مقاوم‌سازی بیش از ۵۰ درصد خانه‌های مسکونی روستایی در کشور

محمدرضا شاملو عصر امروز (۱۵ تیرماه) در حاشیه بهره‌برداری از اجرای طرح هادی روستای دوسران شهرستان زنجان، در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: طی ۱۲ سال گذشته کار بزرگی در کشور انجام شد، به طوری که سالانه به طور متوسط ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی با مصوبات دولت و همکاری سیستم بانکی مقاوم‌سازی و در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد واحدهای مسکونی روستایی مقاوم‌سازی شده است.

وی با بیان اینکه امسال تسهیلات مسکن روستایی با دو برابر شدن، از ۵۰ میلیون تومان به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است، افزود: زنجان جزو استان‌هایی است که در حوزه مقاوم‌سازی مسکن روستایی اقدام کرده و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی این امکان را دارد که تسهیلات را در اختیار افرادی که چارچوب‌های تعیین‌ شده را رعایت می‌کنند، قرار دهد.

این مسئول ادامه داد: در طرح جامع مسکن، مقاوم‌سازی سالانه ۲۰۰ هزار مسکن روستایی پیش‌بینی شده است و این مهم در ماده ۵۹ قانون ششم توسعه نیز مورد توجه قرار گرفته و امید است که همواره ادامه داشته باشد.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در رابطه با اجرای طرح هادی در روستاها، تصریح کرد: در ۹۹ درصد روستاهای کشور طرح هادی اجرا شده، البته در برخی روستاهای زیر ۲۰ خانوار که در سرشماری نقطه جمعیتی لحاظ شده بود، نیازی به اجرای طرح هادی از جانب فرمانداری‌ها دیده نمی‌شود، ولی با این وجود در تعدادی از روستاهای زیر ۲۰ خانوار شاهد اجرای طرح هادی هستیم.

شاملو یادآور شد: در حال حاضر در ۳ میلیون و ۳۹ هزار و ۷۰۰ روستا طرح هادی دارد و در زمینه اجرا و بهسازی طرح هادی در بیش از ۲۱ هزار روستا طرح به اجرا درآمده و شاخص برخورداری مناطق روستایی ۵۴ درصد است. زنجان جزو استان‌های موفق در طرح هادی بوده، به طوری که برای همه روستاهای استان طرح هادی تدوین شده و این طرح در ۵۸ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار اجرا شده و این استان از میانگین شاخص کشوری در بحث اجرا ۴ درصد جلوتر است.

وی عنوان کرد: پارسال حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار تسهیلات مقاوم‌سازی پرداخت شده که با افزایش میزان تسهیلات از ۵۰ میلیون تومان به ۱۰۰ میلیون تومان قطعاً این میزان به صورت صد درصدی افزایش خواهد یافت. در زمینه طرح هادی و عمران روستایی نیز قریب به ۸۰۰۰ میلیارد تومان اعتبارات ملی و استانی در سال‌جاری خواهد بود که نسبت به سال قبل ۲.۵ برابر افزایش یافته است.

این مسئول خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال برای ۳۵۰۰ روستا طرح هادی تدوین و یا بازبینی شود و ۲۵۰ روستای نیمه‌تمام سال‌های قبل نیز به این میزان اضافه خواهد شد. در راستای اجرای طرح هادی نیز ۴۷۰۰ روستا پیش‌بینی شده است.

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، روستای دوسران از توابع بخش قره‌پشتلو شهرستان زنجان است. این روستا ۳۴ خانوار و جمعیتی بالغ بر ۱۱۴ نفر در ۳۰ کیلومتری مرکز استان واقع شده است. طرح هادی روستا، با اعتباری بیش از یک میلیارد تومان اجرا و در این روستا، تعداد ۴۱ فقره سند روستایی برای واحدهای مسکونی صادر شده است.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.