توجه به دیپلماسی اقتصادی در سیاست خارجی لازم است

جمال رازقی یکشنبه ۲۳ آبان در نشست دیپلماسی اقتصادی ایران در حوزه فناوری و محصولات فناورانه که به صورت وبینار برگزار شد، بیان کرد: یکی از ابزارهای نوین، کارآمد و قدرتمند دولت‌ها برای کنش در فضای بین‌المللی و دستیابی به موقعیت بهتر در اقتصاد جهانی، دیپلماسی اقتصادی است.

او افزود: در این نوع دیپلماسی اقدامات رسمی دیپلماتیکی که دسترسی به بازارهای خارجی را برای کسب و کارهای ملی تسهیل می‌کنند و همچنین در تلاش برای جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی هستند و بر اثرگذاری روی قوانین بین‌المللی در راستای پیشبرد منافع ملی در راستای رایزنی برای رابطه دوسویه بین کشورها تاکید می‌کند.

رازقی با بیان اینکه دیپلماسی اقتصادی فعال می‌تواند حرکت ایران را در مسیر بهبود اقتصاد داخلی تسهیل کند، به دیپلماسی اقتصادی ایران در حوزه فناوری و محصولات فناورانه، اشاره و اضافه کرد: اگر دیپلماسی اقتصادی خصوصا در حوزه فناوری محقق شود کشور در مسیر اقتصادی حرکت می‌کند، رفاه و ثروت عمومی ایجاد و اعتماد جهان را در همگرایی با کشورمان تقویت خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی فارس ادامه داد: تحقق دیپلماسی اقتصادی به ویژه در حوزه فناوری و محصولات فناورانه سبب می‌شود جابجایی سرمایه، تکنولوژی و تخصص در کشور بالا رود و کلان بحران‌هایی که منابع محدود داخلی نمی‌تواند آنان را حل کند از جمله بیکاری، فقر، مشکلات زیست محیطی و کمبود آب و غیره به تدریج حل و کاهش می‌یابد.

رازقی با طرح این سئوال که آیا کارکرد دیپلماسی علم و فناوری در ایران و دیگر کشورهای دارای دیپلماسی فعال یکسان است؟ عنوان کرد: دیپلماسی اقتصادی علم و فناوری نقش عمده‌ای در ایجاد و شکل گیری ائتلاف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دارد و در واقع این دیپلماسی با تاکید بر علم و فناوری می‌تواند تعارضات میان کشورها و ملت‌ها را با کمترین هزینه مدیریت کند.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.