آذربایجان و ارمنستان حکمیت روسیه را قبول دارند

سیدمحمدرضا دماوندی در گفت وگو با خبرگزاری تاریخ ما در خصوص تحولات منطقه قفقاز به ویژه دیداری که قرار است الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان و پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در بروکسل داشته باشند، گفت: در واقع اتفاقات این منطقه به صورت پیوسته و با فراز و فرود وجود دارد.  به نظر می رسد دو طرف حکمیت روسیه را قبول دارند اما آذربایجان صراحتا این مسئله را تأیید نمی کند.

وی تصریح کرد: پاشینیان به عنوان نخست وزیر ارمنستان صراحتا به این موضوع اذعان دارد اما آذربایجان به این شکل اظهار نظر نمی کند اما با محوریت روسیه طرفین حرکت می کنند و این اتفاقات و تصمیماتی که روسیه می گیرد مورد توجه باکو هم است.

این کارشناس حوزه قفقاز همچنین بیان کرد: دیداری که در بروکسل انجام خواهد شد در این مقطع که طرفین رودررو گفت‌وگو خواهند کرد لزوما به نتیجه تعیین کننده و قاطع رسیدن دور از ذهن است اما نقش روسیه و خواسته آن در این گفت‌وگوها پررنگ تر خواهد بود.

دماوندی درباره رویکرد ایران نسبت به تحولات منطقه قفقاز نیز ابراز عقیده کرد: واقعیت داستان این است که ایران هنوز موضع مشخص و دقیقی ندارد و بخشی از مسئله را به زمان موکول کرده است در حالی که درباره یکسری از اتفاقات مانند مسائل ترانزیتی و همچنین اظهارات روسای جمهور آذربایجان و ترکیه که به هیچ وجه با منافع ملی ما سازگاری ندارد ایران باید موضع قاطع و مشخصی را ابراز کند.

این کارشناس حوزه قفقاز در ادامه اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران باید موضع گیری و تکلیف خود را به طور قاطع بیان کند در حالی که اگر کوتاهی صورت گیرد در آینده شاهد مسائل بغرنجی خواهیم بود.

وی معتقد است: سیاست خارجی ما متأسفانه نسبت به یکسری از موضوعاتی که پیرامون ما اتفاق می افتد مانند قفقاز جنوبی که کم اهمیت هم نیستند توجه کمتری دارد و مسئله اصلی به برجام معطوف شده است.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.