ساختمان «مارکوف» قابلیت تبدیل به موزه کشاورزی را دارد

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، فخرالدین صابری ظهر چهارشنبه در جلسه‌ای مشترک با مدیریت دانشکده پردیس کشاورزی، با اشاره به اهمیت این دانشکده به لحاظ طبیعی و تاریخی و لزوم ایجاد یک سازوکار به‌منظور فراهم کردن بستری برای بازدید عموم  مردم از این مجموعه و همچنین کاخ سلیمانیه، اظهار کرد: دانشکده پردیس کشاورزی دانشگاه تهران واقع در کرج با توجه به ظرفیت‌های بالای فرهنگی و طبیعی و با در نظر گرفتن قدمت ۱۱۸ ساله برای سازمان میراث فرهنگی بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به‌قرار گرفتن سه اثر مهم و قابل اشاره کاخ سلیمانیه، ساختمان مارکوف و ساختمان موزه جانورشناسی در این دانشکده، اضافه کرد: میراث فرهنگی استان در خصوص راه‌اندازی موزه، نحوه بهره‌برداری از آن و همچنین مرمت و احیای آثار تاریخی می‌تواند در کنار دانشکده کشاورزی به ایفای نقش نظارتی بپردازد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز تأکید کرد: ساختمان مارکوف قابلیت تبدیل‌شدن به یک موزه جامع ادوات کشاورزی را دارد و میراث فرهنگی استان آمادگی دارد مقدمات این مهم را فراهم کند.

باغ گیاه‌شناسی پردیس کشاورزی می‌تواند به‌عنوان موزه گیاه‌شناسی مورد بهره‌برداری قرار بگیردصابری بابیان این نکته که پردیس کشاورزی به لحاظ گیاه‌شناسی نه‌تنها در کشور بلکه در خاورمیانه جزو اولین‌هاست، گفت :باغ گیاه‌شناسی پردیس کشاورزی می‌تواند به‌عنوان موزه گیاه‌شناسی مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: شکی نیست مجموعه پردیس کشاورزی با قرار گرفتن در مجاورت کاخ سلیمانیه کرج و قرابتی که این دو باهم دارند بایستی به‌صورت مشترک مورد بازدید عموم قرار گیرند ولی با یک برنامه‌ریزی دقیق و ایجاد سازوکار مناسب می‌توان این کار را انجام داد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز با اشاره به پراکندگی ظرفیت‌های موجود در پردیس کشاورزی و کاخ سلیمانیه، افزود: اگر جاذبه‌های تاریخی و طبیعی پردیس کشاورزی و کاخ سلیمانیه را یک سایت در نظر بگیریم این سایت پراکندگی زیادی دارد و البته برای بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها بایستی در سایت پلان پردیس کشاورزی به‌عنوان یک موزه جامع بازنگری صورت پذیرد که با موافقت مدیریت مجموعه این امکان وجود دارد.

احیای چهارباغ در کاخ سلیمانیه کرج

صابری اضافه کرد: کاخ سلیمانیه کرج به‌واسطه قرار گرفتن تنها نقاشی کشیده شده توسط آقا محمدخان قاجار مؤسس سلسله قاجار حائز اهمیت بوده تا آنجایی که این کاخ را به‌عنوان موزه تخصصی نقاشی دوره قاجار مطرح کرده است ما از تمامی موزه‌های کشور اشیایی که قابلیت نمایش در این موزه رادارند جمع‌آوری کرده‌ایم که پس از طی مراحل قانونی در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

وی افزود: طی مطالعات و پژوهش‌های انجام‌گرفته توسط اداره کل میراث فرهنگی استان در ضلع شمالی کاخ سلیمانیه یک چهارباغ زیبا وجود داشته است که متأسفانه در دوره پهلوی از بین رفته البته با همکاری و مساعدت مدیریت پردیس کشاورزی می‌توان این چهارباغ را احیا کرد و به بهترین شکل مورد بهره‌برداری قرارداد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز گفت: البته در مورد تمامی موضوعات مطرح‌شده باید اضافه کرد که ایجاد مراکز رفاهی ازجمله رستوران کافی‌شاپ و غیره که جزو ملزومات تأسیسات گردشگری است برای رفاه حال بازدیدکنندگان از این مجموعه امری بدیهی است که باید موردتوجه و مطالعه قرار گیرد.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.