سهم ۱.۵ درصدی استان زنجان از درآمد موقوفات کشور

حجت‌الاسلام مختار کرمی در گفت‌وگو با خبرگزاری تاریخ ما، اظهار کرد: ۱.۵ درصد درآمد موقوفات کشور از طریق استان زنجان می‌شود، درآمد موقوفات در شش ماهه نخست امسال بیش از ۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بوده که این رقم در مدت مشابه سال ۹۹ حدود ۴,۵ میلیارد تومان ثبت شده است.

وی ادامه داد: همچنین درآمد بقاع متبرکه نیز با افزایش ۲ میلیارد تومانی از ۷ میلیارد تومان از نیمه نخست پارسال به ۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیارد تومان در شش ماهه امسال رسیده است. تلاش می‌شود با احیای موقوفات و ایجاد طرح‌های اقتصادی بهره‌وری و درآمد افزایش یابد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان تصریح کرد: بر اساس بخشنامه سازمان اوقاف و امور خیریه ۵۰ درصد از درآمد موقوفات به حفظ عین موقوفه اختصاص می‌یابد. درآمد موقوفات برای کارهای عمرانی، کارهای مدیریتی و اجرای نیت هزینه می‌شود. با حفظ عین موقوفه، سرمایه‌گذاری برای ارتقای بهره‌وری و افزایش درآمدها در دستور کار قرار می‌گیرد.

این مسئول یادآور شد: متأسفانه حمایت از سرمایه‌گذاری برای موقوفات در استان زنجان مناسب نیست و با موانع بسیاری روبه‌رو هستیم. به عنوان مثال برای پروژه زیتون‌کاری ۲۸۰ هکتاری روستای ته‌دره طارم تاکنون ۳۰ میلیارد تومان هزینه شده، بیش از ۱۰ میلیارد تومان منابع برای ادامه پروژه موجود است. بیش از میلیاردها تومان از بیت‌المال در خاک خوابیده و تکمیل آن برای با موانعی مواجه شده که بخشی از آن مردم منطقه هستند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان عنوان کرد: از ابتدای امسال ۱۱ وقف در استان ثبت شده و امیدوارم با کمک رسانه‌ها بتوانیم مردم را به توسعه وقف تشویق کنیم؛ چراکه ثمرات این کار خیر برای همیشه باقی می‌ماند و نسل‌های مختلف از برکات آن بهره‌مند می‌شوند.

وی با اشاره به تنوع نیات موقوفات ابراز کرد: در استان زنجان بخش قابل توجه موقوفات با نیت عزاداری سیدالشهدا (ع) و تعزیه‌داری وقف شده و اوقاف و امور خیریه در طرح تحول جدید قصد دارد در حوزه‌های دانش‌بنیان، نانوتکنولوژی، اصلاح بذر محصولات کشاورزی و سایر موارد با چند دانشگاه وارد عمل شود.

کرمی با اشاره به اینکه موضوعاتی مثل اشتغال، ازدواج، دارو و درمان، تأمین مسکن و فعالیت‌های دانش‌بنیان از نیازهای روز برای ایجاد وقف‌های جدید است، بیان کرد: مسئولان ادارات اوقاف و کارشناسان به افرادی که قصد وقف دارند مشاوره‌هایی را در راستای بهره‌وری بیشتر موقوفات ارائه می‌دهند.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.