سقف دوپوش ایوان ستون‌دار در باغ‌موزه چهلستون اصفهان مرمت می‌شود

به گزارش «تاریخ ما» به نقل از میراث‌آریابه‌نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان؛ صبح امروز 9 تیرماه فریدون الله‌یاری مدیرکل میراث‌فرهنگی استان با اعلام این خبر گفت: «این عملیات که شامل پاک‌سازی و استحکام‌بخشی است با توجه به فرسودگی‌های به وجود آمده در سقف دوپوش ایوان کاخ چهلستون انجام می‌شود.»

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان گفت: «پس از برچیدن سقف چوبی موجود در این قست از بنا، روی سقف و قسمت پشت گره چینی ها از فضولات پرنده ها پاکسازی خواهد شد.»

او وی در گفتگو با تاریخ ما تصریح کرد: «بر طرف شدن انحنا و جابجایی گره چینی ها و استحکام تیرها و قسمت فرسوده و در نهایت تخته کوبی دوباره در این قست از دیگر اقدامات مرمتی در سقف دوپوش ایوان کاخ چهلستون خواهد بود.»

به گفته مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان قرار است عملیات برداشتن تخته ها، پاکسازی، برطرف نمودن مشکلات ایجاد شده، استحکام بخشی و نهایتا تخته کوبی دوپوش چهلستون در طی 3 ماه تا پایان نیمه اول سال 1397 صورت گیرد.

کاخ چهلستون که بالغ بر ۶۷هزار متر چمربع مساحت دارد، در دوره شاه عباس اول احداث آن آغاز شد و در وسط آن عمارتی ساخته شده بود. شاه عباس اول، کوشکی درمیان باغ بنا نهاد که این کوشک هسته اولیه کاخ را تشکیل داد که تالار میانی کاخ چهل ستون و غرفه‌های چهار گوشه آن را در بر می‌گرفت. در سلطنت شاه عباس دوم، ساختمان تکمیل شد و در ساختمان موجود مرکزی، تغییرات کلی داده شده ‌است و تالار آینه، تالار ۲۰ ستون، دو اتاق بزرگ شمالی و جنوبی تالار آینه، ایوانهای طرفین سالن پادشاهی و حوض بزرگ مقابل تالار با تمام تزیینات نقاشی و آئینه کاری و کاشی کاری دیوارها و سقفها افزوده شده‌است. تالار مرکزی کاخ که اختصاص به میهمانان خارجی و شخصیت‌های کشورهای دیگر داشت حاوی نقاشی‌هایی است که وقایع تاریخی دوران‌های مختلف را بیان می‌دارند. این سالن با شکوه که بر گنبدی منقوش استوار است با لچکی‌های رنگارنگ و طرح‌های طلایی و شفاف از شاهکارهای هنری آن عصر محسوب می‌شوند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.