جهان آمریکا را بزرگ‌ترین تهدید برای دموکراسی می‌داند

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نقل از روزنامه گاردین، این نظرسنجی دریافته که حمایت از دموکراسی در جهان در حالی بالا باقی مانده که شهروندان کشورهای دموکراتیک کمتر از شهروندان کشورهای با سطح دموکراسی پایین تر عملکرد دولتهایشان در قبال بحران کووید را تایید و رده بندی می‌کنند.

در همین حال نابرابری به عنوان بزرگترین تهدید علیه دموکراسی جهانی در نظر گرفته می شود اما در آمریکا قدرت شرکتهای بزرگ فناوری نیز به عنوان یک چالش تلقی می شود.

این یافته ها حاصل یک نظرسنجی به اجرا در آمده به سفارش سازمان موسوم به بنیاد ائتلاف دموکراسی ها در بین 50000 پاسخگوی اهل 53 کشور است.

این نظرسنجی از سوی شرکت لاتانا و در فاصله بین فوریه و آوریل اجرا شده است بنا براین همچنان ممکن بوده سیاست خارجی “اول آمریکای” دونالد ترامپ بر این یافته ها تاثیر گذاشته باشند.

در بهار سال 2020 هم مردم کشورهای دموکراتیک تر و هم مردم کشورهای کمتر دموکراتیک به یک میزان از عملکرد دولتهایشان در زمینه پاسخگویی به همه گیری رضایت داشتند (70 درصد) اما یک سال بعد در کشورهای کمتر دموکرایت میزان تایید به 65 درصد و در کشورهای دموکراتیک تر میزان تایید به 51 درصد کاهش یافته است. در اروپا این رقم 45 درصد است. برای آسیا نتیجه مثبت به 76 درصد می رسد.

از سوی دیگر تعجب آور ترین یافته این بوده که در حدود نصف (44 درصد) پاسخگویان 53 کشور مورد مطالعه قرار گرفته، نگران این بودند که آمریکا دموکراسی را در کشورشان تهدید کند؛ در مقام مقایسه نگرانی از نفوذ چین 38 درصد و نگرانی از نفوذ روسیه در پایین ترین میزان خود یعنی 28 درصد بوده است. این یافته ها شاید تا حدی بازتاب دیدگاه ها درباره قدرت نسبی آمریکا باشند اما آنها نشان می دهند که نه آمریکا و نه کشورهای گروه نمی توانند به سادگی خود را هسته مدافعان دموکراسی فرض کنند.

از سال گذشته میلادی، تلقی از نفوذ آمریکا به عنوان تهدید علیه دموکراسی در جهان به میزان چشمگیری افزایش یافته و این افزایش مشخصا در آلمان و چین بیشتر نمود داشته است.

کشورهایی که همچنان دیدگاه غالب منفی درباره نفوذ آمریکا دارند روسیه و چین و بعد از آنها دموکراسی های اروپایی هستند.

بر اساس این مطالعه، 81 درصد مردم جهان می گویند داشتن دموکراسی در کشورشان مهم است. تنها کمی بیشتر از نصف معادل 53 درصد حتی در کشورهای دموکراتیک گفتند که کشورشان عملا امروز دموکراتیک است.

بزرگترین تهدید علیه دموکراسی نابرابری اقتصادی با میزان 64 درصد بوده است. در تقریبا همه کشورهای مورد مطالعه قرار گرفته به جز عربستان و مصر، محدودیتهای برای آزادی بیان کمتر از نابرابری یک تهدید برای دموکراسی تلقی شده است.

اما تقریبا نیمی از مردم شرکت کننده در نظرسنجی معادل 48 درصد گفتند که قدرت شرکتهای بزرگ فناوری بر خلاف موجودیت شبکه های اجتماعلی یک تهدید برای دموکراسی در کشورشان است. در میان کشورهای دموکراتیک، آمریکا بیشترین نگرانی را درباره شرکت های بزرگ فناوری معادل 62 درصد داشته اما در مقام مقایسه با سال گذشته میلادی، نگرانی از این بابت در حال افزایش در بسیاری ازکشورها بوده و این امر در حمایت کلی از تنظیم بیشتر رسانه های اجتماعی بازتاب داشته است.

رای دهندگان نروژ، سوئیس و سوئد بیشتر از بقیه کشورها به دموکراتیک بودن کشورشان اطمینان داشته اند اما در چین نیز این روند وجود داشته و 71 درصد موافق بوده‌اند که چین دارای حجم درستی از دموکراسی است. در روسیه تنها 33 درصد فکر می کنند که کشورشان دموکراتیک است. حمایت جهانی از برنامه های جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا برای برگزاری یک اجلاس دموکراسی به جز چین و روسیه در مابقی کشورها بالا است.

این یافته ها برای کشورهای دموکراتیک حوزه شرق اروپا چندان جالب نبوده اند و به عنوان مثال در مجارستان تنها 31 درصد رای دهندگان فکر می کنند که کشورشان دموکراتیک است و یافته ها در قبال کشورهای نیجریه، لهستان و ونزوئلا نیز مشابه است.

آندرس فوگ راسموسن، دبیر کل سابق ائتلاف ناتو و رئیس بنیاد ائتلاف دموکراسی ها گفت: این نظرسنجی نشان می دهد که دموکراسی همچنان در قلب و ذهن مردم زنده است. ما حالا لازم است در ضمن خروج از همه گیری کووید 19 دموکراسی و آزادی بیشتری برای مردمی که خواستار دموکراتیک تر شدن کشورهایشان هستند ایجاد کنیم.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.