موافقت مجلس با تحقیق و تفحص از نحوه احداث پتروشیمی الوند

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه احداث پتروشیمی الوند را بررسی کرده و در نهایت با ۱۵۱ رای موافق، ۵۴ رای مخالف و شش رای ممتنع با آن موافقت کردند.

این تحقیق و تفحص دارای دو محور به شرح زیر است:

۱_ علت واگذاری ۱۰ هکتار از مجموعه محدوده پالایشگاه کاملا دولتی امام خمینی (ره) شازند به چند نفر از افراد خصوصی

۲_ ضرورت وجود چنین صنعتی آلوده کننده‌ای در منطقه چیست؟

محمود احمدی بیغش نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده متقاضیان تحقیق و تفحص بیان کرد: شهر شازند در ۲۸۰ کیلومتری جنوب پایتخت قرار دارد و یکی از مهم‌ترین شهرهای صنعتی استان مرکزی می‌باشد. ۳۰ سال پیش سه صنعت بزرگ در این منطقه احداث شدند که شامل پالایشگاه، نیروگاه ۱۶۰۰ مگاواتی برق و یکی از صنایع بزرگ پتروشیمی است. مردم نیز به امید رشد شهر مرغوب‌ترین زمین‌های کشاورزی خود را در اختیار این صنایع قرار دادند و شهرستان به یک شهر کاملا صنعتی تبدیل شد.

وی در ادامه اظهار کرد: اما به دلیل نامهربانی مسئولان صنایع و ماهیت ذاتی این صنایع امروز شهرستان شازند یکی از آلوده‌ترین شهرهای کشور است و حدود ۴۰ درصد از خانوارهای شهرستان دارای یک بیمار مبتلا به سرطان هستند. اما در خصوص تحقیق و تفحص باید بگویم که ۱۰ سال پیش شخصی کاملا خصوصی برای تاسیس یک پتروشیمی در استان همدان مجوز می‌گیرد اما به دلیل بی‌تدبیری و حمایت‌های معاون اول رئیس جمهور این فرد از همدان به شازند آمده و ۱۰ هکتار از مجموعه کاملا دولتی پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند را برای تاسیس پتروشیمی به اصطلاح خریداری می‌کند. در حالی که تاسیس صنایع آلوده کننده در نزدیکی مراکز شهرها نیاز به مجوز هیات دولت دارد علی‌رغم مخالفت وزیر نفت از سوی وزارت کشور مطرح شده و مورد موافقت قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: اکنون دست‌مان به جایی بند نیست اما کاملا مشخص است که این افراد اهلیت ندارند. از همکاران تقاضا می‌کنم با موافقت به این درخواست کمکی به حقوق مردم شهرستان شازند که در محرومیت هستند داشته باشند.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.