درمان ریشه دندان بدون عصب‌ کشی در مشهد

ترمیم دندان و ریشه دندان یکی از مهم‌ترین موارد در زمینه بهداشت دهان و سلامت دندان‌ها است. در بیشتر موارد، زمانی که صحبت از ترمیم دندان‌ها یا ریشه آنها می‌شود دندانپزشکان، عصب‌کشی را برای فرد تجویز می‌کنند. اما یقینا این سوال برای همه ایجاد شده که آیا ممکن است ترمیم دندان یا ریشه آن را بدون عصب کشی کردن آن نیز انجام داد؟ به همین خاطر، در این مطلب به بررسی پاسخ این سوال می‌پردازیم تا شما عزیزان بتوانید بهترین روش برای درمان ریشه دندان خود را بیابید.

images_1715956934_66476cc6831a3.png

چه زمانی دندان ما به عصب‌کشی نیاز دارد؟

هنگامی که دندان یا ریشه آن به طور قطعی نیازمند انجام عصب کشی یا روت کانال باشد، اگر این امر صورت نگیرد، حتی ممکن است پالپ دندان آسیب دیده و دچار التهاب یا آسیب جدی شود. مواقع لزوم برای انجام عصب کشی دندان عبارتند از:

پوسیدگی عمیق دندان

اگر پوسیدگی به قسمتی از سطح دندان دسترسی پیدا کند و به پالپ آن نزدیک شود، باعث التهاب پالپ دندان شده و بایستی که فرد نزد یک دندانپزشک حاذق عصب کشی انجام دهد. چراکه اگر دندانپزشک شما فردی ماهر باشد، از به وجود آمدن مشکلات احتمالی جلوگیری خواهد نمود و این فرآیند را به بهترین نحو ممکن انجام خواهد داد. به عنوان مثال، برای عصب کشی دندان در مشهد، بهتر است که نزد متخصصان کارآزموده  و کلینیک های ماهری همانند دندانپزشکی درسا و… انجام شود.

ترمیم‌های چند مرحله‌ای

در برخی از بیماران نیز ترمیم‌های چند مرحله‌ای انجام شده بر روی دندان‌ها و با استفاده نمودن از تعداد زیادی ترمیم دندانی، ممکن است که به پالپ دندان‌ها آسیب جدی وارد شده و مجبور به انجام عصب کشی باشند.

شکستگی دندان

در مواقعی شکستگی شدید دندان‌ها می‌تواند به پالپ دندان آسیب‌های جدی وارد کرده و دچار خرابی آن شود و در این صورت فرد باید عصب کشی انجام دهد.

بیماری‌های لثه و بافت‌های اطراف دندان

وجود بیماری‌هایی همچون التهاب داشتن لثه یا عفونت‌ در بافت‌های اطراف دندان می‌تواند به پالپ دندان منتقل شده و فرد را وادار به عصب کشی دندان کند.

ضربه شدید به دندان

اصابت ضربه شدید به دهان و دندان می‌تواند باعث ایجاد آسیب جدی به پالپ دندان شده و منجر به عصب کشی شود.

موارد ترمیم ریشه دندان بدون عصب کشی

علاوه بر مواردی که ذکر شد در نظر داشته باشید که برای درمان دندان و ریشه، همیشه به عصب کشی نیاز نداریم. به عنوان مثال در موارد زیر میتوان بدون عصب کشی،دندان را ترمیم کرد:

پوسیدگی سطحی

اگر دندان شما پوسیده باشد و این پوسیدگی به قسمتی از دندان دسترسی پیدا کند که به پالپ آن آسیبی وارد نشود، به احتمال زیادی عصب کشی نیاز نخواهد بود. در این موارد ترمیم سطحی دندان‌ها مثل کامپوزیت کفایت خواهد کرد.

شکستگی کوچک

در مواردی که دندان فرد کمی شکسته باشد و آسیب وارده آن چنان جدی نباشد، احتمالا عصب کشی لازم نباشد و با یک ترمیم معمولی، دندان یا ریشه بهبود یابند.

ترمیم‌های سطحی

در صورتی که دندان‌های شما فقط نیاز به یک ترمیم سطحی داشته باشند، عصب کشی از ضرورتی برخوردار نیست. برای مثال در مواقعی که فرد قصد دارد جایگزینی فیلینگ قدیمی انجام دهد نیازی به انجام عصب کشی نداریم.

ترمیم دندان‌های جلویی

دربیشتر بیماران، ترمیم و بهبود دندان‌های جلویی آنها با استفاده نمودن از ونیرها یا لمینیت‌ها انجام خواهد شد و فرد نیازی به عصب کشی ندارد.

مزایای ترمیم دندان بدون انجام عصب کشی

اگر بتوان بدون انجام عصب کشی یا روت کانال، به درمان ریشه دندان اقدام نمود، مزایایی به دنبال خواهد داشت که موارد زیر را شامل می‌شوند.

حفظ عصب دندان

ترمیم ریشه دندان بدون نیاز به عصب کشی آنها می‌تواند باعث حفظ بیشتر عصب دندان شود. این امر به معنای حفظ نمودن عملکرد طبیعی دندان و جلوگیری کردن از ایجاد مشکلات بیشتر آن خواهد شد.

