پارلمان کوزوو، یک زن را به عنوان رئیس جمهوری جدید انتخاب کرد

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نقل از خبرگزاری رویترز، “ویوسا عثمانی” استاد حقوق فارغ التحصل آمریکا نوامبر گذشته میلادی وقتی که هاشم تاچی از سمتش به عنوان رئیس جمهوری کوزوو استعفا کرد، سرپرست دولت شد؛ تاچی پیش از برگزاری دادگاهی در هلند مربوط به جرایم جنگی از سمتش استعفا کرد.

مدت سرپرستی دولت از سوی ویوسا عثمانی وقتی تمام شد که دولت جدید آلبین کورتی، نخست وزیر و رهبر حزب حاکم کوزوو در پی انتخابات ۱۴ فوریه روی کار آمد.

روز شنبه پارلمان ۱۲۰ کرسی کوزوو با ۷۱ درصد آرا به نفع “عثمانی” رای داد.

احزاب اپوزیسیون و ناظران جامعه مدنی انتصاب وی را مورد انتقاد قرار داده و می‌گویند که انتخاب رئیس جمهوری، نخست وزیر و رئیس پارلمان همگی از یک حزب برای کشوری که دموکراسی شکننده‌ای دارد، مناسب نیست.

عثمانی نماینده جوانان کوزوویی است که با زندگی در غرب آشنایی بیشتری دارند و از پارتی بازی و بی اثر بودن احزاب سنتی و قدیمی این کشور خسته شده‌اند.

عثمانی در سخنرانی خود خواستار گفتگو با هدف عادی سازی روابط با صربستان شد اما این را هم گفت که بلگراد باید نخست بابت جرایم جنگی که در سال‌های ۱۹۹۸ تا ۱۹۹۹ مرتکب شده، عذرخواهی کند و افراد مسئول را تحت پیگرد قرار دهد؛ کوزوو در سال ۲۰۰۸ از صربستان جدا شد.

وی افزود: صلح تنها وقتی به دست می‌آید که ما شاهد پشیمانی و عذرخواهی از سوی صربستان و برقراری عدالت برای آن دسته از افرادی باشیم که از جرایم آنها آسیب دیده‌اند.

تا سپتامبر گذشته میلادی، عثمانی یکی از مقام‌های ارشد حزب لیگ دموکراتیک کوزوو بود اما بعد برای پیوستن به حزب کورتی، از لیگ دموکراتیک جدا شد.

هاشم تاچی اکنون در لاهه منتظر برگزاری دادگاه مربوط به جرایم جنگی کوزوو است. وی اتهامات علیه خود را رد می‌کند.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.