موزه مردم‌شناسی نوش‌آباد، زیر آوار وعده‌های ۲۰ ساله

نایب رئیس شبکه سازمان‌های مردم نهاد حوزه میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان در این باره به خبرگزاری تاریخ ما، گفت: با گذشت ۲۰ سال از صدور مجوز راه‌اندازی موزه مردم شناسی نوش‌آباد، شرایط به گونه‌ای است که امروز نگران تخریب این اثر تاریخی هستیم.

امیر کدخدایی افزود: شهری که در دل کویر، بخشی از تمدن سیلک را میراث داری می‌کند، پس از گذشت سال‌ها تلاش، برای احیا و حفظ حیات فرهنگ و تمدن ایران اسلامی، همچنان بی‌پناه مانده است.

وی افزود: نوش‌آباد، قلمرو کوچکی از جغرافیای ایران است، اما غنای فرهنگی و تمدنی آن در حوزه‌های میراث فرهنگی همچون رازی نهفته باقی مانده است و راه‌اندازی موزه نوش‌آباد، ریشه‌های معنوی و تاریخی این بخش از استان اصفهان و کشور را روایت می‌کند.

نایب رئیس شبکه سازمان‌های مردم نهاد حوزه میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان، تصریح کرد: موزه‌ها، رازگشای فرهنگ و تمدن جامعه انسانی هستند و تصویر روشنی از هویت ما را تبیین می‌کنند و فراتر از گنجینۀ یک کشور می‌توانند سند جهانی فرهنگ و تمدن هر خطه محسوب شوند و بر این اساس، موزه‌ها در برنامه‌ریزی فرهنگی کشورهای جهان مورد توجه و اهمیت است.

وی گفت: رئیس پیشین اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آران و بیدگل در سال ۹۸ وعده داد که موزه نوش‌آباد از برنامه‌های اولویت‌دار است، چون روز به روز در معرض تخریب است و امیدواریم در سال جاری با دریافت اعتبار لازم، موزه را مرمت و تجهیز کنیم، اما از آن وعده دو سال گذشته است.

کدخدایی افزود: رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان آران و بیدگل در سوم خرداد ۹۹ از اختصاص ۷۰۰ میلیون ریال اعتبار برای ساخت این موزه خبر داد و وعده داد با اختصاص اعتبار لازم تا پایان سال جاری این موزه به بهره‌برداری برسد و امروز یک سال از آن روز گذشته است.

نایب رئیس شبکه سازمان‌های مردم نهاد حوزه میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان، تصریح کرد: فرماندار آران و بیدگل سال قبل از کمک دو میلیارد ریالی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سفر خود به نوش‌آباد برای تکمیل و تجهیز موزه شترخان خبر داده بود، اما هنوز موزه راه‌اندازی نشده است.

کدخدایی گفت: مسئولان شهر، به جای پیگیری تکمیل موزه و جلوگیری از روند تخریب قلعه خشتی نوش‌آباد، به فکر تغییر نام این قلعه سلجوقی هستند و هیچ توجهی به این بنای ارزشمند ندارند.

مجوز راه‌اندازی موزه مردم‌شناسی ۲۰ سال پیش به تصویب رسید

همچنین یک فعال فرهنگی شهر نوش‌آباد به خبرگزاری تاریخ ما، گفت: مجوز راه‌اندازی موزه مردم‌شناسی نوش‌آباد، در مجموعه تاریخی زمین وقفه، در سال ۱۳۸۰ در اداره کل موزه‌های سازمان میراث فرهنگی کشور به تصویب رسیده است.

سید جعفر فاطمی، اظهار کرد: فضای کاروانسرای نوش‌آباد با ۸۰۰ متر مربع مساحت و ۴۰۰ متر مربع زیر بنا از آثار دوران قاجار است که با شماره ۱۳۱۱۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی افزود: بنای شترخانه در سال ۱۳۸۳ توسط شهرداری نوش‌آباد خریداری شد و بر اساس تفاهم‌نامه، باید تجهیز و مرمت آن توسط اداره میراث فرهنگی آران و بیدگل انجام شود، اما تأخیر و توقف طولانی مدت در انجام این تعهد، موجب شد که در و پنجره‌های چوبی ساختمان موزه در خطر حمله موریانه‌ها قرار گرفته و تأسیسات آن نیز تخریب شود.

