افتتاح فازهای بعدی گالری نور در صورت فراهم شدن شرایط و فضا/نمایش 15 آزمایش در حیطه نور

به گزارش «تاریخ‌ما»، روح‌الله محمدی در آیین گشایش گالری نور که امروز 20 خردادماه با حضور معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم برگزار شد با بیان این‌که سال 2015 به افتخار ابن هیثم و صدمین سال چاپ کتاب المناظر او به عنوان سال جهانی نور و فناوری‌های نوری انتخاب شده است، این موضوع را جرقه اولیه ایجاد مجموعه جدیدی در موزه علوم با هدف معرفی و تشریح ماهیت نور دانست و گفت: در صدد هستیم تا جایگاه ابن هیثم در زمینه‌ شناخت نور را به مردم بشناسانیم.

وی افزود: برنامه ما این بود که 60 آزمایش در حیطه نور را در یک فضای 400 مترمربعی به نمایش بگذاریم. این در حالی است که تنها فاز کوچکی از این برنامه اجرایی شده و فقط 15 آزمایش در یک فضای 75 متری به نمایش در آمده است.

رییس گالری نور برخی هزینه‌های این گالری را هزینه پژوهش، طراحی، ساخت اشیاء ایمن و مقاوم عنوان و خاطر نشان کرد: ایمن‌بودن اشیاء به خصوص به سبب بازی کودکان با آنها ضمن بازدید از موزه دارای اهمیت است.

محمدی، هزینه راه‌اندازی و نگهداری اشیاء این موزه را بالا توصیف کرد و گفت: به منظور صرفه‌جویی در هزینه‌ها صفر تا 100 بسیاری از کارها در موزه انجام شده است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد تا در صورت فراهم شدن شرایط و فضا فازهای بعدی گالری نور نیز افتتاح شود.

***موزه ملی علوم و فناوری ایران ملی بودن خود را اثبات کرده است

احمد محیط طباطبایی، رییس ایکوم ایران نیز با حضور در این مراسم سیر صعودی موزه ملی علوم و فناوری به لحاظ کیفی را یادآور شد و گفت: این موزه ملی بودن خود را در عمل و ضمن حمایت از موزه‌های مختلف جای جای کشور ثابت کرده است.

وی ادامه داد: این موزه توانسته در فضایی که اصلا برای آن طراحی نشده است، رشد خودش را ادامه دهد.

رییس ایکوم ایران با بیان این‌که پدیده‌های علمی و تاریخی به سبب نگاه موزه‌ای به آنها به وجود می‌آیند، موزه ملی علوم و فناوری را از لحاظ دارابودن نگاه موزه‌ای به گذشته علم و فناوری نمونه دانست و اظهار کرد: امیدوار هستیم که سال دیگر شاهد قرارگرفتن این موزه در فضا و جایگاه اصلی آن یعنی موزه تاریخ علم باشیم.

***توجه به موزه‌ها از گام‌های آغازین ترویج علم است

اکرم قدیمی، رییس انجمن ترویج علم ایران با حضور در آیین گشایش گالری نور فعالیت بنیادهایی همچون موزه در زمینه‌ جمع‌آوری، نگاهداشت و نمایش اشیاء و نیز بازتاب تمایلات، آمال و سمت‌وسوی جامعه‌ای که موزه در آن شکل گرفته را گام‌های آغازین ترویج علم دانست و تصریح کرد: این موضوع با توجه اندک برنامه‌ریزان، سیاست‌گذاران و رسانه‌های گروهی به آن همراه است، به طوری که اکثریت جامعه از وجود این موزه‌ها بی‌خبر هستند.

وی با بیان این‌که موزه‌ها بیش از هرچیز نیازمند امکانات در مرحله تاسیس هستند، تاکید کرد: استفاده از تکنولوژی‌های چند رسانه‌ای در موزه‌های علم و فناوری می‌تواند نقش آنها در ترویج علم را ارتقاء بخشد.

انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.