طرح جامع برای احیای زاینده‌رود تدوین شود

اصفهان – دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: زاینده‌رود موجودی زنده است که اگر طرحی جامع برای احیای آن نباشد دچارمرگ خواهدشد، دراین زمینه نخبگان باید ورود جدی داشته باشند تا این بحران برطرف شود.

به گزارش مهر ، محسن رضایی پیش از ظهر یکشنبه در جلسه کمیته تغییر اقلیم مجمع تشخیص مصلحت نظام که با حضور اساتید و نخبگان دانشگاهی اصفهان برگزار شد با اشاره به لزوم راه‌اندازی صندوق بین‌المللی مقابله با تغییرات اقلیمی در کشور اظهار داشت: این صندوق در دیگر کشورها ایجاد شده و متناسب با حجم آلایندگی که هر صنعت ایجاد می‌کند از آن مالیات دریافت می‌شود.

وی گفت: باید این مدل نیز در کشور و به ویژه استان اصفهان که منابع آلاینده زیادی دارد نیز ایجاد شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه درآمد ناشی از صندوق بین‌المللی مقابله با تغییرات اقلیمی باید صرف مقابله با مخاطرات اقلیمی شود، اضافه کرد: باید توجه داشت که سهم ایران در تولید گازهای گلخانه‌ای ناچیز است و این در حالی است که کشورهای توسعه یافته مانند آمریکا و چین در این زمینه سهم بسزایی دارند.

نباید از همه کشورها به یک اندازه برای کاهش مخاطرات محیط زیستی توقع داشت

وی با بیان اینکه نباید از همه کشورها به یک اندازه در زمینه کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای انتظار داشته باشند، افزود: ما در ابتدای توسعه قرار داریم و از طرفی برخی کشورها سهم بیشتری در آلودگی محیط زیست و تغییر اقلیم دارند.

رضایی با اشاره به اینکه جمهوری خواهان در آمریکا اعتقادی به حفظ محیط زیست ندارند، ابراز داشت: این در حالی است که هر گاه دموکرات‌ها سرکار می‌ایند آمریکا به جامعه جهانی حمایت از محیط زیست می‌پیوندد اما آنها نیز عدالت را در زمینه پرداخت خسارات محیط زیستی رعایت نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه در آینده نه چندان دور مخاطرات جدی زیست محیطی گریبانگیر جامعه جهانی خواهد شد، ادامه داد: در حال حاضر آمریکا ۲۰ درصد در تخریب محیط زیست نقش دارد و هزینه‌ای در این زمینه پرداخت نمی‌کند که این ظلم بزرگی به دیگر کشورها است.

حفظ محیط زیست به دور از نگاه‌های سیاسی باشد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه حفظ محیط زیست و جلوگیری از تغییرات اقلیمی باید به دور از هر نگاه سیاسی مورد توجه جامعه جهانی باشد، ابراز داشت: باید توجه داشت که چنانچه محیط زیست در خطر باشد همه احزاب و گروه‌ها و جامعه جهانی را به خطر می‌اندازد.

وی با بیان اینکه مطالبه‌گری در حوزه محیط زیست باید در سطح بین المللی دنبال شود، تصریح کرد: ایران می‌تواند در این زمینه آغاز گر باشد و در این بین دانشمندان و نخبگان نقش بسزایی را خواهند داشت.

رضایی با تاکید بر اینکه اصفهان به شدت تحت تأثیر چالش‌های زیست محیطی است، گفت: خشکی زاینده رود، کاهش بارش‌ها، توسعه بیایان‌ها، توسعه کانون‌های فرسایش بادی و دیگر چالش‌های اجتماعی و محیط زیستی این استان را تهدید می‌کند و نخبگان نباید در برابر این چالش‌های سکوت کنند.

وی با تاکید بر اینکه نخستین جلسه دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام برای جمع سپاری صاحبنظران محیط زیست و تغییر اقلیم امروز در اصفهان برگزار شده است، ابراز داشت: برگزاری این جلسات را در دستور کار داریم تا جامعه نخبه کشور را نسبت به چالش‌های موجود آگاه سازیم و آنها را پای کار بیاوریم.

محیط زیست فراتر از مسائل سیاسی است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه محیط زیست فراتر از مسائل سیاسی، بیشتر باید منافع ملی و ارزش‌های حیاتی را دنبال کند، ادامه داد: برای این امر باید با در نظر گرفتن نظریات جمع نخبگان در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه دربندهای چهار تا هفت سیاست‌های کلی محیط زیست در کشوربه تشریح در خصوص حفظ محیط زیست تاکید شده است، ابراز داشت: در این زمینه این دو بند باید توسعه یابد تا به قوانین جامع تبدیل شوند.

لزوم مشخص شدن اختیارات متولی بخش محیط زیست

رضایی با اشاره به لزوم مشخص شدن اختیارات متولی بخش محیط زیست در کشور تصریح کرد: چنانچه این موضوع دنبال شود می‌توان مطالبه‌گری درستی از این نهاد داشته باشیم و برای مثال در زمینه حق آبه تالاب گاوخونی از سهم زاینده رود دست محیط زیست برای پیگیری‌های لازم صورت گیرد.

وی با بیان اینکه زاینده‌رود موجودی زنده است که اگر طرحی جامع برای احیای آن نباشد دچار مرگ خواهد شد، ابراز داشت: در این زمینه نخبگان باید ورود جدی داشته باشند تا این بحران برطرف شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه علاوه بر صنایع بزرگ باید مسائل هویتی مانند صنایع دستی و هنرهای اصفهان نیز با دید جامع نگاه شود، تصریح کرد: طرح جامع اقتصادی برای اصفهان با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد تدوین شده است و باید به همه ابعاد این استان در زمینه اقتصادی توجه شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.