“بازی‌دراز”؛ نماد غرور و ایثار ایرانیان

دشمن متجاوز که رویای تصرف کامل بر دشت ذهاب و تنگه پاطاق را در سر می پروراند، حال که با مقاومت ایرانیان مواجه شده بود و برای تصرف تنگه پاطاق تلفات سنگینی در منطقه دشت ذهاب متحمل شده بود، اصلا نمی خواست ارتفاعات بازی دراز را از دست بدهد.

ارتفاعات بازی‌دراز با قله‌های بلند و شیب‌های تندش یک مانع طبیعی برای هرگونه عملیات نظامی بود و محور سرپل ذهاب به قصرشیرین را از محور گیلانغرب به قصرشیرین جدا می کرد و همچون عارضه بزرگی درون مثلث قصرشیرین، گیلانغرب، سرپل ذهاب، بر منطقه اشراف کامل داشت.

ارتفاعات بازی دراز آنقدر برای صدام و صدامیان مهم بود که حتی یکی از دیدگاه هایش را به نام خود صدام نامگذاری کرده بودند. آنها در ارتفاعات بازی دراز جاده سازی کرده و عناصر دیده‌بانی و یک تیپ و یک گروهان تانک مستقر کرده بودند تا اگر ایرانیان قصدی برای بازپس‌گیری این ارتفاعات داشته باشند با آتش توپخانه و تیر مستقیم تانک مقابل آنها بایستند.

 برای عقب راندن ارتش متجاوز عراق و مسلط شدن بر ارتفاعات بازی دراز، عملیات هایی از سوی رزمندگان طراحی شد که یکی از این عملیات ها که در واقع مهمترین عملیات هم بود منجر به آزادسازی دو قله مهم از ارتفاعات بازی دراز شد و عملا دست دشمن را از جبهه های غربی کوتاه کرد. از خودگذشتگی‌های و جانفشانی رزمندگان در این عملیات مایه غرور و فخر ایرانیان است.

سردار رضا شاه‌ویسی از پیشکسوتان دفاع مقدس که در جریان عملیات بازی دراز در منطقه حضور داشته، در گفت و گو با خبرگزاری تاریخ ما، اضافه کرد: عملیات بازی دراز از دوم اردیبهشت سال 1360 آغاز شد و حدود 9 روز به طول انجامید و رزمندگان که می خواستند در جریان این عملیات سه قله 1050 صخره ای، 1100 گچی و 1150 صخره ای که از نظر استراتژیک سه قله مهم ارتفاعات بازی دراز هستند را از دشمن بعثی بازپس بگیرند، ازخودگذشتگی های فراوان کردند.

وی گفت: نیروهای عمل کننده با هدایت قرارگاه مشترک سپاه و ارتش در ساعات پایانی روز اول اردیبهشت به دل تاریکی شب زده  و در اولین ساعات  روز دوم اردیبهشت حمله خود را علیه دشمن آغاز کردند. رزمندگان در چهار محور به سمت دشمن حرکت و تک خود را آغاز و نسبت به تصرف اهداف مورد نظر اقدام کردند. دشمن در طی مدت حدود 9 روز عملیات، چندین بار اجرای پاتک کرد که با مقاومت و پایداری رزمندگان مواجه می‌شد. 

شاه‌ویسی ادامه داد: عملیات آفند توسط نیروهای سپاه به فرماندهی شهید محسن وزوایی که من هم در بین آنها بودم آغاز شد و در حین این عملیات نیروهای پیاده شهید وزوایی موفق به آزادسازی ارتفاعات 1050 صخره ای بازی دراز شدند که در جریان این آزادسازی تعدادی از نیروهای دشمن به هلاکت رسیدند، بعد از آزادسازی این قله، به سمت آزادسازی ارتفاعات 1100 گچی (که هم اکنون یادمان و المان شهدای گمنام در آن نصب شده )حرکت کردیم.

