کاهش آمار متوفیات ناشی از مسمومیت با قرص برنج در لرستان

دکتر حمیدرضا نظیفی در گفت‌وگو با خبرگزاری تاریخ ما اظهار کرد: بر اساس اطلاعات واحد آمار در سال گذشته تعداد اجساد معاینه شده در مراکز پزشکی قانونی لرستان باتشخیص علت مرگ مسمومیت با قرص برنج، ۴۰ نفر گزارش شده که از این تعداد ۱۷ زن و ۲۳ مرد بودند.

وی با بیان اینکه این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که ۴۸ نفر بوده است حدود ۱۶.۶درصد کاهش را نشان می‌دهد، اضافه کرد: قرص‌های حاوی فسفید آلومینیوم در کشور، به ویژه در بعضی نواحی تحت عنوان ” قرص برنج” جهت نگهداری برنج و سایر غلات در انبارها و جلوگیری از تأثیر  مخرب حشرات موذی، نسبتا رایج است که این فرآورده تولید داخلی نداشته و بیشتر با نام تجاری ®Phostoxin وارد کشور می‌شود.

مدیرکل پزشکی قانونی لرستان گفت: از سال ۱۳۸۴ به دنبال گزارش سازمان پزشکی قانونی کشور به هیات نظارت بر سموم (به عنوان عالی‌ترین مرجع سیاستگذاری در زمینه واردات، صادرات، تولید و توزیع سموم آفت کش‌های کشاورزی در کشور) و با تصویب این هیات، فسفید آلومینیوم به شکل قرص تخت از فهرست رسمی سموم کشاورزی کشور حذف و هر گونه واردات، توزیع و فروش
آن ممنوع اعلام شد و هرگونه کاربرد کشاورزی این سم تنها به صورت محدود و به شکل سایر فرمولاسیون‌ها و تحت نظارت کارشناسان کشاورزی در مصارف  غیرخانگی و بیشتر در موارد صنعتی و یا به عنوان جونده کش استفاده می‌شود.

نظیفی بیان کرد: متاسفانه تمامی قرص‌های برنج حاوی فسفید آلومینیوم که در بازارهای سیاه و مراکز غیرمجاز در کشور به فروش می‌رسند به صورت قاچاق و غیرقانونی وارد کشور می‌شوند.

عضو شورای قضایی لرستان اضافه کرد: استفاده از قرص‌های برنج حاوی فسفید آلومینیوم در کشاورزی به دلیل کارآیی بالای این فرآورده جهت از بین بردن آفات، قیمت ارزان، سهولت استفاده، عدم وجود  باقیمانده در محصول با استقبال زیاد مصرف از سوی کشاورزان همراه است و به دلیل عواملی مانند سمیت بالا و میزان کشندگی زیاد این ماده و سهولت دسترسی به این سم، در سالیان اخیر میزان قابل توجهی از بروز مسمومیت ناشی از مصرف این سم به ویژه در برخی استان‌های کشور شده است.

وی با تاکید براینکه به علت عدم وجود پادزهر اختصاصی و سمیت ذاتی بالای گاز فسفین آزاد شده در اثر مصرف فسفید آلومینیوم در معده، مرگ و میر در اثر مسمومیت با مصرف قرص برنج بالاست، افزود: بعد از مصرف خوراکی قرص فسفید آلومینیوم، علایم و نشانه‌های مسمومیت، در مدت ۱۰تا ۱۵ دقیقه اول بعد از بلع ظاهر می‌شوند و مرگ بیمار ممکن است در مدت کمتر از شش ساعت رخ دهد.

مدیرکل پزشکی قانونی لرستان ادامه داد: چنانچه  در عرض شش ساعت پس از مسمومیت علایمی ظاهر نشود، بیمار بدون  علامت خواهد ماند و در صورت مسمومیت خوراکی، علائم تحریکی دستگاه گوارش شامل تهوع، استفراغ و دردهای شکمی است.

نظیفی با اشاره به اینکه بیشتر مرگ و میرها در خلال۱۲ تا ۲۴ ساعات اولیه مسمومیت اتفاق افتاده و معمولاً ناشی از ایست قلبی است، یادآور شد: مرگ و میر بعد از ۲۴ ساعت اغلب ناشی از نارسایی کبدی است.

وی خاطر نشان کرد: اگر چه در بسیاری از موارد علت مسمومیت در اثر مصرف خوراکی این سم است با این وجود، مواردی از بروز مسمومیت‌های شدید و کشنده تصادفی در اثر استنشاق گاز فسفین آزاد شده از قرص‌های برنج نگهداری شده در محیط‌های مرطوب، نیزگزارش شده است.

عضو شورای قضایی لرستان با بیان اینکه نوع دیگری از فرآورده موسوم به قرص برنج جهت نگهداری و حفظ محصولات از آفات انباری به ویژه جهت مصارف خانگی در کشور ما موجود بوده و به صورت قانونی به فروش می رسد، گفت: این نوع قرص برنج فاقد ماده سمی فسفید آلومینیوم بوده و حاوی عصاره سیر، نمک طعام و تالک است. این قرص‌ها که به عنوان “قرص برنج گیاهی” شناخته می‌شوند، فاقد اثرات سمی و کشنده برای انسان بوده و مصرف آن در انسان بی‌خطر محسوب می‌شود.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.