نگاهی به روستای صخره ای ۱۳ هزار ساله میمند/ اسکان در دل کوه

سایت «تاریخ ما» – گروه استان‌ها: شهرستان شهر بابک در کارنامه جاذبه‌های تاریخی خود نام یک اثر ثبت جهانی را دارد و انتظار می‌رود همین امر سبب شود روند مراجعه مسافران نوروزی به این شهرستان افزایش یابد.

روستای صخره‌ای میمند که به همراه منظرش ثبت جهانی شده است هنوز هم جریان زندگی را در رگ‌های خود احساس می‌کند و با توسعه صنعت گردشگری روند مهاجرت معکوس در این روستا شدت گرفته و شاهد افزایش جمیعت این روستا و ایجاد واحدهای بوم گردی در این منطقه هستیم.

گزارش‌های محلی از افزایش سطح بارندگی در این شهرستان و روستای میمند در سال جاری نسبت به سال قبل خبر می‌دهند افزایش منابع آبی در این شهرستان موجب شده دشت‌های شهرستان سرسبز شوند و روستای میمند نیز هم اکنون مملو از شکوفه‌های صورتی و سفید شده است.

مردم محلی روستا در واحدهای بوم گردی خود را برای پذیرایی از مسافران آماده می‌کنند و انتظار می‌رود روزهای پر از هیاهوی و نشاطی در چند روز آینده در این روستا روی خواهد داد.

برگزاری ویژه برنامه‌های فرهنگی در این روستا در دستور کار قرار گرفته است و مسئولان میراث فرهنگی استان کرمان نیز برنامه ریزی ویژه ای برای افزایش جذب گردشگر به این منطقه در نظر گرفته‌اند.

وجود کارگاه‌های متعدد فیروزه و فیروزه تراشی در شهربابک نیز از دیگر جاذبه‌های این شهرستان محسوب می‌شود و انتظار می‌رود با برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی و تخفیف‌های نوروزی، بازار سنگ‌های قیمتی نیز در این شهرستان رونق بیشتری داشته باشد.

از سوی دیگر وجود دریاچه مخرگه که به عنوان بزرگترین آینه طبیعی ایران شهرت دارد نیز می‌تواند جاذبه‌ای قبال توجه روبروی گردشگران باشد که می‌تواند در تصمیم گیری گردشگران تأثیر گذار باشد.

روستای صخره‌ای و ثبت جهانی میمند

میمند روستایی صخره‌ای و دست‌کند با چند هزار سال قدمت یادآور ایامی است که انسان‌ها خدایان خود را در بلندای کوه‌ها جستجو می‌کردند و کوه نشانه استواری، توان و پایداری و اراده شناخته می‌شود.

میمند با تاریخ ۸ تا ۱۳ هزار سال در ۳۸ کیلومتری شمال شرقی شهرستان شهربابک در ارتفاع ۲ هزار و ۲۴۰ متر از سطح دریا و با وسعت ۴۲۰ کیلومتر مربع است که مابین شهرهای یزد، کرمان و شیراز قرار دارد و میمند در دهستان میمند شهرستان شهربابک از توابع استان کرمان واقع شده است.

این بنای دست‌کند باستانی، بی‌گمان از نخستین سکونت‌گاه‌های بشری در ایران به شمار می‌رود.

غار ایوب یکی از بزرگترین غارهای جهان

کوه ایوب که غار ایوب در آن قرار دارد در جنوب شرقی شهر دهج واقع در استان کرمان با ارتفاع حدود سه هزار و ۲۰۰ متر در منطقه کوهستانی دهج که جزو کوه‌های رشته مرکزی ایران است قرار دارد.

برای دیدن این غار باید از جاده اصلی بندر عباس- تهران از دو راهی جوزم، جاده آن گذر کنید و با طی حدود ۳۵ کیلومتر به غار ایوب برسید.

اصلی‌ترین مشخصه غار ایوب دهانه بسیار بزرگ غار در نیمه‌های کوه در ارتفاعی بالا است.

این غار از گذر زمان در دل کوه چنان خستگی از تن می‌زداید که بزرگترین دهانه را با ۵۰ متر طول و ۴۰ متر ارتفاع به نمایش گذارده است.

هرساله تعداد زیادی ازمردم شهرهای اطراف نظیر انار، شهر بابک، رفسنجان، کرمان، سیرجان، یزد، مهریز، هرات، مروست، خبر، جوزم و دیگر مناطق بنا به اعتقادشان برای زیارت این غار به این منطقه مسافرت می‌کنند.

اعتقاد بر این است که حضرت ایوب مدتی در اینجا زندگی نموده که امروزه اثر آن به صورت رد پای آن حضرت برسینه صخره‌ای غار برجای مانده است.

