات علمی پژوهشکده زبان شناسی ، کتیبه ها و متون دیگر سخنران این نشست بود.
او با اشاره به تفاوت روش های پژوهشی در حوزه متون و نسخ خطی با آثار هنری گفت: «کهن ترین نسخه خطی نوروزنامه متعلق به سال 726هجری قمری است که در کتابخانه عمومی برلین نگهداری می شود.»
او افزود: «سال 1310 هجری شمسی نسخه ای از نوروزنامه به وزارت فرهنگ ارسال و دو سال بعد این نسخه توسط استاد مجتبی مینوی چاپ می شود.»
او با اشاره به تهیه و تدوین همه نوروزنامه ها بعد از دوره صفوی گفت: «این اثر منسوب به خیام است و از آثار قطعی او نیست.»
کریمیان سردشتی با بیان این نکته که خیام دو مجموعه آثار دارد، گفت: مجموعه ای از آثار او مسلم و قطعی و یکسری آثار منسوب به او است.
او از رباعیات به عنوان مجموعه منسوب به خیام نام برد و گفت: «نوروزنامه خیام که امروز رونمایی شد در واقع نوروز نامه استاد خسرو روشن مازندرانی است چرا که در این نوروزنامه که یک اثر هنری است مجال تحقیق و پژوهش بسیار گسترده نیست هرچند من تحقیقات گسترده ای در این زمینه انجام داده ام که می توان جداگانه منتشر کرد.»
او با اشاره به فوت خیام درسال 536 گفت: «خاقانی در سفر خود به همدان در سال 551 مطالبی از همین نوروزنامه نقل کرده است اما نویسنده کتاب را به خیام منتسب نمی کند بلکه معتقد است نویسنده زرتشتی بوده و چند بین هم در مدح نویسنده می سراید.»
او تصریح کرد: «در کتاب فرخ نامه ابوبکر جمالی، نویسنده نوروزنامه کیخسرو شیرازی معرفی شده است.»
او تاکید کرد: «این اختلاف نظرها چیزی از ارزش و اهمیت نوروزنامه به عنوان میراث کهن ایران کم نمی کند و تا زمانی که خلاف آن ثابت شود منسوب به خیام نیشابوری است چرا که سبک و سیاق آن متناسب با آن دوره است.»