چین، روسیه و افغانستان محورهای دیدار وزیر خارجه آمریکا با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نقل از خبرگزاری رویترز، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر یک درک مشترک مبنی بر اینکه روابط با چین چند وجهی است و شامل عناصر همکاری، رقابت و دشمنی نظام مند می باشد، اذعان کردند.

در این بیانیه مشترک آمده است: آنها همچنین در خصوص موضوعاتی از جمله عمل متقابل، مسائل اقتصادی، انعطاف‌پذیری، حقوق بشر، امنیت، چند جانبه گرایی و تغییر آب و هوا همکاری خواهند کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است: بلینکن و بورل تایید کردند که دموکراسی چند جانبه معتبر، حفاظت از حقوق بشر و تبعیت از قوانین بین المللی از ثبات و امنیت در منطقه اقیانوس آرام – هند حمایت می کند.

براساس این بیانیه، هدف هر دو طرف همکاری برای ارتقا مسیرهای تامین دریایی و زنجیره‌های تامین امن، آزاد و پایدار است و برای تعمیق همکاری ها با شرکای همفکر در جایی که رویکردها و منافع مشترکی وجود دارند، تلاش می‌کنند.

بلینکن و بورل همچنین گفتند به “رفتار چالش برانگیز روسیه از جمله اقدامات تهاجمی کنونی اش علیه اوکراین و گرجستان، تهدیدات ترکیبی همچون ارائه اطلاعات غلط، مداخله در روندهای انتخاباتی، فعالیت سایبری مخرب و استقرارهای نظامی‌اش رسیدگی خواهند کرد.”

این دو مقام ارشد در جریان نشست شان در بروکسل نسبت به همکاری با یکدیگر در توزیع جهانی واکسن های موثر و ایمن ویروس کرونا و تضمین اینکه آنها برای پاندمی های آتی آماده هستند، متعهد شدند.

این دو دیپلمات ارشد همچنین درباره همکاری در خصوص اقدامات مربوط به تغییر آب و هوا، پرونده ایران و ترکیه گفت وگو کردند.

در این بیانیه مشترک آمده است: آمریکا و اتحادیه اروپا با افزایش تلاش ها برای پیشبرد روند صلح افغانستان موافقت کردند.

براساس این بیانیه آمریکا و اتحادیه اروپا به همراه شرکای کلیدی‌شان قصد دارند همکاری های خود در خصوص افغانستان را افزایش دهند تا روند صلح را پیش ببرند و ثبات و رفاه بلند مدت در این کشور را تضمین کنند.

بلینکن پس از این دیدار در بروکسل به خبرنگاران گفت: من با بورل درباره نگرانی های مشترک مان نسبت به اقدامات تهاجمی روسیه به ویژه نسبت به همسایگانش صحبت کردیم.

وی افزود: آمریکا و اتحادیه اروپا با از سرگیری مذاکرات در سطح مقامات عالی رتبه در خصوص چین موافقت کردند.

وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد: ما می دانیم که وقتی با یکدیگر همکاری کنیم و رویکردهایمان را هماهنگ کنیم می توانیم به طور موثرتری به پکن نزدیک شویم.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.