درخواست مراکش از الجزایر برای حل مناقشه صحرای غربی از طریق مذاکره مستقیم

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نقل از روسیا الیوم، این اولین واکنش مراکش به اتهام‌های الجزایر مبنی بر سنگ اندازی در مسیر تعیین فرستاده جدید سازمان ملل برای این منطقه است.

ناصر بوریطه، وزیر خارجه مراکش در کنفرانس خبری بعد از آنکه سنگال دومین کنسولگری را در شهر الداخله، دومین شهر بزرگ صحراء افتتاح کرد، گفت: حل مساله صحراء جز از طریق نشستن بر سر میز مذاکره مستقیم میان مراکش و الجزایر صورت نخواهد گرفت، چراکه دو کشور دو طرف واقعی در نزاع هستند. راه حل نیز فقط مراکشی و الجزایری خواهد بود.

بوریطه تصریح کرد: هر طرفی که رویکردی دارد، باید آن را به صورت آشکار بیان کند، الجزایر در ایجاد نزاع و ادامه آن نقش دارد و باید به مسئولیت‌های خود در این نزاع عمل کند.

وی همچنین از “مانورهای” دستگاه دیپلماسی الجزایر انتقاد کرد و گفت: مساله صحرای غربی یک مساله ماهیتی برای دیپلماسی الجزایر است و از سال‌ها قبل، آن را پرونده اصلی به حساب می‌آورد و روی آن کار می‌کند. این امر در گفته‌های مسئولان الجزایری و تحرکاتی که انجام می‌دهند، نمود دارد.

در حالی که صبری بوقادوم، وزیر خارجه الجزایر روز شنبه رباط را به سنگ اندازی در مسیر تعیین فرستاده جدید سازمان ملل و مخالفت با ۱۰گزینه پیشنهادی در این باره متهم کرد؛ بوریطه گفت: ما این سوال را می‌پرسیم که چه کسی در مسیر تعیین فرستاده‌ای جدید سنگ اندازی می‌کند؟ چه کسی بین گفته و عملش تناقض وجود دارد؟ چه طرفی از نقض آتش بس حمایت می‌کند؟ این در حالی است که مراکش با پیشنهاد ارائه شده توسط دبیرکل سازمان ملل، تعامل مثبت داشته است. این الجزایر است که در تعیین فرستاده جدید سازمان ملل در صحراء سنگ اندازی می‌کند. این کشور مسئول ادامه یافتن این نزاع طی این سال‌ها است.

وی اظهارات مسئولان الجزایر درمورد وضعیت حقوق بشر در مراکش و اقلیم‌های جنوبی را مضحک خواند و گفت: آیا این الجزایر است که درمورد حقوق بشر صحبت می‌کند؟ الجزایر آخرین کشوری است که می‌تواند درمورد حقوق بشر حرفی به میان بیاورد.

وی همچنین گفت: افتتاح کنسول‌گری‌های خارجی در صحراء یادآور این است که تعلق داشتن صحرای غربی به مراکش یک حقیقت تاریخی و حقوقی است و این مساله قابل مذاکره و مناقشه‌ نیست.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.