کشور تا ۱۴۰۴ حداقل ۲۰۰۰ داروساز مازاد خواهد داشت

بیژن ملائکه شب گذشته در افتتاحیه بیست‌وسومین سمینار دانشجویان داروسازی ایران که در سالن اجتماعات مجتمع سپید دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: اولین دوره سمینار دانشجویان داروسازی ایران در سال ۱۳۷۳برگزار شد. دو دوره این سمینار در سال ۹۴ و ۸۳ به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد. امسال سومین دوره‌ است که میزبان این سمینار هستیم. 

وی افزود: در سال گذشته به دلیل محدودیت‌های ناشی از پاندمی کرونا امکان برگزاری این سمینار را نداشتیم. ویژگی‌ خاص این دوره از سمینار این است که رابطه شرکت کنندگان و تیم علمی سمینار از ۶ ماه گذشته به صورت مداوم و در قالب پنل‌های مجازی، مدرسه زمستانی و لایوهای اینستاگرامی ادامه داشته است. مدرسه زمستانی داروسازی بالینی و مدرسه اقتصادی که با کمک دانشجویان و اساتید برگزار شد بسیار مورد استقبال قرار گرفت. امیدوارم دانشجویان بهره لازم را از کارگاه‌های این سمینار ببرند.

رئیس این سمینار ادامه داد: برگزاری این سمینار فرصت بسیار خوبی است تا نقش داروسازان را باز تعریف کنیم. بایستی بر روی سند خدمات سلامت دارویی کشور که در سال ۹۸ مورد تایید سازمان غذا و دارو قرار گرفت بیشتر کار کرد. اگر فقط فعالیت داروسازان را به وضعیت فعلی منوط کنیم در سال‌های آینده با مشکلاتی جدی روبرو خواهیم شد. تا سال۱۴۰۴حداقل ۲۰۰۰ داروساز مازاد خواهیم داشت. اگر نقش داروسازان را در بیمارستان‌ها، شرکت‌های پخش و تولیدی بازتعریف نکنیم مشکلات بسیار متعدد خواهند شد. حضور مسئولان وزارتخانه در این سمینار به بازتعریف نقش داروسازان در کشور کمک خواهد کرد.

۵۰ سالگی دانشکده داروسازی مشهد

ملائکه تشریح کرد: دانشکده داروسازی مشهد در سال ۱۳۵۰ تاسیس شده و امسال ۵۰ ساله می‌شود. در زمان افتتاح با نام دانشکده علوم دارویی و تغذیه آغاز به کار کرد. در سال ۱۳۹۵ در ساختمان جدید خود مستقر شد. در این دانشکده حدود ۱۸ هزار متر مربع فضای آموزشی وجود دارد. در دانشکده داروسازی درحال حاضر ۵۹ عضو هیات علمی و ۸۴۱ دانشجو در مقطع عمومی و تحصیلات تکمیلی داریم. با دارا بودن ۹ رشته آموزشی در ۹ رشته تخصصی دانشجوی ارشد و دکتری تربیت می‌کنیم. ۱۳ عضو دانشکده داروسازی جزو دانشمندان یک درصد پر استناد جهان هستند. این موضوع مایه افتخار ما است که بخش عمده‌ای از دانشمندان یک درصد پراستناد جهان در دانشکده داروسازی مشهد مشغول به فعالیت هستند. 

کسب رتبه اول کشور در شاخص کیو اس و شانگهای

رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: در شاخص تعداد مقالات و استنادات دارای رتبه دوم در کشور هستیم. در رتبه‌بندی کیو اس و شانگهای دانشکده داروسازی مشهد رتبه اول در کشور را دارد. براساس شاخص‌های آی اس آی از حیث مقالات رتبه ۷۵، از حیث تعداد استنادات رتبه ۹۷ و از حیث مقالات پر استناد رتبه ۶۳ را کسب کردیم. در حوزه فناوری و تولید محصولات نیز همکاران ما در دانشکده داروسازی بسیار فعال هستند. یکی از امتحانات مهم در دانشکده‌های داروسازی با نام امتحان جامع داروسازی، از دیدگاه ما یک امتحان صلاحیت حرفه‌ای است که همه دانشجویان موظف به شرکت و قبولی در آن هستند تا امکان ارتقاء آن‌ها فراهم شود. تا به امروز سه دوره از این آزمون برگزار شده است که در دو دوره اول قبولی ۱۰۰ درصد و رتبه اول را در کشور داشتیم. تعداد قابل قبولی از دانشجویان دانشکده داروسازی ما رتبه‌های خیلی خوبی در ۲.۵ درصد اولیه کشور کسب کردند. 

محمدعلی کیانی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در ادامه این مراسم اظهار کرد: دارو و صنعت دارو بحث بسیار مهمی در کل جهان است. مهم‌ترین بخش در دانشگاه علوم پزشکی بحث درمان است که مهم‌ترین مسیر برای آن دارو است. در زمان کرونا به وجود دارو و اهمیت آن بیشتر از هر زمان دیگر پی‌بردیم. بسیاری از بیماری‌ها با دارو درمان شدند که نگرانی بابت ابتلا به آن‌ها در سطح جامعه وجود ندارد. امروز تمامی دانشمندان جهان به دنبال یافتن یک دارو برای حل مشکل جامعه بشری در بحث کرونا هستند. 

وی افزود: یکی از موارد مهم در زمینه اهمیت دادن به دارو می‌توان به نگاه به سمت داخل و استفاده از پتانسیل‌های داخلی در زمینه مسائل مربوط به دارو در کشور اشاره کرد. باتوجه به اینکه این مهم در کشور ما به نوع استفاده‌ای که می‌توانیم از آن داشته باشیم می‌تواند یکی از مبانی و مباحث مهم در زمینه برنامه‌ریزی باشد. بحث مهم دیگر فرهنگ دارو است. شرایطی در سطح کشور ایجاد شده است که وقتی به استانداردهای جهانی نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که چقدر سرانه مصرف دارو در کشور می‌تواند متفاوت باشد. گروه فرهنگ‌ساز ما به خصوص جامعه‌شناسان نسبت به فرهنگ‌سازی‌ در مسائل مرتبط با بیمار و طبیب می‌توانند بسیار موثر واقع شوند. همچنین موضوع اقتصاد دارویی بحث بسیار مهمی بوده و دربرگیرنده هزینه‌هایی است که به کشور تحمیل می‌شود.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.