در جریان این عملیات سخت، شاهد هلی برن دو هلی کوپتر بودیم که از شرق منطقه به سمت غرب پرواز کردند، ارتفاعات 1050 را پشت سر گذاشته و به سمت ارتفاعات 1100 رفته و بعد از عبور از این ارتفاعات به سمت ارتفاعات 1150 یعنی قلب دشمن رفت که در همین حین نیروهای دشمن هلی کوپترها را هدف گرفته بودند و نیروهای ایرانی داخل هلی کوپترها برای مقابله با نیروهای بعثی به فرماندهی سرلشگر حسین ادبیان از هلی کوپترها پیاده شدند.

این پیشکسوت دوران دفاع مقدس ادامه داد: ما که در حال مبارزه با نیروهای دشمن بودیم اصلا نمی دانستیم ماجرا از چه قرار است و در تعجب بودیم که چرا این هلی کوپترهای خودی به سمت دشمن می روند، اما بعدها برایمان تعریف کردند که چه سختی هایی کشیده اند و چگونه در برابر دشمنان ایستاده اند و چگونه در جریان درگیری‌ها سرلشگر حسین ادبیان به شهادت رسیده است.

در جریان این عملیات با رشادت رزمندگان دو قله 1050 صخره ای و 1100 گچی از دشمنان بازپس‌گرفته شد.

سردار ناصر باباخانی مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان کرمانشاه نیز در گفت و گو با خبرگزاری تاریخ ما، با اشاره به اهمیت بالای عملیات بازی دراز از نظر نظامی، از این عملیات به عنوان یکی از عملیات های شاخص دوران دفاع مقدس یاد کرد.

وی با بیان اینکه عملیات بازی دراز مقدمه ای برای پیروزیهای بزرگ رزمندگان دفاع مقدس بود، گفت: دلاورمردی رزمندگان اسلام برای آزاد سازی ارتفاعات بازی‌دراز ستونی و مایه غرور و فخر ایرانیان است.

وی با بیان اینکه ارتفاعات بازی دراز از نظر استراتژیک نقش مهمی در امنیت منطقه داشت، افزود: این ارتفاعات اهمیت نظامی بالایی دارند چون از یک سو بر دشت و شهر سرپل ذهاب و پادگان ابوذر(مهمترین پادگان مرزی در جبهه غرب) و راه‌های ارتباطی آن کاملاً تسلط دارند و از سوی دیگر یک مانع طبیعی عالی محسوب می‌شوند. 

وی با بیان اینکه در جریان عملیات بازی دراز قسمت‌های مهمی از ارتفاعات بازی دراز از دشمن بازپس گرفته شد، اضافه کرد: در این عملیات دو قله مهم 1050 و 1100 ارتفاعات بازی دراز از دشمنان بازپس‌ گرفته شد و بعدها هم پس از پیروزی های بزرگ رزمندگان در جبهه های جنوبی، دشمن بخاطر پراکندگی که در جبهه ها داشت مجبور به ترک جبهه های غرب شد و قله 1150 صخره ای هم آزاد شد.

باباخانی ادامه داد: در عملیات بازی‌دراز ضمن انهدام تیپ سه پیاده کوهستانی و وارد نمودن تلفات به تیپ 22 کوهستانی دشمن، بیش از 1500 نفر از صدامیان کشته و زخمی شده و تعداد زیادی از آنها به اسارت درآمدند.

وی یادآور شد: در عملیات بازی‌دراز خلبان دلاور هوانیروز علی اکبر شیرودی به شهادت رسید. سرداران شهید غلامعلی پیچک، محسن وزوایی و حاجی‌بابا نیز در هدایت عملیات نقش موثر و بسزایی داشتند.

 مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه در پایان با بیان اینکه همه سال در ایام سالروز عملیات بازی دراز شاهد صعود هموطنانمان از اقصی نقاط کشور به ارتفاعات بازی دراز هستیم، گفت: در آخرین سال شاهد صعود 30 هزار نفری هموطنانمان به این ارتفاعات بودیم اما امسال و سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا صعود هموطنانمان به این ارتفاعات برای مقابله با شیوع بیماری لغو شد.

 پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.