لیز چنی: ترامپ و حامیانش دموکراسی را تهدید می‌کنند

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در آستانه نشست غیرعلنی جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا برای اخراج لیز چنی از جایگاه رهبری سوم این حزب بابت انتقاد او از رئیس جمهوری پیشین، این نماینده جمهوری‌خواه به دفاع از خود پرداخت.

چنی گفت: در حالی که دیگران حزب ما را در مسیری هدایت می‌کنند که حاکمیت قانون را رها می‌کند و برای تضعیف دموکراسی ما به جنگ صلیبی رئیس جمهوری سابق می‌پیوندند، من عقب ننشسته و در سکوت تماشاگر نخواهم بود.

او به نام رهبران حزبی مورد نظرش اشاره‌ای نکرد. اما کوین مک‌کارتی، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان و استیو اسکالیس، فرد شماره دو جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان پس از مخالفت‌های لیز چنی با ادعاهای ترامپ در مورد شکست در انتخابات نوامبر بابت تقلب گسترده و همچنین انتقاد از نقش او در ترغیب هوادارانش در حمله به کنگره، خواستار برکناری او شدند.

او در صحن تقریبا خالی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: امروز ما شاهد تهدید آمریکا هستیم که هرگز پیش از این شاهد نبوده است. یک رئیس جمهوری سابق که یک حمله خشونت‌بار علیه این کنگره به راه انداخت و تلاش داشت انتخابات را بدزدد، تلاش خصمانه خودش را برای متقاعد کردن آمریکایی‌ها از سرگرفته تا بگوید این انتخابات از او به سرقت رفته است. این خطر تحریک بیشتر خشونت را به همراه دارد.

جمهوری‌خواهان ارشد آمریکایی تاکید کرده‌اند که اصلی‌ترین اعتراض آنها به این مساله است که چنی به عنوان نفر سوم رهبری حزب جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان، باید روی پیام‌هایی برای کمک به این حزب به منظور پیروزی در انتخابات بعدی و به دست گرفتن کنترل این مجلس متمرکز باشد، نه اختلافات داخلی بر سر رئیس جمهوری سابق آمریکا.

انتظار می‌رود سرنوشت لیز چنی صبح امروز چهارشنبه به وقت واشنگتن در رای گیری جمهوری خواهان پشت درهای بسته تعیین شود.

به گزارش بی.بی.سی سقوط سیاسی دختر دیک چنی، معاون جورج بوش رئیس جمهوری اسبق آمریکا به تبعات شورش روز ششم ژانویه در کنگره مربوط می‌شود، زمانی که هواداران ترامپ به کنگره که مشغول تایید نتیجه انتخابات به نفع جو بایدن بود یورش بردند.

او یکی از ده عضو حزب خود بود که چند روز بعد در همراهی با دموکرات‌ها به استیضاح ترامپ در ارتباط با آن یورش رای داد. ترامپ بعدا از سوی سنا که در کنترل جمهوری خواهان بود تبرئه شد.

اعضای این حزب یک ماه بعد با متهم کردن خانم چنی به عدم وفاداری برکناری او از پست رهبری را به رای گذاشتند.

او با ۱۴۵ رای در مقابل ۶۱ رای جان به در برد، با این حال از آن زمان به سرزنش ترامپ ادامه داده است.

او هفته پیش در مقاله‌ای در ستون آزاد روزنامه واشنگتن پست به شدت از ترامپ انتقاد کرد که به نظر می‌رسد باعث خشم بسیاری از جمهوری خواهان شده باشد.

بعد از انتشار آن مقاله رهبران حزب جمهوری خواه در مجلس نمایندگان فرآیند برکناری او را شروع کردند.

پایان خبر / تاریخ ما  

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.