کاهش خطر عفونت

عصب کشی یا روت کانال، در بعضی از موارد می‌تواند منجر به خطرات عفونت دهانی شود و سلامت دهان و دندان را مختل کند. با انجام ترمیم ساده دندان، بدون درمان کانال ریشه، خطرات احتمالی وجود عفونت به مقدار قابل توجهی کاهش می‌یابد.

صرف زمان کوتاه‌تر در مطب دندانپزشکی

ترمیم دندان‌ها بدون درمان کردن کانال ریشه و عصب کشی به طور معمول، به صرف زمان کمتری نسبت به عصب کشی نیاز خواهد داشت. به طبع این موضوع برای همه افراد و مخصوصا کسانی که تایم کافی ندارند، بسیار مهم خواهد بود.

images_1715956951_66476cd78f8ca.png

معایب احتمالی درمان ریشه بدون عصب کشی

درمان کردن ریشه دندان بدون عصب کشی با داشتن تمام مزایا خوب خود، ممکن است در برخی موارد یک سری مشکلات احتمالی ایجاد کند که در ادامه بررسی کرده‌ایم.

درد و حساسیت بیشتر

ترمیم دندان و ریشه بدون انجام عصب کشی ممکن است در بعضی از افراد باعث افزایش یافتن درد و حساسیت شود، چراکه عصب دندان حذف نشده و همچنان به تحریکات خارجی حساسیت نشان می‌دهد.

نیاز به ترمیم مجدد

اگر ترمیم ریشه دندانها بدون انجام عصب کشی، به درستی و به دست دندانپزشک ماهر انجام نشود، ممکن است که فرد در آینده ترمیم مجدد انجام دهد و حتی گاهی مجبور به انجام عصب کشی باشد. برای جلوگیری از این امر بهتر است که از همان ابتدا به یک دندانپزشک حاذق مراجعه کرده دچار این قبیل از مشکلات نشوید. برای درمان ریشه دندان در مشهد بهتر است که از ابتدا به یک متخصص ریشه مراجعه کنید تا به بهترین نحو، درمان ریشه دندان شما را انجام دهد.

محدودیت در برخی موارد

ترمیم کردن دندان‌ها بدون درمان کانال ریشه گاهی که عارضه‌های شدیدی در عصب دندان فرد موجود باشد، قابل اجرا نیست.

روش‌های درمان ریشه دندان بدون عصب کشی

ترمیم ریشه دندان بدون نیاز به انجام عصب کشی، بسته به وضعیت دهان و دندان فرد، می‌تواند به روش‌های متفاوتی انجام شود که موارد زیر را شامل می‌شوند.

ترمیم‌های ساده یا همان فیلینگ (پر کردن)

در صورتی که ترمیم ریشه یا دندان به علت پوسیدگی یا شکستگی انجام شود و آسیب به نواحی عمقی دندان نرسد، می‌توان از ترمیم‌های ساده همچون کامپوزیت (فیلینگ) استفاده نمود. این مواد به شکل مونومرهای مختلف ارائه شده و بعد از ترمیم، با استفاده از یک نور مخصوص تثبیت خواهند شد.

ترمیم‌های اینله و انله

اگر سطح آسیب به حدی باشد که نتوانیم از ترمیم‌های ساده استفاده کنیم، می‌توان از ترمیم‌هایی به نام اینله و انله استفاده کرد. این روش‌ها اصولی‌تر بوده به‌ترتیب بر روی سطح داخلی و بیرونی دندان‌ها قرار می‌گیرند.

ترمیم‌های پوسته‌ای (ونیر و لمینیت)

از این روش‌ها معمولا برای ترمیم دندان‌های جلویی استفاده می‌کنند. ونیرها (Veneers) و لمینیت‌ها (Laminates) ترمیم‌های به نسبت نازکی هستند که بر روی سطح دندان قرار گرفته و به دندان شما شکل و زیبایی خاصی می‌بخشند.

ترمیم‌های افزایشی (پل و ایمپلنت)

در صورتی که دندان شما به‌طور کامل از بین رفته باشد، می‌توان از ترمیم‌های افزایشی همچون پل یا ایمپلنت استفاده نمود. پل با استفاده نمودن از دندان‌های همسایه در مکان خالی قرار داده شده و ایمپلنت با قرار گرفتن یک پیچ ویژه تیتانیومی در استخوان فک، به عنوان ریشه مصنوعی دندان عمل می‌کند.

با وجود تمامی اوصاف و نکات ذکر شده بهتر است که برای درمان ریشه دندان بدون عصب کشی یا هر روش دیگر، با یک دندانپزشک مشورت کرده تا با کمک راهنمایی‌های او بهترین روش ترمیم برای وضعیت دندان شما تعیین شود.

نکات مهم بعد از ترمیم دندان

پس از انجام ترمیم ریشه و دندان بدون عصب کشی، بهتر است که تا چند روز از مصرف کردن غذاهای خیلی گرم و خنک پرهیز کنید. همچنین حتما رعایت بهداشت دهان و دندان و استفاده از محافظ دهانی را در نظز بگیرید.

نتیجه‌گیری

ترمیم ریشه بدون عصب کشی گزینه‌ای امن و موثر برای حفظ نمودن دندان‌های آسیب‌دیده است. شما نیز با در نظر گرفتن مزایا و معایب ذکر شده این روش و همچنین مشاوره با دندانپزشک، می‌توانید تصمیم بهتری در رابطه با ترمیم ریشه و دندان خود داشته باشید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها