پایان کار کنگره شعر دفاع مقدس

سردار بهمن کارگر، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، چهارشنبه 20 اسفند در آیین اختتامیه بیست و دومین کنگره شعر دفاع مقدس که به میزبانی شیراز به شکل نیمه مجازی برگزار شد، گفت: با توجه به منویات مقام معظم رهبری، دفاع مقدس دلیل عزت و آزادی امروز ما است. نباید اجازه دهیم دفاع مقدس فراموش و یا تحریف شود. دشمنان نظام به دنبال بدنام کردن دفاع مقدس هستند و ما باید با ایجاد قوام در دفاع مقدس، مانع این کار شویم.

وی افزود: هنر بهترین راه برای این کار است. یک علیات را می‌توان در قالب یک فیلم سینمایی به نمایش درآورد؛ همچنین سریال‌ها و کتاب‌ها نیز بسیار حائز اهمیت هستند. ولی شعر از همه اینان ماندگارتر است. کلام شاعران بزرگ ایران بیش از هزار سال است که در خاطر مردم مانده است. باید دفاع مقدس را در غالب اشعار حماسی نقل کنیم.

در ادامه سرهنگ سعید کوشکی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس نیز گفت: جنگ پدیده اجتماعی ولی شوم است. جنگ ویرانگر است اما اثر آن، مانا و عمیق، و فراتر از همه اذهان و قلوب انسان‌هاست.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس ادامه داد: دفاع مقدس، واژه ای زیبا و الهی است که در واپسین سالهای قرن ۲۰ میلادی، وارد ادبیات جهان شمول فرهنگ و تمدن بشری شد؛ پرتو های نورانی دفاع مقدس حاصل انفجار و تجلی نور الهی بود که همه ابعاد زندگی بشر را متاثر ساخت و بخشی از آن بر بال نازک اندیشه، و احساسات پاک در قالب شعر و مداحی، جان‌های فرشته گون تشنگان معارف عظیم الهی را تقدیس تکریم تجلیل و نواخته و می‌نوازد.

وی اضافه کرد: از ویژگی های اساسی و عمده اشعار شرکت کننده در این دوره از کنگره، محدود نبودن آن‌ها در حصار زمانی و مکانی خاص است. باید گفت مخاطب این اشعار، مردم سرزمین‌های تحت ستم و تجاوز مستکبران در سرتاسر عالم هستند.

کوشکی بیان کرد: این میزبانی، افتخاری مضاعف برای یادگاران هشت سال حماسه در استان پهناور فارس و مامن ۱۵۰۰۰ شهید گلگون کفن است که در پرتو برگزاری کنگره ملی شعر دفاع مقدس به صورت حضوری و مجازی، میزبان سبک بالان و نازک خیالان و زیبا اندیشان و سرایندگان معارف الهی در قالب شعر دفاع مقدس هستند. باشد که این دست برنامه های گرانسنگ و فاخر، گوشه ای دیگر از رشادت ها و حماسه سازی های شهدا و ایثارگران را برای جوانان و نوجوانان این مرز و بوم دهد.

سرهنگ عباس بایرامی، رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس پس از قرائت پیام سرلشکر باقری، فرمانده ستادکل نیروهای مسلح، که در بخشی از آن شعر دفاع مقدس را راوی صادق حماسه، ایثار و آمیزه‌ای از عشق، شور و شعور عنوان کرده بود، آغاز بیست و سومین کنگره شعر دفاع مقدس را اعلام و به تشریح جزئیات آثار شرکت کننده در کنگره بیست و دوم پرداخت.

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، در بیست و دومین کنگره شعر دفاع مقدس، ۸۳۷۰ اثر در بخش‌های مختلف جشنواره شامل، بخش عمومی، کودک و نوجوان، مقاومت و بیداری اسلامی، مدافعان سلامت و بخش ویژه شهید سلیمانی شرکت کردند، که نسبت به کنگره پیشین رشد پنج درصدی داشته است. در نهایت ۳۱۰ پس از داوری استانی به دبیرخانه مرکزی ارسال شدند و ۱۲ اثر از میان آنان برگزیده شد.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.