جاسیندا آردرن: جهان باید درباره نژادپرستی صحبت کند

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نقل از خبرگزاری رویترز، جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: جهان نیاز دارد که این گفت‌وگوها را داشته باشد. پس از حمله ۲۰۱۹، نیوزیلند برای برقراری نظم تلاش کرد. بیان این حرف منصفانه نیست که چون مهاجم از استرالیا آمده بود، نیوزیلندی‌ها دیگر هیچ مسوولیتی ندارند.

در ۱۵ مارس ۲۰۱۹ یک استرالیایی به نام “برنتون تارنت” که به تسلیحات نیمه اتوماتیک مسلح بود، به نمازگزاران مسلمان در دو مسجد حمله کرد و جان ۵۱ تن را گرفت و ده‌ها تن دیگر را مجروح کرد.

تارنت اندکی پیش از حملاتش یک مانیفست نژادپرستانه منتشر کرد و تیراندازی مرگبار خودش را به صورت زنده در فیسبوک پخش کرد. این حملات بحثی را در جهان درباره تهدید برترپنداری سفیدپوستی به جریان انداخت.

نخست وزیر نیوزیلند تاکید کرد: اعضای جامعه مسلمان ما پیش از آن حمله هم در اینجا در جوامع خودشان نوعی نژادپرستی وحشتناک را تجربه می‌کردند. تک تک رهبران جهان مسوولیت دارند چون صدای آنها در هر زمان و مکان پخش می‌شود. کشورها باید این را مدنظر بگیرند.

آردرن سال گذشته پس از آنکه مشخص شد آژانس‌های امنیتی کشورش پیش از این حمله عمدتا روی تهدید “تروریسم اسلامی” تمرکز داشته‌اند، عذرخواهی کرد.

نخست‌وزیر نیوزیلند در پاسخ به این پرسش که آیا این کشور به نسبت دو سال پیش مکان امن‌تری برای مسلمانان شده است، گفت: من کسی نیستم که باید به آن پاسخ بدهم، تنها جامعه مسلمان می‌توانند درباره آن اظهارنظر کنند. ولی اکنون می‌توانم بگویم که هنوز کارهایی برای انجام دادن باقی مانده است.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.