نگران استقلال من نباشید/ از ارز دولتی استفاده می کنیم
به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، نشست خبری سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر صبح امروز سه شنبه ۹ مردادماه با حضور نادر برهانی مرند دبیر این دوره از جشنواره، سعید اسدی، اتابک نادری، عباس غفاری و … در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.
برهانی مرند در ابتدای نشست با اشاره به اینکه خودش را اهل رسانه می داند، عنوان کرد: من اساسا اهل مشاوره و گفتگو هستم و حالا که فراخوان تنظیم شده فکر می کنم می توانم با اهالی رسانه صحبت کنم. در مقام هنرمند شاید علاقه به گفتگو نداشته باشم ولی به عنوان دبیر دوست دارم به بحث و تبادل نظر بنشینیم.
وی ادامه داد: در همین راستا سه نشست رسانه ای تعریف شده است و حتی از عباس غفاری روابط عمومی جشنواره خواسته ام که ساعاتی را در دبیرخانه به گفتگو با رسانه ها اختصاص دهد. فراخوان حاصل ۲ ماه زحمت بدون تعارف ما است و الان به سرفصل های اصلی فراخوان اشاره می کنم.
برهانی مرند با اشاره به اینکه معتقدست فراخوان امسال نسبت به گذشته تغییر زیادی نکرده است، بیان کرد: این فراخوان در واقع ادامه منطقی فراخوان سال های قبل است.
وی درباره دلیل تغییر زمان جشنواره تئاتر فجر در این دوره گفت: چون از ۱۰ تا ۲۰ بهمن ایام فاطمیه است یا باید دی ماه جشنواره را برگزار می کردیم که زمان مناسبی نبود یا اول تا ۱۲ بهمن که همزمان با جشنواره فیلم فجر می شد که درنهایت تصمیم گرفتیم بعد از ۲۲ بهمن و همزمان با جشنواره موسیقی باشد که از نظر ما بهترین زمان بود.
دبیر جشنواره با اشاره به واقع بینانه بودن فراخوان توضیح داد: شرایط خاص تئاتر ما مثل خصوصی شدن و ورود جوانان به تئاتر باعث شد نگاه ما هم تغییر کند چون نوع مطالبات نسل جوان متفاوت است و بنابراین رویکرد ما هم رقابتی شده است و اتفاقا اغلب اهالی تئاتر علاقه مند هستند که در رویدادی رقابتی شرکت کنند.
این نویسنده و کارگردان تئاتر افزود: یکی دیگر از آسیب شناسی های ما این بود که بتوانیم به همه صنوف اهمیت دهیم و جشنواره برای همه صنوف برگزار شود. همچنین امسال تلاش کردیم که جشنواره برآیند نمایش های یکسال اخیر باشد. امسال جشنواره صددرصد مرورمحور است؛ به جز چند نمایشی که در بخش مهمان حضور دارند.
این حق داوران و هنرمندان است که در جشنواره ای شرکت کنند که سرشار از آبرو و احترام استبرهانی مرند با اشاره به اینکه تلاش می کنند برگزارکننده خوبی باشند و احترام مهمانان و هنرمندان را نگه دارند، گفت: جشنواره های فجر ما چندین سال است که فراموش کردند یک جشن هستند برای همین ما امسال مهمترین کارمان را همین پیوست های تشریفاتی دانستیم نه تجملاتی. این حق داوران و هنرمندان است که در جشنواره ای شرکت کنند که سرشار از آبرو و احترام است. البته کار سخت و هزینه بری است اما اگر ۲۰ درصد هم موفق شده باشیم بسیار خوب است. همچنین توجه به استان ها یکی دیگر از موارد مورد نظر ما در این دوره از جشنواره بود.
در ادامه خبرنگاران سوالاتشان را درباره فراخوان جشنواره با برهانی مرند مطرح کردند.
وی در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر چهلمین سالگرد انقلاب در آثار و بخش های این دوره از جشنواره بیان کرد: امسال با چهلمین سالروز انقلاب روبرو هستیم که خوشبختانه باعث می شود به جشنوارگی جشنواره اضافه شود و ما در انتخاب هایمان دقت می کنیم که آثار در وهله اول صددرصد کیفی باشند و کیفیت، خلاقیت، انظباط در آثار مورد توجه قرار گیرد و در عین حال روح چهل سالگی انقلاب در جشنواره جریان داشته باشد. رضا صمدپور مدیر بخش چهل سالگی جشنواره است که با کمک وی تلاش داریم این بخش به بهترین وجه برگزار شود.
