ایران می‌تواند تأمین کننده انرژی کشورهای عضو اکو باشد

سیدرضا صدرالحسینی در گفت و گو با خبرگزاری تاریخ ما درباره حضور ایران در اجلاس اکو که در ترکمنستان برگزار می شود، گفت: با توجه به نقش اکو در پیشرفت و توسعه کشورهای عضو و اینکه این سازمان پس از سه سال نخستین جلسه حضوری را برگزار می کند و همچنین با توجه به اینکه سیاست خارجی ایران تعمیق ارتباط با همسایگان به ویژه در ابعاد اقتصادی می باشد قطعا حضور رئیس جمهور کشورمان در این اجلاس می تواند برای منطقه و اعضای اکو و همچنین ایران با اهمیت باشد.

وی تصریح کرد: اجلاس اکو همزمان با نشست وین برگزار می شود و نشان دهنده این است که ایران علیرغم فشارهای مضاعف در حوزه سیاسی از سوی آمریکا برای منزوی کردن ایران، توانسته موفق باشد و سیاست های آن ها به شکست انجامیده است.

این کارشناس مسائل منطقه خاطر نشان کرد: ایران به عنوان بازیگر و نقش آفرین موثر در اجلاس های منطقه ای و بین المللی شرکت می کند، مانند آنچه که ما از حضور ایران در اجلاس شانگهای دیدیم که توانست این موضوع را به اثبات برساند. اجلاس اکو هم یکی از مهمترین اجلاس های اقتصادی منطقه است.

وی درباره راهکارها و پیشنهادهای ایران به اعضای اکو گفت: با توجه به توانمندی های اقتصادی که ایران دارد می تواند نقش جدی را در توانمندی و تأمین انرژی کشورهای عضو ایفا کند و از نظر موقعیت ژئوپلیتیکی ایران در مباحث اقتصادی هم از اهمیت قابل توجهی برخوردار است و از همه این مزیت ها ایران می تواند برای پیشرفت اعضای اکو استفاده کند.

صدرالحسینی افزود: تولیدات و بازار جمهوری اسلامی ایران از مزایای کشورمان در بین کشورهای عضو اکو است وواقعیت این است که مسئله توسعه اقتصادی یکی از اصول اصلی این سازمان به شمار می رود و ایران می تواند در این ارتباط از آبراه ها، از مسیر زمینی و راه آهن و همچنین مسیر دریایی برای پیشرفت اکو استفاده کند.

این کارشناس مسائل منطقه تأمین انرژی کشورهای عضو اکو را یکی از مهمترین پیشنهاداتی دانست که ایران می تواند مطرح کند و گفت: ایران با توجه به توانمندی نیروی انسانی که دارد می تواند به کشورهای در حال توسعه در اکو هم از این توانمندی استفاده کند و نیروهای متخصص ایرانی می توانند کمک خوبی برای حل مسائل اقتصادی کشورهای عضو باشند.

وی در پایان گفت: در واقع توانمندی آموزش های تخصصی نیروهای ایرانی از جمله در حوزه های فنی مهندسی و پزشکی برای کشورهای در حال توسعه قطعا دارای اهمیت است و پیشنهاد گسترش روابط علمی و آموزشی در این اجلاس می تواند مورد استقبال قرار گیرد.

این کارشناس مسائل منطقه افزود: بعد دیگر این سفر حضور در نشست سران اکو بعنوان یکی از مهم‌ترین سازمان‌های اقتصادی منطقه است که با ۱۰ عضو، حدود ۴۸۰ میلیون نفر جمعیت و ۸٬۶۲۰٬۶۹۷ کیلومتر مربع وسعت، امکانات نفت، گاز و صنعت زیادی در اختیار دارد. 

صدرالحسینی همچنین اظهار داشت : حل بحران تحمیلی اشغالگران به افغانستان که میلیون‌ها آواره جدید بر جای گذاشته و تاثیرات مخربی بر منطقه دارد با همگرایی همسایگان از جمله در قالب اکو و شانگهای امری ضروری است. 

وی در پایان گفت : حضور در نشست سران اکو پس از نشست شانگهای نشانه‌ای از نقش‌آفرینی ایران در معادلات منطقه و گامی مهم برای بی‌اثر کردن تحریم‌هاست.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.