سهم اعتبار شهرستان‌ها بین مرکزنشینان تقسیم می‌شود

محمد ناصری امروز در انجمن هنرهای نمایشی شهرستان کاشمر در جمع اصحاب فرهنگ و هنر افزود: اعتبار سالانه اداره فرهنگ و ارشاد کاشمر باوجود اینکه هشت انجمن وابسته داشته و باید پاسخگوی مطالبات مردم از نظر فرهنگی، هنری و اجتماعی باشد، ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است که بخشی از آن هم زمان ثبت سندهای تخصیص اعتبار کسر می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت بیمه‌های مستمری بگیران و پیشکسوتان هنرمند در این شهرستان اظهار کرد: بر اساس قانون تامین اجتماعی هنرمندان زیر ۴۵ سال می‌توانند بیمه شوند و باقی هنرمندان هم برای اینکه بتوانند از حمایت‌ها برخوردار باشند، باید به عنوان پیشکسوت بیمه شوند.

این پیشکسوت هنرهای نمایشی با بیان اینکه در حال حاضر میزان کمک به یک هنرمند تنها ۲۵۰ هزار تومان است، تصریح کرد: هنرمندی که پا به سن گذاشته و کار دیگری نمی‌تواند انجام دهد و فرزندان بزرگ دارد، چگونه با ۲۵۰ هزار تومان می‌تواند امرار معاش کند. به نظر من در صورتی که اداره فرهنگ و ارشاد کاشمر مستمری‌بگیران هنرمند را رها کند تا به کمیته امداد معرفی شوند، آنان به مراتب وضعیت بهتری خواهند داشت.

ناصری اظهار کرد: اگر چه برای اینکه هنرمندان بیمه تکمیلی شوند، باید سالانه یک میلیون تومان حق بیمه پرداخت کنند اما نمی‌دانیم در صندوق هنرمندان چه رانتی وجود دارد که ابتدا باید تمام هنرمندان نسخه‌های پزشکی را در سامانه مربوطه ثبت کنند تا پس از بررسی و تائید، هزینه‌های درمانی را به آنان پرداخت کنند. این در حالی است که بارها شده که بعد از ۶ ماه به هنرمند پیام می‌دهند نسخه شما مشکل دارد و هیچ پرداختی برای وی صورت نمی‌گیرد.

وی که به نمایندگی از هنرمندان رشته‌های مختلف سخن می‌گفت به مشکلات پیش روی انجمن موسیقی نیز اشاره کرد و گفت: نمی‌دانیم بالاخره در نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌خواهیم انجمن موسیقی داشته باشیم یا خیر چون من که ۳۰ سال در معاونت هنری اداره حضور داشتم، هنوز نمی‌دانم تکلیف این موضوع چیست؛ زمانی از این موضوع حمایت می‌شود و زمانی هم آن را می‌کوبند.

این هنرمند پیشکسوت افزود: اگر چه موسیقی بومی مربوط به فرهنگ، تاریخ و ارزش‌های ماست اما زمان اجرای آثار مشکلات خاص برخی سخت‌گیری‌ها موجب خانه‌نشینی پیشکسوتان می‌شود. هر چند باید تصمیماتی اتخاذ کنند تا کنسرت موسیقی با شرایط منطقه اجرا شود اما اگر مجوزی هم می‌دهند، در زمان اجرا مشکلات بسیار برایشان به وجود می‌آید و بعضاً لغو می‌شوند.

معاون پیشین هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشمر مطرح کرد: می‌طلبد قانون‌گذار مانند شورای نظارت برای نمایش قانونی هم برای موسیقی تعریف کند تا دیگر شاهد چنین مشکلاتی نباشیم.

وی در ادامه به مشکلات پیش روی انجمن خوشنویسان اشاره و تصریح کرد: هرچند هیات امناء در انجمن خوشنویسان تهران شکل گرفته ولی معاونت فرهنگی و هنری وزارت ارشاد هیچ دستورالعملی در این خصوص صادر نمی‌کند.

وی عنوان کرد: باوجود اینکه انجمن خوشنویسان شهرستان‌ به دانش‌آموز آموزش می‌دهد و از تمامی اساتید و امکانات همین منطقه استفاده می‌شود اما وقتی که برای تعیین سطح باید امتحان گرفته شود ۶۰ درصد اعتبار جذب شده را انجمن خوشنویسان تهران می‌گیرد و کسی هم جوابگوی این مشکل نیست و نمی‌دانیم این پول‌ها به کجا می‌رود.

وی ادامه داد: بالغ‌بر ۱۵ سال است که اساس هیات امنا هنرهای تجسمی در تهران برچیده شده و هنرمندان این رشته برای بیمه و برپایی نمایشگاه نمی‌دانند به کجا مراجعه کنند، انجمن هنرهای تجسمی در ادارات کدخدا منشی اداره می‌شود و هیچ جایگاهی در تهران ندارند.

ناصری از شعر و ادب به عنوان مظلوم‌ترین انجمن در پیکره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نام برد و گفت: جز در برخی مناسبت‌های خاص هیچ حمایتی از آن‌ها نمی‌شود.

وی در پایان در خصوص انجمن نمایش تصریح کرد: نمایش تنها هنری است که در آن تمامی هنرها تجمیع شده و با توجه به اینکه از طریق تئاتر امرار معاش می‌کنند می‌طلبد بیشتر مورد حمایت قرار بگیرند.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.