کولاک و بهمن از مهمترین مخاطرات البرز و زاگرس در آخر هفته

سمانه نگاه  دکترا و کارشناس مسئول هواشناسی فدراسیون کوهنوردی در گفتگو با خبرگزاری تاریخ ما، در خصوص شرایط کوه های ایران در آخر هفته گفت: طبق پیشبینیهای هواشناسی کوهستان از روز چهارشنبه ( ۳ دی) سامانه بارشی سرد و قوی از سمت غرب و شمال غرب وارد کشور می شود. طی این مدت برای اکثر نواحی کوهستانی کشور بارش برف و کولاک و مه  به همراه دارد. همچنین برای مناطق مستعد شرایط برای وقوع بهمن مهیاست .

او افزود: کولاک و بهمن از مهمترین مخاطرات البرز و زاگرس در آخر هفته خواهد بود که با بارش سنگنین برف در کوهستان ها پدیدار می شود.

شرایط جوی مناطق کوهستانی شمال غرب و ارتفاعات البرز

چهارشنبه: بارش برف و وزش باد و کولاک و مه آلودگی برای ارتفاعات شمال غرب و به تدریج البرز غربی (به طور مشخص قله های سهند و سبلان و بلقیس و سماموس و مجموعه علم کوه و تخت سلیمان)

پنجشنبه: تداوم بارش برف و کولاک و مه آلودگی برای ارتفاعات شمال غرب و گستردگی و تقویت بارش در پهنه کوهستانی البرز شامل علم کوه و دماوند 

جمعه: تضعیف تدریجی بارش برف در شمال غرب و تقویت بارش برف و کولاک برای ارتفاعات البرز( دامنه های شمالی و جنوبی) همراه با وزش باد شدید (به ویژه اوایل صبح تا بعدازظهر)

شنبه: خروج سیستم بارشی از شمالغرب و ارتفاعات البرز غربی و مرکزی، وقوع یخبندان شدید سراسری و احتمال بهمن هوای سرد در دره ها  تداوم بارش برف در البرز شرقی برای ساعات صبح.

پیش بینی جوی مناطق کوهستانی شمال شرق و شرق ایران

طی این مدت ورود سامانه بارشی به شمال شرق  و شرق ایران پیش بینی می شود که عمده فعالیت آن طی جمعه شب تا شنبه است.
با عبور سامانه بارشی برای ارتفاعات و مناطق کوهستانی شمال شرق  کشور  بویژه قله های مرتفع  کپه داغ، آلاداغ ،بینالود و هزارمسجد بارش برف و وزش باد و کاهش دید گاهی کولاک برف و مه پیش بینی می شود.
پدیده غالب در  ارتفاعات سیستان و بلوچستان وزش باد و بارش پراکنده است.

چهارشنبه: برای ارتفاعات شمال شرق کشور  ابری و  مه و گاهی وزش باد پیش بینی می شود.

پنج شنبه: افزایش ابر و  وزش باد  و بتدریج بارش باران و برف و مه در ارتفاعات خراسان شمالی و رضوی  پیش بینی می شود.

جمعه: در ارتفاعات کپه داغ و آلاداغ بینالود، هزارمسجد و ارتفاعات خراسان جنوبی  ابری و مه با بارش برف و وزش باد  لحظه ای شدید و طی ساعات بعدازظهر و شب جمعه کولاک برف و مه پیش بینی می شود.

شنبه: ارتفاعات خراسان شمالی و رضوی و جنوبی  وزش باد شدید و کولاک برف و مه  و بتدریج کاهش ابر و افت محسوس دما پیش بینی می شود. (توصیه می شود با توجه به بارش برف و وزش باد شدید و کاهش دید از صعود به ارتفاعات قلل مذکور بویژه طی ساعات بعدازظهر جمعه تا شنبه خودداری شود.)

پیش بینی جوی مناطق کوهستانی جنوب و جنوب غرب ایران

چهارشنبه: ارتفاعات زاگرس شمالی و مرکزی از جمله اشترانک وه و زردکوه و دنا و ارتفاعات استان های  خوزستان، ایلام، کرمانشاه، لرستان، چهارمحال بختیاری و بخشهایی از کهگیلویه و بویراحمد بارش برف همراه با کولاک خواهند داشت.

پنجشنبه: تداوم بارش برف در ارتفاعات زاگرس و ارتفاعات کرمانشاه، ایلام، خوزستان، لرستان، چهارمحال بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و شمال فارس همراه با وزش باد شدید را خواهیم داشت.
در مناطق مرتفع بوشهر بارشها به شکل باران همراه با وزش باد خواهد بود.  همچنین در ارتفاعات اصفهان، کرمان و یزد بارش پراکنده برف پیش بینی می شود.

جمعه: بارش ها در مناطق یاد شده بصورت ضعیف وجود دارد اما در استان اصفهان (بهویژه ارتفاعات، از جمله کرکس)در ارتفاعات یزد (شیرکوه و تزرجان) و ارتفاعات کرمان (لاله زار، هزار، جوپار، خط الراس کوشا) بارش برف و بصورت ضعیف تر در ارتفاعات هرمزگان ابرهای CB, رگبار موقتی باران همراه با رعد و برق و وزش باد انتظار می رود. 
نکته قابل ذکر برای روز جمعه وزش باد شدید در همه ارتفاعات نیمه جنوبی کشور است، که خطر بروز حادثه و سرمازدگی را بدنبال دارد.                 

شنبه: سامانه بارشی در تمام مناطق یاد شده خارج شده و بارش ها منحصر به ارتفاعات سیستان و بلوچستان است اما کاهش دما و هوای سرد در این روز در همه مناطق نیمه جنوبی کشور وجود دارد.

پایان خبر / تاریخ ما
 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.