پنچری ناوگان سواری زنجان در مسیر ناهموار معیشت

حمید سلمانیان در گفت‌وگو با خبرگزاری تاریخ ما، اظهار کرد: در استان زنجان ۱۲۷ دستگاه اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومی نسبت به جابه‌جایی مسافران خدمت‌رسانی می‌کنند که ۸۰ دستگاه آن اتوبوس‌های ‌۲۵ نفره VIP و باقی آن اتوبوس‌های کلاسیک ۳۲ نفره و عادی ۴۴ نفره است.

وی تعداد مینی‌بوس‌ها و سواری‌ها را به ترتیب ۲۸۸ و ۴۷۷ دستگاه برشمرد و گفت: عمر متوسط اتوبوس‌ها در استان ۱۰ سال و میانگین سنی مینی‌بوس‌ها ۱۲ سال است و سواری‌ها نیز با عمر متوسط ۳۰ سال فعالیت می‌کنند که این موضوع اهمیت نوسازی به‌ویژه در بخش سواری برای حمل و نقل ایمن را برجسته می‌سازد.

رئیس اداره مسافر اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان با اشاره به اینکه سازمان راهداری پیگیر مشوق‌ها برای نوسازی ناوگان است، تصریح کرد: این در حالی است که باید بودجه برای ارائه تسهیلات تصویب شود، این در حالی است که دولت حمایت خاصی از این بخش نمی‌کند و به دلیل هزینه‌بر بودن سرمایه‌گذاری، رانندگان تمایلی برای نوسازی ندارند و از طرفی نگه‌داری خودروها نیز هزینه‌های سنگینی دارد.

وی با اشاره به اینکه گرانی‌های دو سال اخیر، ‌حمل و نقل درون‌شهری و برون‌شهری را زمین‌گیر کرده است، عنوان کرد: دو سال قبل قیمت یک جفت لاستیک ۲۰۰ هزار تومان بود که اکنون به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است که اگر قیمت روغن، قطعات خودرو و عوارض گوناگون را به این رقم اضافه کنیم، دخل و خرج رانندگان از تناسب خارج می‌شود.

این مسئول ادامه داد: رانندگانی که در جاده‌های برون‌شهری فعالیت می‌کنند، لاستیک این خودروها دچار استهلاک بیشتری می‌شود و با توجه به مناسب نبودن آسفالت جاده‌ها و ناهمواری‌های موجود در آن جلوبندی ماشین نیز دچار نقص می‌شود و با این وضع ماشین که هر روز کار می‌کند، هزینه‌های نگه‌دای آن سر به فلک می‌کشد.

سلمانیان با اشاره به اینکه پس از شیوع کرونا، فعالان ناوگان حمل و نقل عمومی موظف شدند که با ۵۰ درصد ظرفیت مسافر سوار کنند، بیان کرد: متاسفانه به دلیل اینکه فرهنگ‌سازی درستی در جامعه صورت نگرفته، مردم برای اینکه سریع‌تر به محل مورد نظر برسند و هزینه کمتری از نرخ قانونی بپردازند، از مسافربرهای شخصی استفاده می‌کنند، در حالی که بیمه، مهارت و سلامت این رانندگان مشخص نیست.

وی با اشاره به اینکه دو پایانه خصوصی در زنجان مستقر است، افزود: اگر میادین ورودی و خروجی شهر را نگاه کنید، انبوه ماشین‌های شخصی برای سوار کردن مسافران را در آن‌ها می‌بینید که اکثر آن‌ها کارکنانی هستند که روازنه بین مرکز استان و شهرستان‌ها در حال تردد بوده و در این مسیر مسافر سوار و در کار رانندگان ناوگان حمل و نقل اختلال ایجاد می‌کنند، این در حالی است که اگر قصد مسافرکشی دارند باید از سازمان کد دریافت کنند تا در صورت بروز هر اتفاقی، قابل شناسایی باشند و آموزش‌های لازم را نیز در خصوص رانندگی ایمن ببینند.

رئیس اداره مسافر اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان خاطرنشان کرد: متاسفانه اداره راهداری ابزار قانونی را برای برخورد با مسافربرهای شخصی ندارد و فرمانداری و پلیس باید این کار را انجام دهند.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.