سفر قریب‌الوقوع ولیعهد ابوظبی به قاهره

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نقل از العربی الجدید، منابع دیپلماتیک مصر اعلام کردند، محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی به زودی به منظور دیدار با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر به قاهره سفر و در خصوص مسائل مهم و مورد توجه دو کشور در دوره کنونی و راه حل‌های پیشنهادی برای حل برخی مشکلات که اخیرا در روابط دوجانبه به وجود آمده، رایزنی خواهد کرد.

منابع همچنین اعلام کردند، ارتباط قوی و مستحکمی بین سفر بن زاید به قاهره در روزهای آینده و ابتکار عملی که امارات اخیرا برای حل پرونده سد النهضه اعلام کرده است، وجود دارد.

طبق گزارش منابع مذکور، ولیعهد ابوظبی و رئیس جمهوری مصر همچنین در خصوص لیبی، پیشرفت در روابط مصر و ترکیه و همچنین سرمایه‌گذاری‌های امارات در مصر به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت.

در ماه گذشته، امارات تلاش‌های مخفیانه‌ای برای متقاعد کردن مصر و سودان در مورد راه‌حل‌های فنی غیر ریشه‌ای انجام داد که اتیوپی می‌توانست در هر صورت اقدام به آب گیری دور دوم کند و مانع وارد شدن ضرر به سودان و مصر به صورت موقت شود.

اختلافات بین مصر و امارات در خصوص این پرونده هنوز علنی نشده است اما نشانه‌های واضحی از تنش میان دو کشور طی دو سال گذشته در سطوح مختلف وجود داشته و تنش مخفیانه‌ای بین قاهره و ابوظبی در تعدادی از زمینه‌های سیاسی و اقتصادی وجود داشته است که بارزترین این اختلافات بر سر طریقه تعامل با پرونده لیبی، خروج سرمایه‌گذاران اماراتی از چندین پروژه به ویژه در پایتخت اداری جدید و عقب نشینی از سرمایه‌گذاری‌هایی که قبلاً به آنها وعده داده شده بود، کمک نکردن امارات به مصر در زمینه بحران شیوع ویروس کرونا و کند شدن روند ارسال واکسن‌ها و افزایش زمزمه ها در خصوص همکاری با رژیم صهیونیستی برای اجرای پروژه‌های لجستیک است که تاثیر منفی بر بخش‌های مختلف مصر و مهم‌ترین آن کانال سوئز خواهد گذاشت.

سد النهضة (سد رنسانس) که توسط اتیوپی بر روی رود نیل در خاک این کشور ساخته شده، در صورت آبگیری کامل، ورودی آب به مصر را به میزان دستکم ۵۰ درصد کاهش می‌دهد و با توجه به اینکه این رودخانه شریان حیاتی و کشاورزی مصر است، خسارت‌های جبران ناپذیری را متوجه مصر خواهد کرد. در مقابل اتیوپی هم استفاده از این سد برای تامین برق مورد نیاز خود را ضروری می‌داند.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.