مسجد شهر کهنه

مسجد و حسینیه شهر کهنه در یکی از کوچه‌های قدیمی شهربابک قرار دارد و با توجه به شواهد و قرائن این بنا را می‌توان از ابنیه دوره صفویه محسوب کرد.

صحن این مسجد دارای پلان چهارگوش می‌باشد که در بخش میانی هر یک از اضلاع آن یک صفه بزرگ در وسط، دو صفه کوچک در طرفین قرار دارد.

پوشش سقف تمامی قسمتها به صورت گنبدی و با آجر ساخته شده است. تزئینات به کار رفته در بنا را می‌توان به دو گروه آجرکاری و گچ بری تقسیم کرد. آجرکاری تنها در قسمت شرقی بام و تزئینات مقرنس گچی در بخش سر در ورودی و محراب وجود دارد.

روستای ریسه قلعه

روستای ریسه و پاقلعه نیز از دیگر جاذبه‌های گردشگری شهربابک است که در روزگاران گذشته به دلیل شرایط خاص آب و هوایی مورد توجه بزرگان این منطقه بوده است. این روستا دارای آب و هوایی بسیار خنک و دلپذیر است. از مناطق دیدنی ریسه می‌توان به قلعه قدیمی این روستا اشاره کرد.

قلعه مرج بازمانده از انسان‌های نخستین

قلعه مرج یکی از آثار برجسته تاریخی شهرستان شهربابک می‌باشد که قدمت آن طبق بررسی‌های دکتر دیتریش هوف آلمانی به زمان انسان‌های نخستین بر می‌گردد.

این قلعه در ادوار مختلف مرکز حکومت منطقه به حساب می آمده است، و در قرون گذشته مرکز خوانین بوده و به همین علت روستاهای اطراف آن را پاقلعه نامیده‌اند.

لذا تمام روستاهای اطراف قلعه در محدوده منطقه پاقلعه قرار دارند و روستایی به نام پاقلعه وجود خارجی ندارد و لازم به ذکر است که روستایی که در حال حاضر به غلط بدین نام خوانده می‌شود در واقع همان روستای افکوس است.

و اما دلیل اینکه این قلعه به نام قلعه مرج نامگذاری شده فقط بعد مسافت است زیرا روستای مرج با حدود ۳۰۰ متر فاصله از قلعه نزدیک ترین روستا به قلعه می‌باشد.

ماست و دوغ عشایری در دهستان خبر

دهستان خبر یکی از مناطق خوش آب و هوای شهرستان شهربابک می‌باشد. این دهستان در فاصله ۷۰ کیلومتری شهرستان شهربابک قراردارد و از چندین آبادی به هم پیوسته تشکیل شده است.

باغ‌های گردو و بادام این منطقه شهرت خاصی دارد و جلوه‌ای خاص به آن داده است مردم این دهستان مردمانی زحمت کش و نجیب می‌باشند. این دهستان علاوه بر داشتن باغ‌های گردو و بادام از محصولات لبنی خوبی نیز برخوردار بوده که می‌توان از کشک، ماست، پنیر و روغن گوسفند به عنوان محصولات لبنی این منطقه نام برد.

این دهستان همچون دیگر مناطق شهربابک از سابقه و قدمت تاریخی طولانی برخوردار می‌باشد بطوریکه سنگ نبشته های قبرستان قدیمی قدمت آن‌را به هزاران سال قبل می‌برد و همچنین در برخی از مناطق کوهستانی خبر تصاویر حیوانات و انسان در حال شکار برروی سنگ‌ها دیده می‌شود. راه ارتباطی این دهستان از جاده اصلی شهربابک – انار جدا و اخیراً به همت اداره راه و ترابری شهربابک جاده آن آسفالت شده است.

فرماندار شهربابک در گفتگو با مهر اظهارداشت: وجود یک اثر ثبت جهانی در شهربابک موجب شده ورود گردشگران داخلی و خارجی به شهربابک افزایش یابد.

علیرضا اسدی افزود: نزدیکی شهربابک به استان‌های گردشگر پذیر از جمله استان فارس موجب شده این شهرستان به ورودی مسافران داخلی در ایام نوروز نیز تبدیل شود.

وی بیان کرد: روستای میمند برای حضور گردشگران آمادگی کامل دارد و از ظرفیت‌های بومگردی برای اسکان مسافران استفاده می‌شود.

فرماندار شهربابک افزود: هماهنگی لازم بین دستگاه‌های مختلف انجام شده است و مدارس در این شهرستان برای اسکان مسافران تجهیز و در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

وی همچنین با اشاره به وجود کارگاه‌های فیروزه تراشی در این شهرستان گفت: فیروزه در ایام نوروز به صورت مستقیم و بدون واسطه به مسافران عرضه می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.