الشرق الاوسط انگشت اتهام را به سمت باسیل گرفت/ فرانسه درباره لبنان از در تهدید وارد شد

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، یک منبع سیاسی اعلام کرد، ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه به نیابت از اتحادیه اروپا، آمریکا، انگلیس و تعدادی از کشورهای عربی به تحریم کسانی تهدید کرده که در روند تشکیل دولت لبنان کارشکنی کنند.

این منبع مدعی‌ است، جبران باسیل، رئیس جریان آزاد ملی همچنان در تشکیل دولت کارشکنی کرده و به گونه‌ای برخورد می‌کند که گویی به این تهدیدات توجهی ندارد. این درحالی است که واشنگتن وی و تعدادی دیگر از وزرای سابق و نمایندگان کنونی را تحریم کرده است.

این منبع اعلام کرد، حزب‌الله و میانجیگران دیگر از باسیل خواسته‌اند شروطی را که در روند تشکیل دولت مانع ایجاد می‌کند، کنار بگذارد اما وی همچنان موضع سفت و سخت خود را حفظ کرده است. میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان نیز موضع نرمی را درباره یک‌سوم تعیین کننده در دولت (وزارتخانه‌های مهم) یا همان یک سوم ضامن اتخاذ کرده است. اما صرف نظر کردن وی از این یک سوم ضامن تا زمانی که باسیل شروط خود را کنار نگذارد کافی نیست.

این منبع اعلام کرد، سعد حریری، نخست‌وزیر مکلف لبنان که اخیرا به امارات سفر کرده، همچنان با نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان در ارتباط است. بری هیچ گامی اتخاذ نکرده است تا دولت را از بحرانی که آن را محاصره کرده نجات دهد.

به گفته این منبع، حریری تا حدود زیادی با هر اقدامی که بری اتخاذ کند موافق است اما از ورود به جزئیات خودداری می‌کند و می‌خواهد عون شروط خود را درباره یک سوم ضامن کنار بگذارد. وی دو دلیل برای این مساله دارد: اول اینکه عون با دولتی متشکل از ۱۸ وزیر موافقت کرده بود اما بعدا بر افزایش تعداد وزرا پافشاری کرد. دلیل دوم این است که عون بر یک سوم ضامن در لیست‌هایی که برای حریری ارسال کرده و درباره توزیع پست‌های وزرای بر طوایف و گروه‌های سیاسی است چه دولتی با ۱۸ وزیر، چه ۲۰ و چه ۲۲ وزیر پافشاری می‌کند.

به ادعای منابع، بی‌اعتمادی میان حریری و عون همچنان به همان صورت قبل است. عون و بری نیز چندان روابط خوبی ندارند. درنتیجه مشکل در این است که موضع رئیس‌جمهوری واضح نیست.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.