بودجه این دوره نیز مثل سال قبل است اما قرار است از ارز دولتی در بخش بین الملل استفاده کنیم که مطمئنا دوستان از ما حمایت می کنند و مشکلی از این بابت نخواهیم داشتدبیر جشنواره تئاتر فجر اضافه کرد: با توجه با مشکلات اقتصادی تلاش کردیم به شکلی برنامه ریزی کنیم که کمترین مشکل را داشته باشیم و سعی می کنیم در برنامه ریزی و انتخاب ها به این مشکلات توجه کنیم که هم بخش کیفی را لحاظ کنیم و هم مسایل اقتصادی را در نظر بگیریم. بودجه این دوره نیز مثل سال قبل است اما قرار است از ارز دولتی در بخش بین الملل استفاده کنیم که مطمئنا دوستان از ما حمایت می کنند و مشکلی از این بابت نخواهیم داشت.
در ادامه سعید اسدی مدیر بخش بین الملل سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر در این باره بیان کرد: بودجه و فرصت محدود ما همیشه کار را برایمان دشوار کرده است. در این دوره تعامل تئاتر ایرانی با تئاتر ملل از جمله برنامه های ما است که البته حضور نمایش های خارجی در بخش های دیگر نیز وجود دارد.
وی افزود: در سال های اخیر بخش بین الملل متمرکز بر حضور کارهای خارجی بوده اما حضور مهمانان خارجی مثل دبیران فستیوال های دیگر نیز بسیار مهم است و این فرصت را برای معرفی آثار و هنرمندانایرانی فراهم می کند. در کنار حضور مهمانان خارجی و دعوت از هنرمندانی که شان جشنواره را بالا ببرند، ملاقات مهمانان با هنرمندان و فراهم شدن شرایطی برای معرفی بین المللی آثار ایرانی از دیگر برنامه های ما است. در حال حاضر ۸۴ اثر از مسیر فراخوان و ۴۰ اثر از طریق مذاکره به دست ما رسیده که در حال بررسی هستند.
مدیر بخش بین الملل جشنواره تئاتر فجر یادآور شد: فقط بودجه ریالی بخش بین الملل اهمیت ندارد چون بخشی از مراوده بین المللی ما کمک به هر اثری است که در بخش بین الملل جشنواره باشد که نهادهای بینافرهنگی هر کشور این هزینه را تقبل می کند.
برهانی مرند در بخش دیگری از این نشست درباره زیاد بودن آثار در بخش های مختلف جشنواره گفت: من ترسم این بود که به ما ایراد بگیرند که امسال چرا انقدر فراخوان تُنُک است اما تلاشمان بر همین مساله بوده که جشنواره نسبت به سال های قبل شسته رفته تر باشد.
وی در پاسخ به خبرنگار «تاریخ ما» درباره انتقاداتی که نسبت به برگزاری بخش مسابقه پوستر و عکس در دوره های گذشته وجود داشت، گفت: یکی از مواردی که درباره تنک کردن جشنواره مدنظرم بود مربوط به همین بخش ها است. ما از زیر بار برگزاری این بخش ها شانه خالی نکردیم اما چون اولویتمان این بخش ها نیست کمتر مورد توجه قرار دارند. من ترجیح می دهم به پیشواز جشنواره ای برویم که میزان جایزه هایش در حد یک جشنواره بین المللی باشد. ما امسال بخشی را حذف نکردیم اما خیلی از مواردی را که در اولویتمان نبود تنک تر کردیم. این برنامه ریزی ها با مشورت مدیران این بخش ها انجام شده است و آنها از اینکه اختتامیه شان نزدیک به اختتامیه اصلی برگزار شود، استقبال کردند.
برهانی مرند در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار «تاریخ ما» مبنی بر استقلال دبیر هنری جشنواره و آیین نامه جشنواره تئاتر فجر متذکر شد: باید به کسانی که نگران استقلال من به عنوان دبیر جشنواره هستند بگویم که وقتی شهرام کرمی این مساله را با من در میان گذاشت من از همان ابتدا بر استقلالم به عنوان دبیر جشنواره تاکید داشتم. تا به حال هم کرمی برادرانه پای کار ایستاده است و نه مخالفتی با من داشته نه مساله ای را به من تحمیل کرده است. من به یکپارچگی سیستم بسیار اعتقاد دارم و معتقدم یکی از رکن های این یکپارچگی هماهنگی با مدیر بالادستی است. ما داریم برادرانه و همدلانه و با اخوت کارمان را پیش می بریم.
وی ادامه داد: من نه تنها موافق آیین نامه هستم بلکه به آن معتقدم چون وقتش بود که چنین رویداد بزرگی آیین نامه و چارچوب مشخصی داشته باشد. این آیین نامه کمی شتابزده نوشته شده است اما قرار است با همراهی شهرام کرمی و تیمی از افراد یک بازنگری روی آن صورت گیرد تا برای سال آینده به شکلی مطلوب تحویل دبیر آینده شود.
برهانی مرند در پایان صحبت هایش عنوان کرد: در این دوره به هنرمندان این حق داده شده است که خودشان انتخاب کنند علاقه مند به حضور در کدام بخش هستند.
تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر