درخواست پنتاگون از وزیر دفاع ترکیه برای نگه نداشتن سامانه‌های روسی اس-۴۰۰

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما به نقل از اسپوتنیک، طبق این اطلاعیه، آستین و آکار در مورد بی‌ثباتی در جناح‌های شرقی و جنوبی ناتو، از جمله چالش‌هایی که از سمت روسیه وجود دارد، صحبت کرده‌اند. وزیر دفاع آمریکا اهمیت کار برای تقویت همکاری دو ارتش آمریکا و ترکیه را یادآور شده و از ترکیه خواسته سامانه پدافند موشکی اس-۴۰۰ ساخت روسیه را نگه ندارد.

خرید سامانه‌های اس-۴۰۰ توسط آنکارا، از ژوئیه ۲۰۱۹ به نقطه اختلافی در روابط آمریکا-ترکیه تبدیل شده است. واشنگتن از آنکارا خواسته این معامله را فسخ کند و تهدید کرده تحویل جنگنده‌های اف-۳۵ را لغو می‌کند. آنکارا تاکنون، حتی با وجود تحریم‌های بخش دفاعی خود که در دسامبر ۲۰۲۰ اعمال شد، به مقاومت پرداخته و در حال مذاکره با روسیه برای تحویل محموله دوم سامانه‌های اس-۴۰۰ است.

بنا بر اطلاعیه پنتاگون، آستین از آکار بابت نقش ترکیه در مأموریت پشتیبانی قاطع در افغانستان و حمایت این کشور از روند جاری صلح، تشکر کرد.

طبق اطلاعیه پنتاگون، دو مقام همچنین در مورد پیشرفت‌های مثبت دیپلماتیک و تلاش‌ها برای کاهش تنش در مدیترانه شرقی صحبت کردند؛ جایی که آستین از مذاکرات اکتشافی جاری بین ترکیه و یونان، دو متحد ناتو و تعهد هر دو دولت به این فرآیند، استقبال کرده بود. وزیر دفاع آمریکا بر همکاری بین متحدان و شرکا در دریای سیاه، از جمله رزمایش‌های اخیر که ناوهای “یواس‌اس مونترِی”، “یواس‌اس توماس هاندر” و دارایی‌های دریایی ترکیه را شامل می‌شد، نیز تأکید کرد.

مقامات ترکیه پیش‌تر به اسپوتنیک گفته بودند که موضع آنکارا در استفاده از سامانه‌های پدافند هوایی روسی اس-۴۰۰، تغییری نکرده است: “ترکیه برای این مورد احتیاجی به مجوز آمریکا ندارد.” به گفته سخنگوی کمیته پارلمانی دفاع، ترکیه تصمیم خود در مورد اس-۴۰۰‌ را مدت‌ها پیش گرفته و از این تصمیم عقب‌نشینی نمی‌کند.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.