فرصتِ استثنائی که تعاملات فرهنگی ایجاد می‌کنند

به گزارش «تاریخ‌ما»، محمد حسن طالبیان، سه شنبه شب – هفتم فروردین- در مراسم افتتاح نمایشگاه” امپراطوری گل‌های سرخ” در موزه لوور- لانس فرانسه برگزاری نمایشگاه “لوور در تهران” و نمایشگاه ” امپراطوری گل سرخ: شاهکارهای ایرانی قرن نوزدهم” را دو حرکت فرهنگی بسیار مهم و موثر در تعمیق ارتباط بین دو کشور دانست و گفت: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی فرصت استثنایی برای مردم دو کشور ایران و فرانسه را فراهم می‌کند تا بتوانند از آثار منتخب و غنی فرهنگ‌های ایران و فرانسه و سایر فرهنگ‌های بشری بازدید کنند.

وی با بیان این‌که امیدوار است تا در سال جدید رابطه دوستی بین دو ملت بزرگ ایران و فرانسه تحکیم پیدا کند، افزود: سال ۲۰۱۸  سالِ درخشانی در ارتباطات بین موزه‌ای دو کشور است.

طالبیان میراث غنی دوره قاجار و سنت هنری آن با ترکیبی از هنر صفوی و آن چه در مواجهه نزدیک جامعه ایران با اروپا در این دوره رخ داده است را باعث ظهور نوعی از هنر عنوان کرد که تا پیش از آن سابقه نداشته است و ادامه داد: در این دوره واردات گسترده کالاهای اروپایی به ایران که در میان آنها نقاشی‌ها، آثار و مواد هنری نیز وجود داشت و سفرهای مکرر پادشاهان قاجار به غرب و همچنین ورود سیاحان و جهانگردان اروپایی به ایران که اغلب در طراحی مهارت فوق‌العاده‌ای داشته‌اند، زمینه ساز  بروز سبکی در هنر ایران شد که باعث شکل‌گیری نخستین بارقه‌های هنر مدرن در ایران بود.

به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی؛ وی با تاکید بر این‌که ‌ همه کمال هنری دوره قاجار را می‌توان در مجموعه کاخ گلستان به عنوان مقر حکومتی شاهان قاجار مشاهده کرد، افزود: این مجموعه که شاهکار معماری و هنری قرن ۱۹ ایران است خوشبختانه در تیرماه ۱۳۹۲  در فهرست میراث جهانی  یونسکو به ثبت رسیده و اکنون جز میراث بشری است.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی؛ ادامه داد: برگزاری این نمایشگاه پس از ثبت جهانی کاخ گلستان بی‌شک باعث کشف لایه‌های ناشناخته از فرهنگ و هنر قاجار می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه دستاورد چنین نمایشگاه‌هایی با ارتباطات دوسویه، نزدیکی بیشتر ملت ایران و فرانسه، تقویت پیوندها و اشتراکات فرهنگی دو سرزمین را به دنبال دارد، بیان کرد:  در این دوستی دو طرفه، هر دو کشور به یک میزان برای همدیگر ارزش قائلند و برای اثبات دوستی و حفظ رابطه با همدیگر حاضر به قبول زحمت و هزینه هستند.

او خطاب به مسئولان فرهنگی دو کشور ابراز امیدواری کرد تا «زنجیره پیوسته حرکت‌های فرهنگی مشابه در آینده تداوم پیدا کند» و ادامه داد: امیدوارم پیوند و رابطه‌ی دوستانه‌ی موزه‌ها، دو ملت بزرگ ایران و فرانسه منتفع شوند و نتیجه‌ی آن حفظ آرامش و صلح پایدار جهانی باشد.

همچنین جبرئیل نوکنده، رئیس کل موزه ملی ایران نیز در سخنانی گفت: در این نمایشگاه ۴۵۰ اثر مربوط به دوره قاجار از ۶۰ موزه جهان و از ۹ کشور ایران، فرانسه، ایتالیا، المان، بلژیک، قطر، انگلیس و کانادا در ۱۲ گالری که هریک با رنگ‌های متفاوت و موضوع ویژه طراحی شده‌اند، به نمایش در آمده‌اند.

به گفته‌ی وی پس از  از ثبت کاخ گلستان در فهرست میراث جهانی؛ نمایشگاه “امپراطوری گل سرخ” بزرگترین رویداد فرهنگی در مقیاس جهانی درباره فرهنگ و هنر قاجار است.

این نمایشگاه با حضور وزیر فرهنگ جهوری فرانسه، سفیر ایران در فرانسه، دکتر ژان لوک مارتینز، ماریل لوندیر مدیر موزه لوور لانس، محمدحسن طالبیان – معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث فرهنگی- ، ابراهیم شقاقی – مدیر کل امور حقوقی سازمان میراث فرهنگی- ، محمدرضا کارگر – مدیر کل موزه‌ها -، جبرئیل نوکنده مدیر کل موزه ملی ایران و مقامات عالی رتبه فرهنگی گشایش یافت.

نمایشگاه «امپراطوری گل‌های سرخ» ۱۹ اثر از شاهکارهای هنری منحصر به فرد کاخ گلستان شامل هشت نقاشی رنگ و روغن از عکس‌های ناصرالدین شاه، یک آلبوم عکس که عکس‌های آن توسط ناصرالدین شاه گرفته شده است به همراه دوربین عکاسی، تاج مسی مربوط به آقا محمدخان،دو۲ جلد قرآن نفیس خطی که یک جلد آن دردو۲ برگ کتابت شده و شش مرقع به خط های ناصرالدین شاه، میرزا بابا و محمد باقر، اسدالله شیرازی، اسماعیل جلایر و جعفر خان نوشته شده است را به همراه دو اثر قاجاری از موزه ملی ایران انتخاب کرده است.

این نمایشگاه از هشتم فروردین به مدت سه ماه در موزه لوور لانس فرانسه میزبان علاقه‌مندان به هنر ایرانی است.

انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.