بیانیه مشترک آمریکا و ژاپن درباره چین در نشست دو جانبه

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نقل از خبرگزاری کیودو، در بیانیه مشترک لوید آستین و  آنتونی بلینکن، وزرای دفاع و خارجه آمریکا و همتایان ژاپنی‌شان آمده است: ایالات متحده و ژاپن همچنان مخالف هرگونه اقدام یکجانبه با هدف تغییر موقعیت کنونی یا تضعیف کننده حکمرانی دولت توکیو بر این جزایر مورد مناقشه است.

بلینکن و آستین در نخستین سفر برون مرزی خود به ژاپن رفته‌اند تا با توشیمیتسو موته گی و نوبو کیشی، وزرای خارجه و دفاع این کشور دیدار کنند.

این یک بیانیه مشترک بی سابقه از سوی دو کشور با محوریت چین است؛ نشانه‌ای که توکیو و واشنگتن سطح هشدار را درباره تهدیدهای نظامی و اقتصادی چین افزایش داده‌اند و درباره نقض‌های حقوق بشری در چین نیز گفتگو کردند.

قانون گارد ساحلی اول فوریه از سوی چین اجرایی شده و این نگرانی را برای ژاپن ایجاد کرده، چون گارد ساحلی چین مکررا به آب‌های ژاپن در حوالی این جزایر مورد مناقشه وارد شده و تلاش کرده‌اند تا کنترل ژاپن را بر این جزایر تضعیف کنند.

در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: ژاپن و آمریکا بار دیگر بر مخالفت خود با ادعای غیر قانونی چین درباره مالکیت این جزایر و فعالیت‌هایش در دریای چین جنوبی تاکید کردند.

در این گفتگوی دو جانبه، وزرای دو کشور نگرانی خود را درباره نقض‌های حقوق بشری در هنگ کنگ و منطقه سینکیانگ با اقلیت مسلمان اویغور هم ابراز داشته و بر تعهد خود بر خلع سلاح اتمی کره شمالی تاکید کرده و به پیونگ یانگ تاکید کردند تا از الزامات و تعهدات قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل تبعیت کند.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.