دانشنامه دفاع مقدس؛ دایره المعارف نقش گیلان در جنگ هشت ساله

سرهنگ حسین مصطفی پور در نشست با رابطین شهرستانی کمیته زنان دفاع مقدس استان، با اشاره به نقش مهم و اثرگذار بانوان در دوران دفاع مقدس، اظهار کرد: نقش زنان در پیروزی دفاع مقدس اگر بیشتر از مردان نباشد، کمتر نیست، اما متاسفانه کمتر به این نقش مهم پرداختیم.

وی با بیان اینکه زنان به عنوان رزمنده حضور مستقیم در خط مقدم دفاع مقدس داشتند، تصریح کرد: بانوان رزمنده استان گیلان نیز با وجود فاصله بیش از ۱۵۰۰ کیلومتری تا جبهه ها، هم در خط مقدم حضور داشتند و هم به درمان مجروحان و امدادگری در پشت جبهه می پرداختند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان، با اشاره به نقش بانوان در پشتیبانی از جبهه ها، عنوان کرد: فعالیت های اثرگذار بانوان در پشتیبانی موجب شد کمک های بهتری به دست رزمندگان برسد.

مصطفی پور، نقش عاطفی مادران و همسران را در روحیه بخشی به رزمندگان برجسته دانست و افزود: مادران و همسران شهدا و رزمندگان ایثارگرانه و فداکارانه عزیزان خود را به جبهه اعزام کردند و این ایثارگری و فداکاری تا امروز ادامه داشته است.

وی با بیان اینکه اگر ایثار و از خود گذشتگی مادران و همسران نبود رزمندگان ما نمی توانستند با آسودگی خیال در مقابل دشمنان ایستادگی کنند، گفت: جدا شدن از فرزند و فرستادن او به جایی که بازگشتن از آن نامعلوم است، نهایت ایثار مادران شهدا را نشان می دهد و مادران شهدا این کار بزرگ را با نگاه دینی  ایمانی خود انجام دادند.

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس گیلان، با اشاره به تاسی مادران و همسران شهدا به حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت زینب کبری(س)، یادآور شد: در کشور ۶۰۰۰ زن جانباز داریم که مستقیما در جنگ شرکت کردند.

مصطفی پور، در ادامه از ایثارگری همسران جانبازان گفت و اضافه کرد: اگرچه جنگ تمام شده، اما برای همسران جانبازان قطع نخاعی و اعصاب و روان و شیمیایی جنگ هنوز ادامه دارد.

وی با تاکید بر لزوم ثبت و ضبط خاطرات والدین شهدا به ویژه مادران از دوران کودکی و نوجوانی و جوانی فرزندان شهیدشان، عنوان کرد: متاسفانه خیلی از مادران شهدا را از دست دادیم و فرصت ما کم است لذا باید کارهای فرهنگی خودمان را به سمت تاریخ شفاهی ببریم و حکایت ایام دفاع مقدس را از زبان والدین شهدا بازگو کنیم.

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس گیلان، مادران شهدا را الگوی مادران امروز برای تربیت نسل عاشورایی و انقلابی دانست و متذکر شد: با وجود گذشت سه دهه از جنگ، شاهد شهدای مدافع حرم هستیم که نقش مادران را در این رویش دینی و انقلابی نشان می دهد.

وی جنگ امروز را جنگ نرم و فرهنگی دانست که همه حوزه های زندگی را درگیر کرده و ادامه داد: بانوان فرماندهان خط مقدم جنگ فرهنگی هستند، زیرا جنگ فرهنگی بنیان خانواده را هدف قرار داده و دشمن تلاش می کند بنیان خانواده را سست و مادر را از ارزش و اعتبار و اقتدار دور کند.

مصطفی پور، با بیان اینکه مادران محور سبک زندگی اسلامی هستند، تصریح کرد: بیش از ۱۵۰ شبکه فاسی زبان را طراحی کردند تا اخبار و برنامه های ضد فرهنگی را به ذهن و فکر و روح جوانان ما تزریق کنند. در واقع امروز ماهواره ها به یک سلاح کشتار جمعی تبدیل شده اند و تلفات زیادی از ما گرفته اند لذا مادران با الگوگیری از سبک زندگی ائمه اطهار(ع) به عنوان تنها نجات دهنده بشر، وارد میدان شوند و راه مادران شهدا را ادامه دهند.

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس گیلان، با بیان اینکه زنان نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می دهند، خاطرنشان کرد: تربیت نیم دیگر جامعه نیز بر عهده زنان است و لذا باید این نقش و جایگاه را بیش از پیش پاس بداریم.

وی ماموریت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس را پاسداری از آثار و برکات و یادگاری های جنگ دانست و گفت: هدف مهمتر از حفظ آثار و یادگاری های دوران دفاع مقدس، نشر این معارف و ارزش هاست لذا نگهداری از آثار دفاع مقدس در بایگانی ها و موزه ها و گنجینه ها سودی ندارد و باید از آنان برای برقراری پیوند نسلی استفاده کنیم، زیرا نسل جدید آماج حملات فرهنگی دشمن است، اما با استفاده از ارزش ها و آرمان های شهدا و رزمندگان دوران دفاع مقدس می تواند در تمام عرصه ها پیروز باشد.

مصطفی پور، حفظ و نگهداری از آثار و نشر و انتقال ارزش های دفاع مقدس را مانع انقطاع نسلی دانست و اظهار کرد: به دنبال ایجاد هماهنگی جهت مشارکت همه اقشار جامعه در انتقال فرهنگ و معارف دفاع مقدس هستیم و همه حوزه ها اعم از روحانیت، دانش آموزی، اصناف، دانشگاهی، فرهنگی و… باید به وظیفه خودش در قبال شهدا عمل کند.

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس گیلان، نخستین گام در ترویج فرهنگ و معارف دفاع مقدس را جمع آوری اسناد و آثار مرتبط دانست و اضفه کرد: بانوان می توانند در حوزه تاریخ شفاهی و مصاحبه و جمع آوری آثار شهدا و رزمندگان کمک کار بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس باشند.

وی با اشاره به مصوبه شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان گیلان مبنی بر راه اندازی دفتر حفظ آثار در همه شهرستان ها، خاطرنشان کرد: رابطین شهرستانی کمیته زنان دفاع مقدس استان در حوزه تولید آثار فرهنگی و هنری فعال باشند.

مصطفی پور، از چاپ ۴۳ عنوان کتاب دفاع مقدس در سال گذشته و هدفگذاری ۷۰ عنوان کتاب طی سال جاری در گیلان خبر داد و بیان کرد: چاپ کتاب، تولید آثار هنری، ساخت فیلم کوتاه و مستندسازی نیز در دستور کار قرار دارد.

وی دانشنامه دفاع مقدس را دایره المعارف بزرگ نقش گیلان در دوران دفاع مقدس دانست و یادآور شد: در تدوین این دانشنامه نقش تک تک شهرها و بخش ها و اماکن و شهرستان ها و پادگان ها و فرماندهان و رزمندگان و… استان گیلان در دوران دفاع مقدس تبیین می شود.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.