فاطمی تأکید کرد: بعد از تحویل ساختمان شترخانه در سال ۸۵ تاکنون به مناسبت‌های مختلف مسئولان شهرستان آران و بیدگل وعده افتتاح این موزه در رسانه‌ها را اعلام کرده‌اند، اما پس از ۱۵ سال هنوز خبری از گشایش موزه نیست.

این فعال حوزه گردشگری و میراث فرهنگی گفت: نوش‌آباد با وجود غنای تاریخی و اشیای ارزشمند، می‌تواند در آیینه موزه مردم‌شناسی بسیار بهتر و گویاتر معرفی شود که علاوه بر نقش گردشگری، واجد ارزش‌های فرهنگی و آموزشی نیز هست.

فاطمی افزود: علاوه بر آثار تاریخی، برنامه‌های مذهبی نوش‌آباد از جمله آیین‌هایی که از عید غدیر تا پایان ماه صفر در این شهر برگزار می‌شود و پذیرای ده‌ها هزار گردشگر فرهنگی و مذهبی از داخل و خارج کشور است و برخی از آن‌ها در فهرست میراث معنوی ثبت شده، فرصتی برای ایجاد موزه تعزیه در این شهر است.

موزه شترخان در پیچ وخم تخصیص اعتبار

مدیرعامل انجمن دوستداران آثار تاریخی و مفاخر فرهنگی نوش‌آباد نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری تاریخ ما، اظهار کرد: شرایط موزه شترخان شهر تاریخی نوش‌آباد به عنوان تنها موزه تخصصی شتر در کشور بعد از ۱۷ سال مناسب نیست و همچنان در پیچ وخم تخصیص اعتبار معطل مانده است.

عباس غمخوار افزود: مدیرکل امور موزه‌های وزارت میراث فرهنگی در نوروز سال ۹۶ در همایش روز نوش‌آباد و در حضور مردم قول داد که موزه نوش‌آباد تا پایان این سال به بهره‌برداری می‌رسد در حالی که با گذشت چهار سال، شرایط این موزه همچنان در ابهام است.

وی افزود: موزه شترخان نوش‌آباد به عنوان تنها موزه تخصصی شتر در کشور است که با تکمیل و بهره‌برداری آن، با توجه به بافت کویری نوش‌آباد و استقبال گردشگران از این شهر تاریخی، می‌تواند منجر به ایجاد اشتغال و گردشگری پایدار شود.

مدیرعامل انجمن دوستداران آثار تاریخی و مفاخر فرهنگی نوش‌آباد، تصریح کرد: بنای شترخان با هدف ایجاد موزه توسط شهرداری نوش‌آباد خریداری شد و قرار بود به صورت مشارکتی توسط شهرداری و میراث فرهنگی راه‌اندازی شود، اما پس از فراز و نشیب‌های زیاد و صرف سرمایه‌های شهر، مرمت این موزه به کندی پیش می‌رود و با شرایط تأسف‌بار به حال خود رها شده است.

وی گفت: طرح محتوایی و فنی ایجاد موزه تخصصی شتر در بنای تاریخی شترخان نوش‌آباد توسط کارشناسان اداره کل موزه‌های وزارت میراث فرهنگی کشور تهیه شده است و شامل بخش‌های تالار اصلی، اتاق‌های جانبی، انبار اجناس، محل نگهداری شتر، بارانداز و اتاق ساربان است.

غمخوار تأکید کرد: با توجه به آن که ۱۶ سال از شروع بازسازی و مرمت موزه گذشته است، هنوز امیدواریم با جدیت مدیران ارشد وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرچه سریع‌تر شاهد تکمیل و بهره‌برداری این موزه در بنای تاریخی شترخان باشیم.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.