دست اندازی به ۲۱۱ زمین ملی

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، آنطور که فرمانده یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن گزارش داده، در ۱۰ روز نخست سال ۱۴۰۰ در ۳۵ اداره کل و ۴۱۶ شهرستان کشور در مجموع ۲۱۱ مورد رفع تعرض در زمین های دولتی به مساحت بیش از ۳۶ هکتار انجام شده است.

جواد خردمند ـ فرمانده یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن درباره جزئیات آمار آزادسازی اراضی ملی از دست زمین خواران گفته است: اول فروردین رفع هفت مورد تعرض از زمین‌هایی به مساحت ۱۸ هزار و ۹۲۰ مترمربع صورت گرفته که در روز نخست ۲۸ استان فاقد تعرض گزارش شده است. در روز دوم ۹۴ مورد تعرض از زمین‌های دولتی به مساحت ۶۹ هزار و ۷۰ مترمربع رفع شد که ۲۰ استان فاقد تعرض عنوان شد.

وی در بیان عملکرد یگان برای روزهای سوم تا هفتم، توضیح داد: روز سوم ۲۷ مورد تعرض از ۸۹ هزار و ۹۷۰ مترمربع اراضی رفع شد که ۲۵ استان فاقد تعرض بوده است. در روز چهارم ۱۳ مورد تعرض در زمین‌هایی به مساحت ۳۴ هزار و ۴۵۰ متر مربع شد که ۲۸ استان بدون تعرض گزارش شد. در روز پنجم گزارشی واصل نشد. در روز ششم ۹ مورد تعرض گزارش شد که ۸ مورد از آنها به مساحت ۱۰ هزار و ۸۵۰ مترمربع رفع شد. برای روز هفتم نیز ۸ مورد تعرض از زمین‌هایی به مساحت ۱۵ هزار و ۲۰ مترمربع رفع شد که ۳۰ استان فاقد تعرض بود.

خردمند گفت: برای روز هشتم، نهم و دهم به ترتیب ۲۰ مورد تعرض از ۸۳ هزار و ۵۳۴ متر مربع اراضی دولتی، ۹ مورد تعرض از ۱۴ هزار و ۴۸۶ متر مربع اراضی و ۱۵ مورد تعرض از زمین‌هایی به مساحت ۳۰ هزار و ۶۵۵ مترمربع اراضی رفع شد. همچنین برای روزهای ۸ تا ۱۰ فروردین نیز به ترتیب ۲۵ استان، ۲۵ استان و ۲۷ استان فاقد تعرض گزارش شده است.

با توجه به این آمار، بیشترین دست اندازی به انفال و بیت المال در روز دوم فروردین ماه اتفاق افتاده که ۹۴ قطعه زمین ملی و دولتی مورد هدف زمین خواران قرار گرفته است.

بنا بر این گزارش، در روزهای تعطیلات و مناسبت‌ها معمولا آمار زمین خواری بالا می رود. با شروع تعطیلات عید نوروز هم تعرض به زمین‌های ملی و محیط زیست افزایش پیدا می کند. برخورد با تصرفات در حوزه محیط زیست به عهده سازمان جنگل‌ها و در بخش زمین‌های دولتی بر عهده سازمان ملی زمین و مسکن از زیرمجموعه های وزارت راه و شهرسازی است. تلفن ۱۶۵۶ پل ارتباطی مردم برای مقابله با زمین خواری است که شهروندان می توانند از طریق این خط گزارش های مربوط به تعرضات به زمینهای دولتی و ملی را اعلام کنند.

زمین خواری در سالهای اخیر صرفا به نقاط خوش آب و هوا محدود نمی شود. برخی آمارها در سال گذشته نشان می داد که با این حال مناطق خوش آب و هوا هنوز در تیررس هستند. بر اساس اعلام خلیل محبت خواه ـ مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران ـ از ۲۸ اسفندماه پاسال تا سوم فروردین ماه امسال بیشترین آمار رفع تصرف از زمینهای دولتی در لواسان و شمیرانات به ثبت رسیده است.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.