رئیس جمهور چین احکام اصلاح نظام انتخاباتی هنگ کنگ را امضا کرد/استقبال کری لام

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، بر اساس این گزارش، کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین در طی دو روز نشست که از روز دوشنبه آغاز شد، طرح اصلاح نظام انتخاباتی هنگ کنگ از جمله در قبال رویه های مربوط به انتخاب رئیس این منطقه، تشکیل شورای قانونگذاری هنگ کنگ و همچنین فرآیندهای رای گیری را تصویب کرد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، این طرح که اوایل مارس پیشنهاد شد،‌ مواردی شامل افزایش اعضای کمیته انتخابات هنگ کنگ از ۱۲۰۰ نفر به ۱۵۰۰ عضو به نحوی که شامل قانونگذاران، تکنوکراتها،‌بانکداران، نمایندگان صنایع و رهبران سازمانهای مردمی و مذهبی نیز شود در بر می گیرد.

همچنین این کمیته اجازه پیدا خواهد کرد که نه فقط رئیس اجرایی را انتخاب کند بلکه همچنین قانونگذاران را نیز معرفی کرده و برخی از قانونگذاران را انتخاب کند. شورای قانونگذاری هنگ کنگ نیز قرار است شاهد افزایش تعداد قانونگذارانش از ۷۰ نفر به ۹۰ نفر باشد.

به گزارش اسپوتنیک، بر این اساس همچنین رئیس این منطقه اداری ویژه از طریق رای مخفی و در حالی که هر انتخابگر یک رای دارد،‌ تعیین خواهد شد و برای پیروز شدن، یک کاندیدا باید بیش از نیمی از آرا را کسب کند.

با نهایی ساختن این تغییرات از سوی رهبر چین، این اصلاحیه ها از روز چهارشنبه اجرایی خواهند شد.

به دنبال اعلام این خبر، کری لام، رئیس اجرایی هنگ کنگ از تصمیم مقامات چین برای تصویب اصلاحات نظام انتخاباتی منطقه تحت امرش استقبال کرده و این اتفاق را راهی در جهت حفظ اصل “یک کشور، دو نظام” دانست.

کری لام در بیانیه خود تصریح کرد: من و تیم حاکم در دولت منطقه اداری ویژه هنگ کنگ از اصلاح ضمایم قانون اساسی هنگ کنگ و تصویب آنها از سوی کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین شدیدا حمایت می کنیم. این اصلاحیه ها موجب ارتقای نظام انتخابات منطقه اداری ویژه هنگ کنگ شده و به این ترتیب یک ساختار سیاسی حافظ اصل “یک کشور، دو نظام” را ایجاد می کنند.

به گفته رئیس اجرایی هنگ کنگ، این اصلاحات همچنین منجر به ایجاد ساختار سیاسی بازتاب دهنده وضعیت واقعی در این دولتشهر خودمختار و اجرای اصل “مدیریت میهن پرستان در هنگ کنگ” می شود.

کری لام تاکید کرد: من و دولت منطقه اداری ویژه هنگ کنگ از هیچ تلاشی برای پیشبرد اصلاحیه های لازم در قوانین انتخاباتی محلی مطابق با ضمایم اصلاح شده یک و دو دریغ نخواهیم کرد.  ما در سطحی وسیع موضوعات را به مردم توضیح خواهیم داد به نحوی که تعداد هر چه بیشتری از مردم ضرورت و فوریت اعمال این بهبودها در نظام انتخاباتی را تصدیق کرده و از آنها حمایت کنند.

این مقام ارشد هنگ کنگ در عین حال متعهد به پیشبرد “اداره متعهدانه هنگ کنگ” مطابق با حاکمیت قانون و تداوم حراست از حاکمیت، امنیت و منافع مربوط به توسعه ملی و حفظ ثبات در هنگ کنگ شد.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.