مراکش از اسپانیا توضیح خواست

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، ناصر بوریطه، وزیر خارجه مراکش در گفتگو با خبرگزاری اسپانیا گفت: ما همچنان منتظر پاسخ قانع‌کننده‌ای از اسپانیا درباره این مسئله هستیم که چرا مقامات اسپانیا به ابراهیم غالی، رهبر جبهه پولیساریو اجازه ورود به کشورشان را داده‌اند این درحالی است که غالی به اتهام ارتکاب جنایت‌های “کشتار جمعی و تروریسم” در مقابل دادگاه محاکمه می‌شود.

وی افزود: این مسئله محکی برای آزمودن میزان اعتبار روابطمان و پی بردن به این مسئله است که آیا این روابط صرفا یک شعار بوده است یا خیر. مراکش همواره از اسپانیا در برابر جدایی‌طلبان کاتالونیا حمایت می‌کند. زمانی که اسپانیا با جدایی طلبان مواجه شد ما کاملا موضع واضحی در پیش گرفته و از هرگونه ارتباط با جدایی طلبان خودداری کردیم. زمانی که جدایی طلبان کاتالونیا از ما خواستند از آن‌ها در وزارت خارجه استقبال کنیم ما خواهان حضور یکی از اعضای سفارت اسپانیا شدیم.

وی گفت: قبل از اتخاذ هرگونه اقدامی در روابط دوجانبه باید ابتدا به بررسی مسائل بپردازیم. ابراهیم غالی “متجاوزی است که در شکنجه، جنایت‌های جنگی، عضوگیری از کودکان و کشتار جمعی دست دارد.”

۲۰ آوریل سال جاری میلادی، وزارت خارجه اسپانیا و جمهوری دموکراتیک عربی صحرای، دولت خودخوانده تحت رهبری غالی اعلام کردند که رهبر ۷۳ ساله جدایی طلبان در یک بیمارستان در اسپانیا تحت درمان کروناست. رسانه آفریقایی Efe به این گمانه زنی پرداخت، غالی که پیشتر از سوی مادرید بابت جرایم مربوط به نسل کشی و تروریسم مورد بازجویی قرار گرفته، با هویتی جعلی در بیمارستان اسپانیایی بستری شده است.

وزارت امور خارجه اسپانیا نیز به اسپوتنیک تایید کرد که به غالی اجازه دادند تا فقط برای دلایل بشردوستانه و درمان کمک‌های درمانی به این کشور اروپایی سفر کند.

در پی انتشار این گزارش، سفیر اسپانیا در رباط به وزارت خارجه مراکش احضار شد تا به شرح ماوقع بپردازد.

خبرگزاری Efe نیز گزارش داد که مراکش هنوز توضیحی از جانب دولت مادرید بابت این مساله دریافت نکرده و اینکه چرا جزئیات را از رباط مخفی نگه داشته است.

مراکش و جبهه پولیساریو از سال‌ها پیش بر سر صحرای غربی با هم درگیر هستند. در حالی که جبهه پولیساریو خواهان برگزاری همه‌پرسی پیرامون تعیین سرنوشت وضعیت صحرا است اما مراکش پیشنهاد دارد که حکومت خودمختاری به این منطقه در سایه حاکمیت مراکش داده شود.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.