نماد شهر زیرزمینی نوش‌آباد رونمایی می‌شود

زهرا ساروخانی در گفت و گو با خبرنگار «تاریخ‌ما»، اظهار کرد: در کاوش های باستان شناسی تعداد زیادی پیه سوز در شهر زیرزمینی نوش آباد به دست آمده که دارای لعاب فیروزه ای و دو نوع لوله دار و پیاله ای شکل است که برای روشنایی فضای تاریک شهر زیرزمینی استفاده می شد.

وی افزود: با توجه به فراوانی و تنوع پیه سوزهای کشف شده در جریان کاوش های شهر زیرزمینی نوش آباد، این اثر به عنوان نخستین نماد و سوغات شهر نوش آباد معرفی و رونمایی می شود.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی نوش آباد تصریح کرد: طی مرمت بناهای تاریخی اطراف ورودی های شهر زیرزمینی نوش آباد نیز تعداد زیادی پیه سوز با همان فرم و تکنیک به دست آمده که تحقیق های انجام شده در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد تهیه و رونمایی خواهد شد.

وی گفت: بر اساس طرح و نقش پیه سوزهای کشف شده، 28 مدل از آن بازسازی شده که پس از آیین رونمایی، در معرض نمایش بازدیدکنندگان داخلی و خارجی شهر زیر زمینی نوش آباد قرار خواهد گرفت.

به گزارش «تاریخ‌ما»، مجموعه باستانی شهر زیرزمینی نوش آباد، به عنوان بزرگترین معماری دستکن جهان در سال 1383 کشف و در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است. تاکنون یکصد اثر تاریخی در شهر تاریخی نوش آباد شناسایی شده که مسجد جامع، مسجد امام علی (ع)، مسجد موسی بن جعفر و امامزاده محمد، پل اسحاق آباد، برج عشق آباد، شترخان، منطقه فیض آباد، قلعه های خشتی سیزان، مورچان و اقبالیه از جمله آثار ی است که از دوران سلجوقی تا صفویه در این شهر شناسایی شده است.

انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.